چالش‌های پیش روی کشور از نگاه لاریجانی

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۲۷
چالش‌های پیش روی کشور از نگاه لاریجانی

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی معتقد است باید مشکلات واقعی کشور اولویت مسوولان باشد؛ مشکلاتی که لاریجانی آن را کمبود آب، تولید و صادرات و مواردی از این دست می‌داند که به گفته او تمامی نیروهای سیاسی روی آن اتفاق‌نظر دارند. رییس مجلس این را هم در مراسم تجلیل از کارکنان نمونه قوه مقننه گفت و هم در دیدار با رییس صدا و سیما و معاونانش. علی لاریجانی در دیدار با علی عسگر رییس صدا و سیما و معاونان او با بیان اینکه افکار مختلف در بین سیاسیون و رسانه‌ها وجود دارد، گفت با وجود این آنها درباره چالش‌های مهم کشور وفاق دارند.  او به بحران آب اشاره کرد و افزود: برای مثال درمورد بحران آب، خارج از دسته‌بندی‌ها همه قبول دارند که کمبود آب یک واقعیت است و شرایط بارندگی کشور مطلوب نیست و در بخش کشاورزی و آب شرب مشکلاتی داریم.

رییس مجلس ادامه داد: باید تقاضا را کنترل کنیم و از این آب موجود بهترین استفاده را بُرد و راه دیگری ندارد؛ مجلس تصویب کرد آب شیرین کنند، البته باید توجه داشت که آب شیرین کردن، برای کشاورزی نیست، زیرا هزینه بالایی دارد مقداری را ممکن است به صنعت بدهند و برای آب شرب به استان‌های حاشیه‌یی تخصیص یابد ولی مناطق زیادی در کشور هستند که مشکل آب دارند در این زمینه اختلافی بین جریان‌ها وجود ندارد. لاریجانی با اشاره به تولید داخلی گفت: در مورد تولید داخلی نیز می‌توان گفت این موضوع از جمله مسائلی است که همه آن را قبول دارند که باید به تولید داخل توجه کنیم ضمن اینکه رقابت را نباید از بین ببریم چون تولید داخل نیز ناکام می‌ماند بلکه باید مشکلات تولید داخلی را ریشه‌یابی کنیم.

او افزود: مساله اصلی این است که روی چالش‌های اصلی کشور جریان‌های مختلف را به مشارکت دعوت کنیم و باید توجه داشت که ایجاد وفاق به محور نیاز دارد. بعضی مواقع محور سیاسی تعریف می‌کنند و در برخی مواقع نیز محور موضوعی تعریف می‌کنند. به گفته رییس مجلس ۱۵ چالش مهم در کشور وجود دارد که همه وجود این چالش‌ها را قبول دارند و آنها محور وحدت هستند.

لاریجانی با بیان اینکه چالش بانک‌ها مشکلی مهم است، اظهار داشت: همه قبول دارند که بانک‌ها مشکل مهمی هستند همچنین صندوق‌های بازنشستگی مشکلات بزرگی را به وجود آورده‌اند که از این مسائل حدود ۱۵ مورد را می‌توان نام برد.

رییس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه می‌توان مشارکت و وفاق ملی برای منافع ملی را حول این چالش‌ها ایجاد و باز کرد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد در چه جاهایی به حاشیه می‌رویم و اشتباهات معلوم شده و تقبیح می‌شود.

لاریجانی اظهار داشت: اگر قبول دارید با وجود مشکلات داخلی و خارجی باید وفاقی را ایجاد کنیم به محورهای واقعی نیاز داریم دولت و مجلس باید چالش‌ها را مشخص کنند و برای مردم نیز باز شود. او افزود: باید با مردم گفت‌وگوی صریح و روشن داشت، اگر مردم متوجه شوند مساله آب در آینده کشور چقدر موثر است، اراده‌ها به این سمت معطوف می‌شود. وقتی ابعاد آن روشن نیست کشمکش‌های استانی رخ می‌دهد و دعواهای حاشیه‌یی به وجود می‌آید. رییس قوه مقننه کشور بیان کرد: متاسفانه بعضی مسائلی که اصلا برای کشور اولویت ندارند به مساله اصلی کشور تبدیل می‌شوند. شما می‌توانید در سمت و سو دادن به اراده جریان‌ها و مردم اثر بگذارید تا اراده‌ها به سمت مسائل اساسی که به وفاق ملی احتیاج دارند، بروند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باز کردن دقیق موضوع نیز نکته مهم دیگری است مثلا حمایت از تولید داخلی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده‌اند، موضوع مهمی است. رادیو و تلویزیون وظایف ذاتی در راستای ایجاد علاقه مردم به محصول داخلی دارد و در این زمینه به یک تعصبی نیز نیاز داریم که باید از ظرفیت‌های مختلف برای ایجاد این نیاز کمک گرفته شود.

لاریجانی اظهار داشت: تولید داخل بدون حل برخی چالش‌ها که استعداد برای تولید داخلی ایجاد می‌کند امکان‌پذیر نیست وقتی بانک‌ها ۲۰درصد سود می‌گیرند که گاهی بیش از این هم می‌شود تولید داخل قابل رقابت نیست این مشکل مهمی است و باید مشخص شود که چرا بانک‌ها این‌گونه رفتار می‌کنند.

او افزود: بانک‌ها نیز مشکلات اساسی دارند وگرنه آنها نیز نمی‌خواهند سود بالایی بگیرند. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که مرکز پژوهش‌ها و دولت بررسی‌هایی را کرده‌اند و باید حل شود در صورت روشن شدن این موضوع اراده‌ها متمرکز می‌شود و از حالت بحث‌های سطحی به مسائل عمیق‌تر سوق پیدا می‌کند.

 

ادامه از صفحه اول:

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش زیادی از منابع بانک‌ها زمین‌گیر است، گفت: منابع بانک‌ها بعضا بد مصرف شده‌اند و مقداری نیز براساس دستوراتی که داده شده منابع تسهیلاتی در جاهایی مصرف شده که پس نمی‌آید و این شرایط به اضافه برخی مسائل دیگر منجر به این می‌شود که هرقدر تسهیلات تعیین می‌شود مقدار زیادی از آن کنار می‌رود و مابقی آن می‌ماند.

لاریجانی افزود: نخستین مساله بانک‌ها این است که تسهیلات جدید را به کسانی می‌دهند که معوقه دارند تا آنها بتوانند ادامه دهند که البته جرایم دیرکرد نیز اضافه می‌شود و اینها کنار می‌رود و چیز زیادی برای تولید باقی نمی‌ماند، اگر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری کند نرخ خیلی بالایی را باید بپردازد از جمله مسائلی که باید باز شود این است که چرا بانک‌ها این‌طور هستند و چرا این مشکلات حل نمی‌شود؟

 95 هزار طرح عمرانی نیمه‌کاره

رییس قوه مقننه درخصوص طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره‌ اظهار داشت: ۹۵ هزار طرح عمرانی نیمه‌کاره وجود دارد که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آنها نیاز است. چند سال بود که گفته می‌شد این طرح‌ها باید واگذار شود ولی این موضوع محقق نشد، اکنون ساز و کار جدیدی نوشته شده و برای هر استان تعیین گردیده که چه طرح‌هایی باید واگذار شود. او با بیان اینکه برای این پروژه‌ها ردیف‌های بودجه‌یی تعیین شده است، گفت: به‌طور مثال برای یک پروژه که ۵۰ میلیارد ردیف تعیین شده، ۵۰۰ میلیارد هزینه نیاز داریم بنابراین مقرر شد تا ۵۰ میلیارد را برای یارانه تسهیلات بانکی بدهند و به جای اینکه تسهیلات با سود ۲۰درصد دریافت کنند، تسهیلاتی با سود ۸درصد بگیرند و ما ۵۰ میلیارد را بپردازیم تا بخش خصوصی این پروژه را تکمیل کند.

لاریجانی که در دیدار با علی عسگر و معاونانش سخن می‌گفت، ادامه داد: این موضوعات باید برای مردم روشن شود و در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف باید مردم مطلع شوند تا در صورت تمایل برای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و یارانه دریافت کنند. اگر این روش اجرایی شود مقدار زیادی از این پروژه‌ها توسط مردم تکمیل می‌شود و تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت می‌کنند که با تکمیل این پروژه‌ها تولید در کشور تکان می‌خورد و به‌طور طبیعی بعد از تکمیل این پروژه‌ها کارهای تولیدی نیز دچار جهش می‌شود که البته برای اطلاع‌رسانی به مردم باید این مسائل به‌طور مرتب بیان شده تا جا بیفتد. اگر رادیو و تلویزیون پای کار بیایند مشکلات حل می‌شود.

 لزوم حمایت از تولید داخلی

رییس مجلس پیش از این دیدار در مراسم تجلیل از کارمندان نمونه قوه مقننه بحث حمایت از تولید ایرانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید در سال ۹۷ نیز با وفاق تلاش شود که مشکلات حل شود، البته این‌طور نیست که در سال پیش‌رو موجودات موذی در دنیا از ایجاد مشکلات دست بردار باشند و علی‌القاعده آنها طراحی‌هایی برای ایجاد مساله خواهند داشت اما باید با اتخاذ تدابیر مناسب مشکلات را حل کرد.

او افزود: برخی مسائل در کشور با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو شده که دولت، مجلس، قوه قضاییه و سازمان‌های مختلف باید با درک مشکلات در سطح ملی، بتوانند مسائل را حل کنند. کارمندان بخشی از نظام تصمیم‌گیری در کشور هستند و با کمک نمایندگان مجلس باید تلاش شود تا مسائل حل شود. این نوع نگاه بسیار ارزشمند بوده و باید به آن توجه شود البته طبیعی است که باید ملزومات انجام این مهم نیز لحاظ شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و سخنرانی‌شان در مشهد مقدس بیانات و نکات بسیار مهم و ارزشمندی را مطرح کردند که محور آن توجه به بخش تولید داخل است بنابراین باید ساز و کارهای مناسب برای حمایت از تولید داخل و توجه به صادرات غیرنفتی ایجاد شود، چراکه نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند برای این مقطع زمانی حیاتی است.

لاریجانی تصریح کرد: رقابت‌های گوناگون در بخش‌های اقتصادی گاهی به تولید داخلی لطمه زده است و با وجود اینکه برخی محصولات تولید داخل از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار هستند اما با وجود این واردات صورت می‌گیرد. این در حالی است که باید براساس اصل مشخص با لحاظ تعرفه‌های مختلف، رقابت‌هایی شکل بگیرد. برخی ضدیت‌ها در منطقه مشاهده می‌شود حتی گاهی در مورد ارز داخلی کشور نیز نابسامانی‌هایی ایجاد کرده‌اند، هر چند که اشکالات تاثیرگذار دیگری در موضوع ارز وجود دارد بنابراین باید به همین میزان نسبت به مسائل داخلی کشور اهتمام وجود داشته باشد و با عزم ملی مشکلات را حل کرد.

او ادامه داد: از اتاق‌های بازرگانی و اصناف کشور این انتظار وجود دارد که سازماندهی مناسبی داشته باشند چراکه اگر بناست کل کشور در تولید داخل اهتمام داشته باشند، نهادهای مردمی مذکور نیز وظیفه دارند شرایطی را ایجاد کنند که محصولات با استاندارد و با کیفیت مطلوب ارائه شود البته همه این موضوعات با قوانین و بخشنامه انجام نمی‌شود و نظارت مردمی در این راستا نقش مهمی دارد چراکه اگر نظارت‌های مذکور نباشد به شرایط قبل بازمی‌گردد.

به اعتقاد رییس مجلس شورای اسلامی باید کارهای زیادی برای رفع مشکلات انجام شود و در این راستا نیاز به وفاق وجود دارد. هر چند به گفته لاریجانی افکار و سلیقه‌های گوناگون در کشور وجود دارد، اما در راستای منافع ملی باید به نقاط اشتراک توجه شود.

 

 

ارسال نظر