ضرب‌شست ویژه‌ای برای برهم‌زنندگان برجام داریم

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۴۰

گروه ایران  

واکنش ایران نسبت به برهم زنندگان احتمالی برجام چه خواهد بود؟ این پرسشی است که از زمان انعقاد توافقنامه برجام و متعاقب آن نشستن ترامپ روی صندلی ریاست‌جمهوری امریکا بارها در فضای رسانه‌یی و مراودات دیپلماتیک تکرار شده است. اینکه آیا ایران و سایر طرف‌های برجام از قبل نسبت به ماجراجویی‌های احتمالی رییس‌جمهوری امریکا برنامه‌ریزی خاصی را تدارک دیده‌اند یا اینکه هنوز نسبت به حیات برجام خوشبین هستند و معتقدند که حتی با وجود حاشیه‌سازی‌های امریکا می‌توانند چارچوب کلی این سند تاثیرگذار بین‌المللی را حفظ کرد؟   رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان اما در پاسخ به این ابهامات و پرسش‌ها از ضرب شست خاص ایران در مقابل برهم زنندگان برجام صحبت می‌کند و می‌گوید: «دشمنان باید بدانند در شرایط برگشت‌پذیری برجام شرایط ویژه‌یی رقم خواهد خورد و زمانی که مسوولان بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌یی برای برهم زنندگان این توافق خواهیم داشت. » صالحی در ادامه با تشریح فضای پیش روی دیپلماسی ایران در ماه‌های آینده افزود: البته هیچ‌گاه به دنبال حدوث چنین وضعیتی نیستیم. ما به جد به دنبال حفظ منافع و حاکمیت ملی خود هستیم اما در صورت خارج شدن امریکا و عقب‌نشینی اروپا و قدرت‌های بزرگ دیگر از این توافق، قطع به یقین به‌گونه دیگری عمل خواهیم کرد.

 سال پرچالش در عرصه بین‌المللی

به گزارش «تعادل» و به نقل از سازمان انرژی اتمی، علی‌اکبر صالحی در مراسم دیدار نوروزی با کارکنان این سازمان افزود: در سه تا چهار ماه آینده گردنه‌های بسیار مهمی در عرصه بین‌المللی داریم که باید از آن به نحو مطلوبی عبور کنیم و این امر تنها با وفاق ملی، همدلی، همزبانی و صرف‌نظر از مسائل اختلاف‌برانگیز محقق خواهد شد.  رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه سال 97، سال پرچالشی برای کشورمان در عرصه بین‌المللی خواهد بود، افزود: ما در این سال در گردنه ترامپ قرار داریم؛ فردی تاجرمسلک که علم تجارت را وارد علم سیاست کرده و با تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی سعی بر این دارد تا آرای خویش را در عرصه بین‌الملل به پیش ببرد. از جمله همین مساله مذاکره با کره‌شمالی است که با وجود آنکه به ظاهر کره‌شمالی در یک توازن بازدارندگی قرار دارد، اما دورنمای مذاکرات این دو کشور در فضایی مبهم و پیچیده قرار گرفته که نتایج آن برای کشور ما هوشیاری و بیداری مضاعفی را در عمل و در تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور می‌طلبد.

او با اشاره به پروژه‌های در دست انجام سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: وقتی از این سازمان در افکار عمومی صحبت می‌شود کلماتی چون سانتریفیوژ، نطنز، آب سنگین و... در ذهن متبادر می‌شود، حال آنکه ابعاد کاری و خدمات اجتماعی این صنعت بسیار وسیع است.  صالحی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه مرکز یون درمانی با مشارکت کشور اتریش در حال پیگیری است. مقدمات احداث این مرکز از سال گذشته در دست انجام است که در صورت تحقق، خدمات ارزشمند و دستاوردی عظیم برای ملت ایران در بر خواهد داشت.  وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در بحث GMP رادیو داروها نیز متخصصان و مهندسان گرانقدر سازمان، پروژه بزرگ 60میلیون یورویی به علاوه 100 میلیارد تومان را در دست اجرا دارند که ایران را از لحاظ تولید رادیوداروهای باکیفیت در شرایط متفاوتی قرار می‌دهد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی همچنین احداث دو نیروگاه جدید در بوشهر را در حال انجام دارد که همکاران پرتلاش ما در بوشهر در حال پیشبرد آن هستند. ضمن آنکه در زمینه اکتشاف و استخراج هم دستاوردهای خوبی برای ملت عزیز ایران داریم که همزمان با روز ملی فناوری هسته‌یی بخشی از آن در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

صالحی سال گذشته را در پیشرفت برنامه‌ها و طرح‌های پیش روی صنعت هسته‌یی سالی پربار توصیف کرد و گفت: با وجود تنگناهای موجود واقعا کارهای شایسته‌یی در سال 96 با همت همکاران سازمان صورت گرفته که ان‌شاء‌الله در روز ملی فناوری هسته‌یی از برخی از آنها رونمایی خواهد شد.

 انتقاد از مواضع غیرمنصفانه مخالفان داخلی

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برخی مواضع غیرمنصفانه داخلی از سوی مخالفان برجام خاطرنشان کرد: ‌ای کاش مسائل در کشور با لحاظ کردن انصاف مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. زمانی که رییس‌جمهوری امریکا توافق برجام را بدترین معاهده برای کشور خود می‌داند، عده‌یی در داخل در حال تکذیب یا تخفیف این دستاورد و به‌طور کل تلاش‌ها و پیشرفت‌های دانشمندان ما هستند و با طرح مسائل شبهه‌برانگیز سعی دارند، بذر ناامیدی در جامعه بپاشند. در حالی که عبور از بحران‌های پیش‌روی کشور نیازمند وفاق ملی و همبستگی تمام جبهه‌های سیاسی داخل کشور است.

صالحی با ذکر این نکته که ایران تنها کشوری است که غنی‌سازی آن به گونه‌یی به تایید سازمان ملل رسیده است به موقعیت حساس کشورمان در منطقه اشاره کرد و گفت: ولیعهد عربستان با سفر اخیر خود به امریکا سعی در امتیازگیری و برخورداری از حق غنی‌سازی داشت که تاکنون با مخالفت جدی لابی صهیونیست‌ها روبه‌رو شده است. حال آنکه جمهوری اسلامی ایران تنها با تکیه بر همت جوانان این مرز و بوم بدون نیازمندی به ابرقدرت‌ها نه تنها به غنی‌سازی دست یافته بلکه آن را به‌طور غیرمستقیم به تایید مجامع بین‌المللی نیز رسانده است؛ همین مساله کشورمان را در منطقه مقتدرتر از قبل ساخته است.

او تصریح کرد: لذا امروز شاهد نگرانی عربستان و کشورهای بی‌ریشه برابر ایران مقتدر هستیم و به تبع آن کینه‌توزی‌ها و دشمنی‌های آنهایی که نمی‌خواهند این اقتدار را شاهد باشند، لذا شرایط و فضای کنونی نیازمند هوشیاری و عملکرد مقتدرانه ماست تا علاوه بر حفظ این اقتدار و سربلندی کشور بر توانمندی کشور عزیزمان در همه عرصه‌ها هرچه بیشتر و بهتر افزوده شود.

 

 

ارسال نظر