عوامل برهم زننده برجام، مسوول عواقب سوء آن هستند

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۵۳
عوامل برهم زننده برجام، مسوول عواقب سوء آن هستند

تقویت قدرت موشکی حق طبیعی ایران است

در روزی که روحانی، پوتین و اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا مشغول طراحی راهبردهای اجرایی برای حل و فصل نهایی بحران سوریه بودند، وزیر دفاع کشورمان در اجلاس امنیتی مسکو با تشریح راهبرد امنیتی کشورمان در منطقه خواستار گفت‌وگو و مذاکره کشورهای تاثیرگذار منطقه‌یی در بخش‌های گوناگون برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه شد.  حاتمی با بیان اینکه ایران مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سرزمین سایر کشورهاست، گفت: هرگونه سیاست مداخله، تجاوز و تجزیه‌طلبی درخصوص کشورهای منطقه را مغایر با اراده و منافع دولت و ملت‌های منطقه می‌دانیم.

در کنار مباحث امنیتی در منطقه، موضوع مواجهه امریکا با برجام نیز از دیگر مباحثی بود که سردار حاتمی درباره آن به اظهارنظر پرداخت و مسوولیت هر نوع عواقب سوء برخاسته از حاشیه‌سازی برای برجام را متوجه عوامل تنش‌زا و برهم زننده برجام دانست.

هفتمین اجلاس بین‌المللی امنیتی مسکو با حضور وزرای دفاع، روسای ستاد، فرماندهان عالی نظامی، دفاعی، امنیتی و مسوولان سازمان‌های بین‌المللی از 80 کشور آغاز شد.

امیر حاتمی وزیر دفاع ایران در ادامه این کنفرانس با تشریح مهم‌ترین چالش‌های امنیتی منطقه گفت: پیگیری سیاست قدرت و انحصارطلبی و رویکرد منفعت‌طلبانه به امنیت بین‌الملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم کرده است.

 ایران مخالف هرگونه تجاوز نظامی به سرزمین سایر کشورهاست

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ایران در این کنفرانس با تشریح مهم‌ترین چالش‌های امنیتی منطقه گفت: پیگیری سیاست قدرت و انحصارطلبی و رویکرد منفعت‌طلبانه به امنیت بین‌الملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم کرده است.

حاتمی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «پیگیری سیاست قدرت و انحصارطلبی و رویکرد منفعت‌طلبانه به امنیت بین‌الملل، زمین حاصلخیزی را برای ایجاد و رشد تروریسم فراهم کرده است. به عبارتی شما شاهد سازماندهی بدترین کمپین ترور و کشتار انسان‌ها در واشنگتن هستید. روندی که براساس تجربیات کسب شده در 25 سال اخیر، می‌توان حدس زد که به لحاظ ژئوپلیتیکی برای 25 سال آینده (2040) همچنان ستونی از بحران‌ها را پیش پای بشریت به وجود خواهد آورد. نقش بارز گروه‌های افراطی و تروریستی چون القاعده و داعش در تحولات دو دهه اخیر و در خلق جنگ‌های بسیار پیچیده داخلی در نقاط مختلف جهان به ویژه دو کشور سوریه و عراق مبین همین حقیقت تلخ است.»

او در ادامه تاکید کرد: «شکست و نابودی بنیادهای گروه تروریستی داعش اگرچه با تلاش و فداکاری نیروهای مسلح و ملت مبارز عراق و سوریه و حمایت همه‌جانبه ایران و روسیه در یک همکاری منسجم حاصل شد و تب تروریسم در غرب آسیا فروکش کرده و این منطقه از شرایط بحرانی دینامیک خارج شده است، اما هنوز با نابودی این تفکر فاصله داریم. شباهت‌های ساختاری و ایدئولوژیک این پدیده ناهنجار با موج جدید بنیادگرایی در جهان در بسیاری از ابعاد به صورت چشمگیری نشان از تحول و دگردیسی این تهدید جهانی دارد. این تحول را می‌توان در سبک و شیوه نوین عملکرد و سیاست‌گذاری‌های رادیکال گروه تروریستی داعش نیز مشاهده کرد. شکست کامل این گروه تروریستی نیازمند شناخت و شکست دادن تمام ابعاد فکری، رفتاری و عملیاتی آن است. این نقش‌ها در قلمرو مجازی، عملیات ایذایی و انتحاری، گرگ‌های تنها و استقرار سرزمینی یا قلمرو‌سازی در جغرافیای دولت‌های آشوب‌زده بازنمایی و حفظ می‌شود و همه این فضا‌ها قابلیت تبدیل به فضای تهدید علیه کشورهای منطقه و فرامنطقه‌یی را دارا هستند.»

 برجام الگویی موفق از گفت‌وگوی چندجانبه

وزیر دفاع کشورمان گفت: «متاسفانه باید بگویم که با چنین شرایطی، منطقه ما با ثبات فاصله غم‌انگیزی دارد، چراکه نه کار گروه داعش به‌طور کامل تمام شده و نه تنش‌های منطقه‌یی عمیق بین بازیگران منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی چشم‌انداز روشنی را فراروی تحقق امنیت منطقه قرار می‌دهد. بزرگ‌ترین مشکل منطقه برای استقرار امنیت و ایجاد ثبات درازمدت این است که کشورهای منطقه فهم مشترکی از دردهای مشترک ندارند. برخی دولت‌های منطقه به جای پناه بردن به پیوندهای درون منطقه‌یی و تکیه بر وحدت و امنیت بومی، با پناه بردن به قدرت‌های منفعت‌طلب، سعی در خریداری امنیت دارند. تا این درد درمان نشود، افق روشنی برای برقراری امنیت در منطقه نمی‌توان متصور شد.

حاتمی در بیان راهبرد ایران در مواجهه با چالش‌های امنیتی گفت: «معتقدیم تهدیدات تروریسم در ابعاد مجازی، سایبر، عملیات ایذایی و انتحاری یا قلمرو‌سازی در جغرافیای دولت‌های آشوب‌زده، همکاری کشورهای منطقه در عرصه اطلاعاتی و امنیتی را به ضرورتی حتمی تبدیل کرده است. تجربه همکاری میان کشورهای سوریه، عراق، ایران و روسیه در مقابله با داعش که اخیرا ترکیه نیز به این روند پیوسته، می‌تواند به الگویی برای تسری آن به تمام کشورهای منطقه باشد.

او در تشریح ویژگی‌های برجام به این نکته اشاره کرد: «ما توافق برجام را نمونه موفق یک همکاری جمعی بین‌المللی می‌دانیم که نتیجه تلاش و همکاری کلیه طرفین در چارچوب احترام متقابل به حقوق ملی و بین‌المللی و دستیابی به یک مفاهمه در حوزه امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی است. بدعهدی امریکا و همراهی برخی شرکای غربی آن و بهانه‌جویی‌های آنها در اجرای این توافق را عامل آسیب به فضای اعتماد در صحنه بین‌المللی تلقی کرده و با اعلام پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در این توافق همانند سایر تعهداتش، هشدار می‌دهم عوامل بر هم زننده این توافق مسوول عواقب سوء آن بر نظم و امنیت بین‌المللی خواهند بود.»

امیر حاتمی در پایان تاکید کرد: «ایران تقویت قدرت دفاعی و اقتدار دفاع بازدارنده به‌ویژه در حوزه موشکی را حق طبیعی خود در دفاع مشروع منطقه‌یی می‌داند و توسعه و تقویت آن را برای مقابله با تهدیدات متنوع و نوظهور ضروری می‌داند و با قاطعیت آن را پیگیری خواهد کرد.»

 

 

ارسال نظر