بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها است

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۷۳
بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها است

هدف از ایجاد پیام‌‌رسان‌های داخلی نباید فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها باشد

گروه ایران  

«کام مردم را با این‌گونه حرف‌ها تلخ نکنید، در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.» این عباراتی است که رییس‌جمهوری با بیان آنها تلاش کرده به شایعات و فضاسازی‌های برخی رسانه‌ها درباره فیلترینگ احتمالی پیام‌رسان «تلگرام» پاسخ دهد.

شایعاتی که در تمام طول تعطیلات نوروزی در شبکه‌های اجتماعی و برخی خبرگزاری‌های اصولگرا بازنشر می‌شدند و ابهامات زیادی را در افکار عمومی ایجاد کردند. روحانی اما در دیدار با جمعی از مدیران ارشد اجرایی کشور، در واکنش به زمزمه‌های مطرح شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام اعلام کرد: «بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی.»  برای نخستین‌بار در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی بود که تسنیم به نقل از بروجردی رییس اصولگرای کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم طرح بحث احتمال فیلتر شدن تلگرام را روی خروجی خود قرار داد. خبری که با وجود گذشت چند روز از آن همچنان واکنش‌های مقامات و چهره‌های مختلف سیاسی را به همراه دارد. تسنیم روز گذشته نیز با انتشار اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص دستور رییس‌جمهوری برای فیلترینگ تلگرام تلاش کرد تا توپ فیلترینگ تلگرام را به زمین دولت دوازدهم بیندازد و دستور محدودیت این پیام‌رسان را متوجه روحانی کند؛ اظهاراتی که بلافاصله با اظهارات رییس‌جمهوری در دیدار نوروزی با مسوولان اجرایی کشور تکذیب و تعدیل شد.

 فیروزآبادی با بیان اینکه تلگرام راهزن است و میلیون‌ها نفر را بیکار می‌کند و با اعلام اینکه رییس‌جمهور هم به ما دستور دادند، کشور باید از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی خارج شود، گفته بود: مرجع تصمیم‌گیری مواردی مرتبط با فضای مجازی، سیاست‌گذاری‌ها و هماهنگی‌ها به‌عهده شورای عالی فضای مجازی است.  اما رییس‌جمهوری چند ساعت بعد از این اظهارات با تصحیح اظهارات فیروزآبادی بر این نکته تاکید کرد که دولت از حق دسترسی مردم به اطلاعات آزاد دفاع و حمایت می‌کند و توسعه پیام‌رسان‌های داخلی به این دلیل دنبال می‌شود که از انحصار در این زمینه جلوگیری شود. اظهاراتی که فاصله معناداری با خطر خبری که رسانه‌های اصولگرا طی هفته‌های اخیر دنبال می‌کردند، داشت.

حال با گذشت چند روز از اعلام این خبر و در شرایطی که بسیاری از مردم کوچه و بازار و کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز از جریان‌هایی که تلاش می‌کند برای پیام‌رسان‌های عمومی محدودیت ایجاد کنند، به انتقاد پرداختند روز گذشته رییس‌جمهوری نیز به ‌شدت نسبت به احتمالاتی که درباره محدودسازی فعالیت تلگرام در کشورمان مطرح می‌شود، واکنش نشان داده است.

 گسترش دسترسی به اطلاعات  ضروری است

رییس‌جمهور، تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار و تولید در سال «حمایت از کالای ایرانی» را وظیفه و مسوولیت سنگین همه مسوولان کشور برشمرد و تاکید کرد: دولت در عرصه ایجاد اشتغال، مبارزه با فقر تا ریشه‌کنی فقر مطلق و کاهش فاصله میان دهک‌های پردرآمد و کم‌درآمد جامعه گام‌های ارزنده‌یی برداشته و این گام‌ها در سال جاری پرشتاب تداوم خواهد یافت.

روحانی دیروز و در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: مردم ولی‌نعمت مسوولان و عامل اصلی امنیت و وحدت جامعه هستند و همه تلاش‌ها باید

در راستای خدمت به مردم و ایجاد فضایی امن‌تر و توام با آرامش و آسایش بیشتر برای آنان باشد. رییس‌جمهور با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رای داده‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تاکید کرد: داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.

روحانی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد.

از سوی دیگر رییس‌جمهور تعامل سازنده با همسایگان و جهان را از سیاست‌های اصولی ایران اسلامی برشمرد و گفت: با تعامل با همسایگان و جهان، بی‌تردید منافع و سود بیشتری عاید کشور می‌شود و این سیاست به ویژه در سال حمایت از تولید کالای ایرانی، بیش از پیش پیگیری خواهد شد. روحانی در ابتدای این نشست نیز بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) را بزرگ‌ترین حادثه تاریخ بشریت خواند و تاکید کرد: هیچ حادثه‌یی به عظمت بعثت پیامبر اسلام(ص) نیست و این رویداد تاریخ‌ساز راه هدایت را به ما نشان داد.  رییس‌جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد که سال 97 سال برکت و تقویت بیش از پیش امنیت، توسعه، برادری و وحدت برای مردم باشد.

 خروج کشور از انحصار تلگرام

اما قبل از صحبت‌های روحانی دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تلگرام راهزن است و میلیون‌ها نفر را بیکار می‌کند، گفت: باتوجه به معضلات عدیده پیام‌رسان تلگرام، در شورای عالی فضای مجازی به این نتیجه رسیدیم که حتما باید پیام‌رسان بومی داشته باشیم.  به گزارش تسنیم، فیروزآبادی گفت: باتوجه به معضلات عدیده پیام‌رسان تلگرام، در شورای عالی فضای مجازی به این نتیجه رسیدیم که حتما باید پیام‌رسان بومی داشته باشیم. پیام‌رسان بومی سکوی اقتصادی و چندمنظوره است و این تکنولوژی‌ها باید حمایت شود. اگر قرار شد تمهیداتی درباره پیام‌رسان تلگرام اتخاذ شود، سعی خواهیم کرد کمترین ضرر را فعالان حاضر در این شبکه متحمل شوند.  دبیر شورای عالی فضای مجازی با تصریح اینکه اقتصاد بزرگی به‌ روی «تلگرام» شکل نگرفته است، افزود: کسانی که کسب و کار مکمل آنها به‌ روی تلگرام است، ما دقت خواهیم کرد که کمترین ضرر و زیان برای این کسب و کارها باشد.  فیروزآبادی گفت: تلگرام هیچ‌وقت حاضر نشد در کشور نمایندگی بزند، هیچ‌وقت حاضر نشد با بخش خصوصی کار کند و دشمن بخش خصوصی است.  او با بیان اینکه تلگرام می‌توانست با تبلیغات هدف‌دار، کسب و کار پررونق راه بیندازد، ادامه داد: تلگرام می‌توانست با بخش خصوصی، کسب و کار مشترک داشته باشد. گوگل روزی یک میلیارد تومان از بازار ایران تبلیغات می‌گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اظهار اینکه تلگرام در هیچ کشوری پیام‌رسان غالبی نیست ‌جز ایران، افزود: تلگرام به‌صورت رسمی اعلام کرد به‌عنوان یک سکوی اقتصادی استفاده خواهد شد و روش تلگرام تضعیف پول ملی ایران است.  فیروزآبادی با تاکید بر اینکه با تولید پول در تلگرام چیزی در کشور خلق نخواهد شد و هر میزان پول تلگرام در کشور مصرف شود معادل آن پول از کشور خارج خواهد شد، اضافه کرد: تلگرام در حال تبدیل به شرکت هرم مجازی است، نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین پولی به کشور وارد شود و تلگرام 50میلیارد دلار ارز را از کشور خارج کرد.  او با تصریح اینکه تلگرام راهزن است، افزود: چرا از بخش خصوصی ایران دعوت نکرده است که در بخش پول مجازی شرکت کند؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام اینکه «رییس‌جمهور هم به ما دستور دادند، کشور باید از انحصار پیام‌رسان‌های خارجی خارج شود»، گفت: مرجع تصمیم‌گیری مواردی مرتبط با فضای مجازی، سیاست‌گذاری‌ها و هماهنگی‌ها به‌عهده شورای عالی فضای مجازی است.  مجموعه این اظهارنظرها و دیدگاه‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد نشان می‌دهد که موضوع استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یا خارجی همچنان یکی از چالش‌های اساسی کشور در هفته‌های پیش رو خواهد بود. از یک سو برخی جریانات اصولگرا و دلواپس معتقدند که از طریق محدودسازی فضای سایبری و اینترنتی بسیاری از مشکلات کشور حل و فصل می‌شود و در سوی دیگر نیز فعالان دولت، جامعه مدنی و گروه‌های اصلاح‌طلب قرار دارند که از آزادی دسترسی به اطلاعات حمایت می‌کنند و معتقدند که مردم قادرند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

 

 

ارسال نظر