استیضاح بی‌نتیجه

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۷۹
استیضاح بی‌نتیجه

گویی زمان به عقب و روز رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم بازگشته بود؛ مخالفان حجتی وزیر جهاد کشاورزی همان ایراداتی را به او گرفتند که پیش‌تر در شهریورماه مطرح کرده بودند. ظاهرا وزیر در 6 ماه دولت دوازدهم کاری نکرده بود که مخالفانش آن را دستمایه برکناری کنند. در آخر هم از 229 نماینده حاضر در جلسه، 117نفر با رفتن حجتی مخالفت کردند و تنها 105نماینده رای به برکناری او دادند تا مخالفان وزیر در پارلمان ناکام بمانند. در این بین موضع فراکسیون‌ها هم سکوت بود. در حالی که دو فراکسیون مستقلین ولایی و ولایت گفته بودند نمایندگان عضو را مختار گذاشته‌اند، فراکسیون امید به مانند موضعی که در برابر استیضاح آخوندی و ربیعی داشت، از حجتی حمایت کرد تا وزیر اصلاح‌طلب روحانی خیالش از رای اکثریت اصلاح‌طلبان مجلس راحت باشد. در این بین امیدی‌ها غیر از حبیب‌الله نیکزادی‌پناه در مخالفت با حجتی نطقی نکردند و احتمالا اکثریت قاطع آنان هم رای منفی به استیضاح دادند. مخالفان هم به مانند استیضاح وزرای کار و رفاه اجتماعی و راه، مسکن و شهرسازی از بین نمایندگان اصولگرا و مستقل بودند.

 از انتقاد به حقابه تا سن معاونان حجتی

نخستین مخالف حجتی هم که پشت تریبون مجلس قرار گرفت، نماینده اردبیل بود. صدیف بدری با طرح این ادعا که «حجتی کشاورزان، عشایر و روستاییان را به خاک سیاه نشانده است»، حضور سه دوره‌یی حجتی در وزارت جهاد کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و گفت که او بیشترین نقش را در خالی شدن روستاها و کاهش جمعیت از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد دارد. بدری همچنین مدعی شد با وجود محصولات مناسب داخلی به دلیل ایجاد رانت و سوءمدیریت به واردات محصولات خارجی مجوز داده می‌شود.

زهرا سعیدی‌مبارکه نماینده دیگری بود که در مخالفت با حجتی نطق کرد. او که نطقش بعضا با بغض همراه شده بود، به اعتراضات کشاورزان اشاره کرد که او برای شنیدن مشکل آنها به جمع‌شان رفته؛ اما کلی بد و بیراه شنیده است. به گفته سعیدی، امروز کشاورزانی که زکات‌دهنده بودند به زکات‌گیرنده مبدل شده‌اند، در حالی که برخی از این کشاورزان ۲۰ جریب زمین دارند. این نماینده مجلس چنین اتفاقی را محصول مدیریت‌های ضعیف و ناکارآمد وزارتخانه دانست که به گفته او کشاورزان به دلیل عدم دریافت حقابه‌ نمی‌توانند زمین‌هایشان را احیا کنند.

نماینده مبارکه در مجلس همچنین با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه توزیع آب گفت: «در حالی که مواد ۱۸ و ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، توزیع آب را بر عهده وزارت کشاورزی قرار داده و ماده ۲۶ این قانون وزارت نیرو را در نظرخواهی از وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص آب موظف کرده است اما چرا وزارت جهاد کشاورزی به این قانون و در حقیقت به عهدی که برعهده دارد، عمل نمی‌کند؟»

 یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی هم که از ابتدا مخالف حجتی بوده، گفت که وزیر کشاورزی پس از رای اعتماد نمایندگان وعده داد، تغییرات اساسی در مدیریت کلان ایجاد کند؛ اما به وعده‌اش عمل نکرد. علی وقف‌چی لیستی از معاونان وزیر جهادکشاورزی و روسای سازمان‌های تابعه این وزارتخانه را نام برد و برخی را متهم به کهولت سن کرد و برخی را هم به بی‌تجربگی: «در خیلی از مجموعه‌ها شما از افرادی که هیچ‌گونه تجربه‌یی ندارند، استفاده کرده‌اید. به عنوان مثال در موسسه رازی که از جایگاه بین‌المللی برخوردار است، دکترای شیمی را برای مسند ریاست انتخاب کرده‌اید که هیچ‌گونه سنخیتی با این جایگاه ندارد. برای سازمان دامپزشکی کسی را آورده‌اید که یک سال سابقه مدیریتی ستادی و ملی نداشته و خروجی آن از دست دادن سرمایه عظیم صنعت طیور کشور بود که نزدیک ۳۰ میلیون مرغ تخم‌گذار نابود شد و ایران که صادرکننده تخم‌مرغ بود به واردکننده تبدیل شد.»

 توضیح وزیر درباره انتصاب‌ها

اظهاراتی که با واکنش حجتی مواجه شد؛ زمانی که وقت به سخنرانی وزیر جهاد کشاورزی رسید، او این اظهارات را مورد اشاره قرار داد و گفت که «متاسفانه شخصیت‌های ملی منصوب می‌شوند، می‌گویند فرد پیر است و وقتی افراد جوان‌تر را مطرح می‌کنیم، مجددا جای سوال ایجاد می‌شود.»

حجتی درباره کسانی که وقف‌چی به آنها اشاره کرده بود، توضیح داد: فردی که در مجموعه منصوب شده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف بوده و علاوه بر تخصص، فردی نخبه و جوان است. او افزود: فرد منصوب شده در مجموعه دامپزشکی نیز نسبت به مدیر قبلی جوان‌تر بوده و دارای تخصص دامپزشکی است؛ سابقه فعالیت وی در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مشهود است. وی معرفی و پس از مصاحبه و بررسی منصوب شد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به انتقادات از واردات محصولات کشاورزی گفت: ‌اینکه عنوان شد هر محصولی هر وقت بخواهد وارد می‌شود و هر وقت صلاح باشد صادر می‌شود، امری صحیح نیست و مراجع ذی‌صلاح نظارت کافی دارند. ربیعی در خصوص سم و کود محصولات کشاورزی توضیح داد: بیشترین فعالیت در رابطه با کنترل سم و کود و نظام‌مند کردن انجام شده است؛ همچنین با بیش از 800 الی 900 کود تولیدی و وارداتی برخورد و جلوگیری شد و این موضوع سبب شناسنامه‌دار شدن کود شد لذا کودهایی که توزیع می‌شود دارای شماره ثبت است. در حوزه کلان مصرف کود و سم، مصرف کمتر از حد نیازی است که توصیه‌های فنی و مهندسی است اما در برخی موارد متاسفانه به دلیل کم اطلاعی برخی بهره‌برداران یا فرصتی‌طلبی برخی سودجویان بدمصرفی داریم که در حال مقابله با این موضوع هستیم.

همچنین حجتی با اشاره به اظهارات نمایندگان موافق استیضاح مبنی بر واگذاری اراضی 20 هکتاری به کارکنان وزارت جهاد کشاورزی گفت: این اراضی در سال 69 واگذار شده بنابراین بهتر است در اظهارات اصول را رعایت کنید، البته وزارت جهاد کشاورزی در حوزه مقابله با تغییر کاربری‌ها اقداماتی را به جهت ابلاغ انجام شده اجرا کرده است.

پس از پایان نطق نمایندگان مخالف و موافق و سخنرانی وزیر جهاد کشاورزی، نوبت به رای‌گیری رسید که نمایندگان با ۱۰۵رای موافق، ۱۱۷رای مخالف و ۷رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ رای ماخوذه با استیضاح حجتی مخالفت کردند. نتیجه‌یی که رییس دفتر رییس‌جمهور آن را آغازگر دور جدیدی از تعامل بیشتر مجلس و دولت برای خدمت هر چه بیشتر به مردم دانست. محمود واعظی که به همراه جهانگیری برای حضور در جلسه استیضاح به مجلس رفته بود، پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران گفت که از این پس «دولت با انسجام بیشتر و آقایان ربیعی، آخوندی و حجتی نیز با استحکام و اشتیاق افزون‌تر در مسیر انجام وظایف قانونی، خدمت به جامعه و پیشرفت کشور گام برخواهند داشت.»

 

 

ارسال نظر