وتوی روسی پیشنهاد غربی

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۴۲
وتوی روسی پیشنهاد غربی

میانه شب دوشنبه پس از ساعت‌ها بحث در مقر شورای امنیت سازمان ملل، زمانی که نوبت به رای‌گیری رسید، راکرافت، دلاتره و هیلی دست خود را پیروزمندانه به همراه نمایندگان 8 کشور دیگر بالا بردند تا نام ایران را در قطعنامه علیه یمن بگنجانند؛ اما دست‌های پایین واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل، نمایندگان بریتانیا، فرانسه و امریکا را در رسیدن به خواسته اصلی‌شان ناکام گذاشت. با وتوی قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، طرح پیشنهادی روسیه علیه شورشیان یمن با 15 رای تصویب شد که در آن نامی از ایران نبود. پس از این اقدام روسیه، نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل در اظهاراتی از روی عصبانیت با انتقاد شدید از روس‌ها به‌خاطر وتوی قطعنامه پیشنهادی بریتانیا، این کشور را متهم کرد که مانع پاسخگو کردن ایران شده و با این اقدام کل منطقه را به خطر انداخته است. او مدعی شد که «روسیه از رژیم حامی تروریسم حمایت کرده است» و اگر بخواهد از وتوی خود برای جلوگیری از اقدام علیه تلاش‌های ایران که او مدعی خطرناک و بی‌ثبات‌کننده بودن آن شد، استفاده کند، در آن صورت امریکا و شرکایش اقداماتی را انجام خواهند داد که روسیه نتواند جلوی آن را بگیرد.

اما تصمیم روسیه در این باره پیش از اینها آشکار شده بود؛ آنجا که وقتی بریتانیایی‌ها خبر از تدوین قطعنامه‌یی علیه یمن دادند که در آن ایران هم محکوم شده است، نماینده روسیه در سازمان ملل با آن مخالفت کرد و خواستار تغییر نگاه کشورهای غربی شد. پس از این مخالفت روس‌ها، سه کشور غربی طرح پیشنهادی خود را تعدیل کردند تا در آن به جای محکوم کردن فقط نسبت به نقش ایران در حمایت از حوثی‌ها ابراز نگرانی شود. اما این عقب‌نشینی هم نتیجه نداد و همان‌طور که پیش‌تر واسیلی نبنزیا تاکید کرده بود «روسیه به‌طور کلی طرفدار محکوم کردن کسی نیست. موضوع قطعنامه تمدید ماموریت کارگروه یمن است نه ایران. برای همین باید اول روی تمدید کار این گروه تمرکز کنیم.»

 استقبال مقامات ایرانی

اما تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت با استقبال مقامات ایرانی روبه‌رو شد. سیدعباس عراقچی با اشاره به مغرضانه بودن اتهامات علیه ایران در نحوه تنظیم گزارش کارشناسی کمیته تحریم یمن در شورای امنیت گفت که «این شکست چندباره دولت امریکا برای کشاندن ایران به شورای امنیت است.» او افزود: اعضای کمیته تحریم یمن در شورای امنیت حتی قبل از اینکه به ایران برای بررسی و شنیدن حرف‌های ما بیایند، قضاوت خود را داشتند و میزان تاثیرگذاری دیگران در این گزارش مشخص بود. براساس این گزارش یک طرفه، آنها بنا داشتند در شورای امنیت قطعنامه‌یی که به ایران هم اشاره داشته باشد، تصویب کنند که ناکام ماندند و این شکست چندباره دولت امریکا برای کشاندن ایران به شورای امنیت است.

به گفته معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در طول یک سال گذشته دولت امریکا چندین‌بار تلاش کرده پای ایران را مجددا به شورای امنیت باز کند و هر بار ناکام مانده است، چه در بحث آزمایشات موشکی و چه درباره آشوب‌های داخلی و همچنین بحث یمن این تلاش‌هارا داشتند و شکست خوردند و این نشان دیگری از انزوای امریکا در صحنه بین‌المللی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در این عرصه است. عراقچی تاکید کرد که ایران حتما به سیاست‌های خود در منطقه به آن شکلی که تامین‌کننده منافع کشور است ادامه می‌دهد.

بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا و از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌یی نیز در یادداشتی کوتاه در کانال تلگرامی‌اش اتفاق دوشنبه شب در مقر شورای امنیت سازمان ملل را شکست امریکا دانست. او نوشت: دیروز شورای امنیت هنگام بحث پیرامون یمن، به‌جای تلاش برای یافتن راه‌حل جامع برای توقف جنگ و فشار بر سعودی و حامیانش برای پایان دادن به کشتار انسان‌های بی‌گناه، به عرصه اختلافات سیاسی پیرامون ایران تبدیل ‌شده بود. امریکا در قطعنامه‌یی که در مورد یمن بود هیچ توجهی به یمن نداشت.

‌بعیدی‌نژاد افزود: امریکا سه هدف را دنبال می‌کرد. ایران ناقض تحریم‌ها علیه یمن اعلام شود، به بهانه بحث موشک، قطعنامه یمن و اجرای قطعنامه ٢٢٣١ مرتبط شده و بحث موشک‌های ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد و نهایتا با ناقض دانستن ایران، امکان وضع تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران فراهم شود.

‌این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه امریکا در تحقق این اهداف حتی حمایت کامل کشورهای غربی را نداشت افزود: درنتیجه متن تغییرات زیادی نمود و محکومیت‌ها جای خود را به ابراز نگرانی داد. ولی این تغییرات هم به حدی نبود که نگرانی‌های روسیه را تامین کند لذا قطعنامه وتو شد و شکست کاملی برای امریکا و شخص نیکی هیلی رقم خورد.

 تکرار شکست امریکا

این برای دومین‌بار است که طی ماه‌های اخیر تلاش امریکا برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل ناکام می‌ماند. در میانه دی ماه امسال همزمان با بروز برخی اعتراضات در شهرهای مختلف ایران، امریکا خواهان آن شد تا جلسه اضطراری شورای امنیت برای محکومیت آنچه او اقدام دولت ایران علیه معترضان خواند، برگزار شود. جلسه‌یی که نتیجه‌اش شکست امریکا بود؛ نه هم‌پیمانان اروپایی امریکا از مواضع ضدایرانی حمایت کردند نه دیگر اعضای شورای امنیت. حتی سفیر فرانسه به بخشی از سخنان نیکی هیلی واکنش نشان داد و گفت که رخدادهای ایران را نمی‌شود «خطری برای صلح و امنیت جهانی» دانست. دولاتره تاکید کرد که «هرقدر هم وقایع اخیر ایران نگران‌کننده باشد، در حدی نیست که آن را خطری برای امنیت و صلح جهانی تعریف کنیم.» سفیر روسیه در سازمان ملل در آن نشست نیز موضع منفی علیه سیاست‌های ضدایرانی امریکا اتخاذ کرده بود. واسیلی نبنزیا امریکا را متهم کرد که به جای آنکه انرژی شورای امنیت را صرف توجه به بحران‌های اساسی مانند وضعیت در افغانستان، سوریه، لیبی، عراق، یمن، کره‌شمالی و قاره آفریقا کند، دخالت در امور داخلی یک کشور را پیشنهاد می‌دهد. سرانجام آن تلاش امریکا هم ناکام ماند و هیچ یک از کشورهای عضو شورای امنیت با پیشنهادات ضدایرانی موافقت نکردند.

 

ارسال نظر