امریکا در نقض برجام فقط با ایران طرف نیست

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۹۸
امریکا در نقض برجام فقط با ایران طرف نیست

امضای 15 سند همکاری تهران و دهلی ‌نو

گروه ایران  

رییس‌جمهور ایران روز گذشته از فرصت نشست با محققان و اندیشمندان هندی برای اتمام حجت با طرف‌های توافق هسته‌یی استفاده کرد و به امریکا هشدار داد در صورت پیمان‌شکنی در برجام پشیمان خواهد شد. حسن روحانی با بیان اینکه امریکا نه با ایران و برجام بلکه با پیمان‌شکنی و افکار عمومی جهان طرف است، چانه‌زنی بعد از امضای پیمان را کاری مضحک دانست و اظهار کرد: امریکا نباید دنیای سیاست را با دنیای تجارت اشتباه بگیرند و اگر در برجام پیمان بشکند، دولت و ملت امریکا پشیمان خواهند شد.

او عصر روز شنبه در جمع محققان و اندیشمندان موسسه ORF هندوستان گفت: برجام تعهد ۷کشور و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و مطابق فرهنگ اسلامی و ایرانی تا برجام را نقض نکنند، نقض‌کننده آن نخواهیم بود.

او تصریح کرد: امریکا در مساله برجام با ایران طرف نیست با مساله نقض عهد و پیمان خودش در تاریخ طرف است. در مساله برجام امریکا با ما طرف نیست بلکه با شورای امنیت سازمان ملل که این سند را تایید کرده همچنین با افکار عمومی جهان طرف است.

 این سخنان در سفر 3 روزه روحانی به هندوستان بیان شد، سفری مهم که ظریف، وزیر امورخارجه ایران درخصوص اهمیت آن گفت:«دیدار رسمی رییس‌جمهور از هند منجر به توافقات زیادی در حوزه‌های تجاری و همکاری شده است؛ ولی دستاورد مهم‌تر، تحکیم قرن‌ها دوستی میان ملت‌های ما بود.» به گزارش «تعادل» درحالی که بسیاری از دشمنان کشورمان تلاش می‌کنند تا بر سر راه عادی‌سازی و توسعه مناسبات ارتباطی و اقتصادی ایران با جهان پیرامونی سنگ‌اندازی کنند، سفر 3روزه رییس‌جمهوری به هند و امضای قراردادهای متعدد حاکی از شکست دشمنان، اراده دو طرف به بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و ژئوپلیتیک برای ترسیم مسیر تازه‌یی در مناسبات تهران و دهلی‌نو است.

 روز گذشته نیز در سومین روز سفر رییس‌جمهوری به هند، روحانی عازم دهلی‌نو شد تا ضمن دیدار با رییس‌جمهوری 15توافقنامه و یادداشت همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور امضا و یک بیانیه سیاسی مشترک از سوی ایران و هند منتشر شود. امضای موافقتنامه ارتقای همکاری‌های کنسولی بین دو کشور ازجمله تسهیل روادید از دیگر مواردی بود که در کنداکتور برنامه‌های روحانی به آن اشاره شد.

در جریان دیدار روحانی رییس‌جمهور کشورمان با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند موضوعات مورد علاقه دو طرف ازجمله تامین نیازهای انرژی هند از یک طرف و توسعه مناسبات تجاری ایران از سوی دیگر مورد توجه دو طرف قرار گرفت؛ روحانی با اشاره به این واقعیت که بندر چابهار می‌تواند به‌عنوان نقطه کانونی مراودات ارتباطی دو کشور در نظر گرفته شود از آمادگی ایران برای همکاری همه ‌جانبه با هند خبر داد ضمن اینکه مودی هم با استقبال از این ایده همچنین پیشنهاد داد که در آینده نزدیک سمیناری متشکل از نمایندگانی از کشورهای منطقه ازجمله روسیه و کشورهای اوراسیا در چابهار برگزار شود. بعد از دیدارهای سیاسی بلندپایه رییس‌جمهوری کشورمان راهی موسسه پژوهشی آبزرور شد تا به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ دهد. روحانی در این نشست با اشاره به این واقعیت که ایران شروع‌کننده نقص برجام نخواهد بود، اعلام کرد که اگر طرف مقابل نقض‌کننده برجام نباشد، ایران این قرارداد بین‌المللی را نقض نخواهد کرد.  روحانی بلافاصله پس از حضور در این موسسه راهی نشستی با حضور جامعه پارسیان هندوستان شد و از همه ایرانیان مقیم خارج از کشور خواست با سرمایه‌گذاری و انتقال دانش و فناوری و تقویت روابط و پیوندهای خود با کشورشان برای ساختن ایرانی آبادتر، پررفاه‌تر و پرافتخارتر تلاش کنند.

 روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست

رییس‌جمهور، تعمیق دوستی‌های تاریخی میان دو ملت ایران و هندوستان در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری را مسوولیت امروز سیاستمداران دو کشور دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه‌جانبه با هندوستان به عنوان یک کشور دوست در منطقه استقبال می‌کند.

به گزارش پاد، روحانی دیروز در دیدار «نارندرا دامورداس مودی» با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران- دهلی‌نو اظهار کرد: روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست و ظرفیت‌های گسترده‌یی برای توسعه و تعمیق روابط ایران و هندوستان وجود دارد که باید از تمامی این ظرفیت‌ها در راستای منافع و آینده‌یی بهتر برای دو ملت و منطقه بیش از پیش بهره گرفت.

رییس‌جمهور، حوزه‌های مرتبط با انرژی و حمل و نقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی می‌تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم‌تر کند.  روحانی اظهار کرد: روابط ترانزیتی دو کشور ظرفیت‌های چندجانبه و منطقه‌یی با مجموعه کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهای سه‌جانبه و چند جانبه‌ایم تا این مسیر ترانزیتی از چابهار به مسیر استراتژیک برای استحکام روابط منطقه‌یی تبدیل شود.

او همچنین با بیان اینکه ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز هندوستان را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند، گفت: این قراردادهای بلندمدت در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن مبدل خواهد کرد.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای توسعه فعالیت‌هایشان در ایران گفت: این شرکت‌ها می‌تواند در حوزه‌های انرژی، تاسیسات شیرین‌سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرک‌های فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند.

روحانی، تروریسم را معضلی نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری کشورها در این عرصه گفت: باید با ریشه‌های تروریسم که عمدتا فکری و فرهنگی و ناشی از ترویج اندیشه‌های افراطی و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ما آماده همکاری فرهنگی در این زمینه با کشورهای دوست ازجمله هندوستان هستیم.

 سمیناری متشکل از نمایندگان اوراسیا در چابهار

نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار روند توسعه روابط دو کشور را رضایت‌بخش خواند و تاکید کرد که کشورش مصمم به توسعه همه ‌جانبه روابط با ایران است و باید از ظرفیت‌های گسترده‌یی که در روند توسعه این مناسبات وجود دارد، بهره‌برداری کرد.

نارندرا دامورداس مودی گفت: با برداشته شدن بسیاری از موانع بر سر راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و هندوستان، عمده سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران‌-دهلی‌نو شتاب داده است.  او با بیان اینکه هندوستان آماده همکاری‌های درازمدت با ایران در همه زمینه‌های مورد علاقه دو کشور است، تصریح کرد: شرکت‌های هندی آماده‌اند سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه‌های همکاری‌های مشترک ازجمله نفت و گاز توسعه دهند.

نخست‌وزیر هندوستان همچنین به اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری‌های منطقه‌یی اشاره و با تاکید بر اینکه «چابهار می‌تواند بازی مناسبات تجاری در منطقه و جهان را عوض کند»، گفت: ما هم‌اکنون صدور محصولات خود ازجمله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز کرده‌ایم.  او همچنین پیشنهاد داد که در آینده نزدیک سمیناری متشکل از نمایندگانی از کشورهای منطقه ازجمله روسیه و کشورهای اورآسیا در چابهار برگزار شود.  مودی در ادامه تروریسم و گسترش آن را موجب نگرانی همه کشورهای منطقه و ازجمله هندوستان برشمرد و گفت که کشورش آماده همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم است.

 

 شروع‌کننده نقض برجام نخواهیم بود

 حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه ایران همواره بر عهد خود وفادار بوده است، گفت: تا زمانی که برجام را نقض نکنند، ما آن را نقض نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، روحانی دیروز در سخنرانی خود در موسسه پژوهشی آبزرور در دهلی‌نو درباره «اولویت‌های سیاست خارجی ایران» با اشاره به عدم وفاداری امریکا به تعهدات خود ازجمله درباره برجام گفت: امیدوارم منطقه و جهان شاهد آن روز نباشد که نقض پیمان برجام صورت بگیرد. وی گفت: ما هفت کشور بر پای یک سند تعهد کردیم و بالاتر از امضای هفت کشور، شورای امنیت سازمان ملل هم پای این پیمان را امضا کرده است.

او تصریح کرد: امریکا در مساله برجام با ایران طرف نیست با مساله نقض عهد و پیمان خودش در تاریخ طرف است. در مساله برجام امریکا با ما طرف نیست بلکه با شورای امنیت سازمان ملل که این سند را تایید کرده و همچنین با افکار عمومی جهان طرف است.

روحانی افزود: ما به‌عنوان ایرانی که همواره در طول تاریخ بر پیمان‌های خود پایبند بوده‌ایم تا روزی که دیگران برجام را نقض نکرده‌اند برجام را نقض نخواهیم کرد.  او گفت: این فرهنگ ایرانی است. این قانون دین ماست، این دستور خدا و پیامبر ماست. ما اگر پیمانی بستیم پای آن تا پای جان می‌ایستیم، اگر بخواهیم نقض کنیم از اول امضا نمی‌کنیم. اگر بخواهیم متعهد نباشیم قبل از امضا چانه‌زنی می‌کنیم.

روحانی افزود: «برجام معاهده‌یی است که امضا شده و تمام شده و تازه طرف یادش آمده که کاش بیاید و شروع کند به چانه‌زنی. بعد از امضای پیمان، چانه‌زنی مضحک و خنده‌دار است. حالا یک آقایی که کارش تجارت بوده و همیشه در حال چانه‌زنی بوده فکر کرده در دنیای سیاست هم مانند دنیای تجارت است و او می‌تواند هر روزی و هر زمانی چانه بزند.»

رییس‌جمهوری کشورمان تصریح کرد: «اگر امریکا این پیمان را زیر پا بگذارد و نقض کند، خواهیم دید که امریکا پشیمان خواهد شد. تردید نکنید. نه تنها دولت امریکا پشیمان خواهد شد بلکه مردم امریکا هم بالاترین صدای اعتراض خود را در زمانی کوتاه بر سر ناقضان این پیمان بلند خواهند کرد.»

او گفت: اگر پای پیمان خود نایستیم، به تعبیر ایرانی‌ها سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

رییس‌جمهوری کشورمان اشتباه محاسباتی و عدم وفای به عهد را دلایل اصلی اتخاذ سیاست‌های خصمانه امریکا علیه ایران عنوان کرد.

او گفت: سوال اصلی در برابر نخبگان در حال حاضر آن است که بعد از این همه پیشرفت‌های علمی در جهان و مراکز علمی و دانشگاهی متعدد که روزبه‌روز به تعداد آنها افزوده می‌شود و همچنین توسعه فرهنگ در جامعه انسانی، چطور هنوز مسائل و مشکلات بسیار مهمی در جهان باقی مانده است که جوامع بشری با آنها روبه‌روست. او گفت: باید نخبگان به پاسخ این پرسش بیندیشند که چرا جنگ پایان نمی‌یابد، چرا همچنان تجاوز به حقوق دیگران به ملت‌های دیگر به کشورهای دیگر دیده می‌شود و چرا در جهان امروز هنوز رعب و وحشت و ترس از تروریسم از افراطی‌گری و بسیار از مسائل دیگر وجود دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه بشر در طول قرن‌ها و هزاران سال با این مشکلات مواجه بوده و درباره آن بسیار فکر کرده است، گفت: با وجود تمام این تلاش‌ها، اشکال کار کجاست که جوامع بشری در مبارزه با دشواری‌ها همچنان ناموفق هستند.

او گفت: اگر سرنوست انسان این است تا زمانی که بشر باقی است جامعه بدون جنگ و تجاوز قابل تصور نیست، پس چرا همه از اخلاقیات و فضایل سخن می‌گویند.  رییس‌جمهوری کشورمان با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل ناخوشایند در جهان از اشتباه محاسبه نشأت می‌گیرد، افزود: شکل روابط امریکا با ایران نمونه‌یی از این اشتباه در محاسبه است. امریکا یک کشور صنعتی است با دانشگاه‌های بزرگ و متفکران زیاد و سیاستمداران فراوان که نسبت به منطقه ما اشراف دارد، صدها هزار جاسوس در سالیان دراز علیه ایران استخدام کرده، سیاستمداران بسیاری به ایران فرستاده که در مقطعی در سال‌های قبل از انقلاب کل سرنوشت کشور به دست آنها بود و برای همه‌چیز آنها تصمیم می‌گرفتند.

نتیجه اشتباه محاسباتی آن بود که امریکا نتوانست سیاست‌های خوبی در قبال ایران اتخاذ کند. علاوه بر این امریکا نتوانست وفای به عهد کند.

 

 

 

ارسال نظر