کمیته‌ای چهار نفره، مامور رسیدگی حوادث در برخی بازداشتگاه‌ها شد

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۹۲۹
کمیته‌ای چهار نفره، مامور رسیدگی حوادث در برخی بازداشتگاه‌ها شد

با دستور رییس‌جمهور

کمیته‌ای چهار نفره، مامور رسیدگی حوادث در برخی بازداشتگاه‌ها شد

ایران|

به دستور رییس‌جمهوری کمیته چهارنفره‌یی از اعضای دولت مامور رسیدگی و پیگیری حوادث ناخوشایند در برخی بازداشتگاه‌ها شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت وزرای کشور، اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی رییس‌جمهوری ماموریت یافتند تا جزئیات امر را رسیدگی و پیگیری دقیق نموده و گزارش بررسی‌های خود، از جمله قصور یا تقصیر احتمالی را به رییس‌جمهوری ارائه کنند.

ردپای نوسان بازار ارز که این روزها به مهم‌ترین موضوع کشور بدل شده، روز گذشته به جلسه هیات وزیران نیز راه پیدا کرد؛ جایی که مهم‌ترین دستور کار پیش‌روی اعضای کابینه بررسی فعل و انفعالاتی شد که موضوع افزایش نرخ دلار در فضای اقتصادی و سیاسی جامعه برجای گذاشته است. در خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درباره جلسه روز گذشته هیات وزیران منتشر کرد، به‌طور خلاصه اعلام شد: «هیات وزیران به ریاست رییس‌جمهوری درباره اقدامات پیشنهادی بانک مرکزی برای کنترل بازار تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.»

در ادامه این خبر تاکید شده بود: «دولت به بررسی مجموعه اقدامات پیشنهادی بانک مرکزی جهت کنترل بازار ارز پرداخت و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.» در پایان اما توضیحات کاملی درباره این تصمیم‌سازی‌های اعلام نشد و اعضای کابینه تنها به این نکته اکتفا کردند که جزئیات این تصمیمات سرنوشت‌ساز که تاثیر فراوانی در فرآیند کلی نرخ ارز برجای خواهد گذاشت توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

در کنار موضوع ارز؛ راه‌اندازی فروشگاه‌های بهاره برای تامین نیازهای مردم و تامین بازار میوه شب عید موضوعاتی بودند که توسط وزیر صنعت و کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگاران در حیاط دولت عنوان شد؛ ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش هم خبر داد که فرآیند تکلیفی دانش‌آموزان در ایام عید برخلاف سال‌های قبل، براساس یک روند منطقی برنامه‌ریزی شده تا دانش‌آموزان به جای پیک‌های نوروزی از الگوهای دیگری استفاده کنند.

در همین حال وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت از راه‌اندازی فروشگاه‌های بهاره با مشارکت سازمان‌های وابسته به جهاد سازندگی و اصناف خبر داد.  محمد شریعتمداری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیشب جلسه تنظیم بازار با حضور ارگان‌های مختلفی که مسوولیت نظارت بر توزیع کالا و خدمات در تعطیلات نوروز را برعهده داشتند، برگزار شد و وزارت جهاد کشاورزی و صنعت گزارش‌های خود را درباره اقلام مورد نیاز از جمله مرکبات را مطرح کردند.

او در پاسخ به سوالی درمورد افزایش غلظت آلودگی در اهواز نیز گفت: منشأ آلودگی اهواز ریزگردها است، وقتی حقابه زیست محیطی داده نمی‌شود، ریزگردهای بالای 10 میکرون که 100درصد منشأ داخلی دارد تولید می‌شود.

کلانتری ادامه داد: وقتی آب نیست و سال‌ها حقابه زیست محیطی داده نمی‌شود، یعنی تالاب‌های شما خشک است و رودخانه کارون و دشت‌ها بدون آب هستند، در استان خوزستان نیز آلودگی هوا ایجاد می‌شود. رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده این سازمان در سال جاری گفت: تثبیت طرح ارزیابی از سال‌های قبل مانده بود که قول داده بودیم به اتمام برسانیم. این طرح تا پایان دی ماه امسال به اتمام رسید که 176 شغل و 26 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و حدود 65 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی به همراه داشت.

 در حال کنترل بیماری مشترک پرندگان

با انسان هستیم

 وزیر جهاد کشاورزی هم در جریان دیدار با خبرنگاران در حیاط دولت و در شرایطی که با پرسش‌های دامنه‌دار خبرنگاران درباره اخبار و شایعاتی که درباره بیماری‌های مشترک میان انسان و پرندگان مطرح می‌شود با تایید انتقال بیماری مشترک پرندگان با انسان توسط پرندگان مهاجر گفت: درحال کنترل این بیماری هستیم.

محمود حجتی درباره اقدامات این وزارتخانه برای تهیه اقلام مورد نیاز مردم در شب عید اظهار داشت: در ارتباط با میوه شب عید هیچ نگرانی وجود ندارد، اقلام مورد نیاز تامین و خریداری شده و بخش عمده‌یی از آن نیز به استان‌ها منتقل شده است.

وی درباره شیوع آنفلوآنزای مرغی نیز تصریح کرد: در این زمینه با توجه به شیوع قبلی که داشتیم و با آن مقابله می‌کنیم و متاسفانه آسیب‌های جدی را به تولید‌کنندگان ما به خصوص در بحث مرغ تخم‌گذار وارد کرد که آثار آن هم کم و بیش در بازار می‌بینیم و به خاطر عرضه کم یه مقدار قیمت‌های تخم‌مرغ تند شد، اما همکاران ما با کمک بخش خصوصی با تسهیلاتی که دولت تعیین کرده، نسبت به واردات تخم مرغ اقدام کرده و روزبه‌روز این واردات در حال افزایش است تا بتوانیم کسری بازار را کنترل کنیم.

وزیر جهاد افزود: ولی بحث جدیدی که با آن روبه‌رو شدیم، حدود یکی دو هفته قبل، پرندگان مهاجری که در تالاب بین‌المللی بوجار در حال تردد بودند، تعداد زیادی تلف شدند که بعد از تست‌های به عمل آمده مشخص شده که آنها در واقع یک بیماری جدید دارند که متاسفانه قابل انتقال به انسان هم هست و در یک مورد هم در دریاچه خلیج فارس تهران این بیماری مشاهده شده که کارهای مقدماتی لازم بود درباره سمپاشی، ایمنی دادن و اخطار انجام شده است.

وی افزود: مسوولان دامپزشکی، محیط زیست و استانداران شمالی درحال آماده باش هستند و موردی هم در این روزها مشاهده نشده است و من این توصیه را به هموطنان عزیزمان خصوصا در شمال کشور و آنهایی که در معرض پرندگان مهاجر و وحشی هستند می‌کنم که از هرگونه نزدیک شدن به این پرندگان پرهیز کنند که از این بیماری که قابل سرایت به انسان است آسیب نبینند.

حجتی گفت: در حال اقدام هستیم تا این بیماری به انسان منتقل نشده و از تکثیر آن جلوگیری کنیم.

 پیگیری تعطیلات زمستانی مدارس پس از اتمام بررسی بودجه

از سوی دیگر، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای نوروز سال 97 دانش‌آموزان پیک نوروزی که به معنای آنچه پیش از این وجود داشت، ندارند و تکالیفی نظیر داستان‌گویی و خاطره‌نویسی برای آنها مقرر خواهد شد.

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نیز درباره وضعیت طرح تعطیلی زمستانه مدارس، اظهار کرد: در این باره هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و متغیرهای زیادی مطرح است که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اما به عنوان وزارت آموزش و پرورش از منظر تربیتی و آموزشی، تعطیلی بیش از دو هفته در میان سال را به صلاح نمی‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تعطیلی زمستانه مدارس مزایایی هم به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: منتظریم تا مجلس از دستور کار بودجه خارج شود تا مباحث تخصصی را با کمیسیون مربوطه پیگیری کنیم. وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر نگرش این وزارتخانه نسبت به پیک نوروزی، گفت: آموزش و پرورش مصمم است تا هر آنچه محیط شاد و پرنشاط مدرسه را برای دانش‌آموزان تلخ می‌کند، به شرط آنکه به آموزش و تربیت‌شان لطمه‌یی وارد نشود، حذف کند. پیش از این مباحثی درباره حذف آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی مطرح شده است. وی خاطرنشان کرد: موضوع پیک نوروزی از جمله تکالیفی است که از سر دلسوزی از سوی مسوولان برای دانش‌آموزان مقرر می‌شود با وجود این، برای نوروزی که در پیش داریم پیک نوروزی به معنای آنچه پیش از این مطرح بود، وجود نخواهد داشت و به جای آن تکالیفی نظیر داستان‌گویی، خاطره‌نویسی و بیان آنچه دانش‌آموزان از طبیعت مشاهده می‌کنند، مقرر خواهد شد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان درمورد بازداشتی‌ها پیگیری نمی‌کند، خاطرنشان کرد: البته ما دنبال این موضوع هستیم و از کانال‌های ذی‌ربط این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

کلانتری همچنین درپاسخ به این سوال که گفته می‌شود حیواناتی مانند مارمولک می‌توانند تشعشعات اتمی را جذب کنند، تصریح کرد: من در این زمینه اطلاعی ندارم و باید متخصصان امر پاسخگو باشند.

 

 

ارسال نظر