بازبینی سیاست‌های تحریک تقاضا برای کالاهای تولید شده

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۶۷
بازبینی سیاست‌های تحریک تقاضا برای کالاهای تولید شده

بررسی آخرین وضعیت اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت، موضوعی است که از سوی وزارت کشور به عنوان محتوای اصلی نشست دو روزه هفته جاری استانداران سراسر کشور عنوان شده است؛ همایشی که دولت در جریان آن تلاش می‌کند تا برنامه‌های اجرایی‌اش را از منظر استانداران و اهالی اقتصاد مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. اما در حاشیه این نشست چهره‌های اقتصادی دولت دورنمایی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را ارائه و چشم‌اندازی از برنامه‌های اقتصادی آینده را تصویر‌سازی کردند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح برنامه‌های مطرح شده در این نشست گفت: در این جلسه سیاست‌های تحریک تقاضا برای کالاهای تولید شده نیز مورد بازبینی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی وزارت کشور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعدازظهر دیروز در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور که با موضوع بررسی آخرین وضعیت طرح‌های اشتغال‌زایی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مساله اشتغال یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مد نظر دولت در سال جاری و سال آینده است؛ به همین دلیل مرور طرح‌های اشتغالی که تاکنون وجود داشته، ضروری است.

 سهم استان‌ها از اشتغال‌زایی

عضو کابینه دوازدهم افزود: برخی استان‌ها از سهم خود در اشتغال ملی جلوتر بودند که بنا شد، تجارب خود را در اختیار دیگر استان‌ها قرار دهند. مشکلات استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا در جلسه فردا نتایج آن در دسته‌بندی که مربوط به دستگاه‌هاست، ابلاغ شود.

ربیعی با بیان اینکه ١٧مورد از موانع تولید و اشتغال در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل این موضوع، بحث وثایق است که چگونگی و شیوه هماهنگی بانک‌ها در این موضوع خصوصا در زمینه اشتغال روستایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: فقدان نهادهای صادراتی و بازاریابی کالاهای تولیدی از دیگر مشکلات حوزه تولید و اشتغال بود، سیاست‌های تحریک تقاضا برای کالاهای تولید شده نیز مورد بازبینی قرار گرفت.

ربیعی خاطرنشان کرد: برنامه اشتغال ما در سال ١٣٩٧ کمک به احیای بنگاه‌هاست که در قالب طرح تثبیت شغل دنبال خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه استانداران در این خصوص نیاز به برخی اختیارات دارند، گفت: قرار شد در قالب یک آیین‌نامه، اختیاراتی به استانداران داده شود تا به مداخلات برخی دستگاه‌ها که منجر به تعطیلی بنگاه‌ها می‌شود، ورود پیدا کنند.

او افزود: مطالعات ما نشان می‌دهد برخی از بنگاه‌ها مشکلاتی از قبیل تکنولوژی، سرمایه در گردش یا کالاهای در انبار مانده دارند.

 رشد فراگیر اقتصادی

ربیعی رشد فراگیر را دیگر مساله مورد بحث در جلسه با استانداران برشمرد و اظهار کرد: استانداران معتقد بودند که چون از منابع استانی باید یارانه‌ها پرداخت شود ٥٠٠ میلیارد تومان با سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردیم تا منابع این یارانه‌ها تامین شود.

او افزود: برخی استانداران معتقدند، قالب رسته‌های اشتغال فراگیر قابل تغییر است به همین دلیل دو هفته فرصت برای تعیین این رسته‌ها در نظر گرفته شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مبلغ بزرگی از اعتبارات اشتغال روستایی از امسال به سال آینده منتقل خواهد شد، تصریح کرد: مهم‌ترین بحث در این زمینه ضمانتی است که روستاها نمی‌توانند آن را تامین کنند که قرار شد، صندوق‌های ضمانت را یا افزایش سرمایه دهیم یا اینکه دولت متعهد شود  ٤صندوق ضمانت ٧٠درصد ضمانت را تضمین کنند.

او افزود: مهم‌ترین بحث ما در موضوع اشتغال روستایی، افقی کردن و زنجیره‌یی کردن است. اتصال به بازار باید با طرح‌های اشتغال روستایی در نظر گرفته شود.

 برنامه‌های حمایتی برای اشتغال

ربیعی با بیان اینکه در سال آینده ٧٢هزارمیلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های اشتغال تخصیص یافته، خاطرنشان کرد: فقط با وام اشتغال ایجاد نمی‌شود. نهادسازی مناسب، نهاد مشاوره و نهادهای کلینیکی برای ایجاد اشتغال پایدار لازم است.

وی ادامه داد: در اشتغال‌های حمایتی علاوه بر کمیته امداد و سازمان بهزیستی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و بسیج نیز وارد این حوزه شده است. پنجره واحد مشاغل حمایتی را پیش‌بینی می‌کنیم تا کارهای روی هم افتاده انجام نشود.

ربیعی خاطرنشان کرد: اشتغال خانگی و رفع مشکلات در اعطای مجوزها برای مشاغل خانگی نیز ازجمله مسائلی بود که با استانداران مورد بحث قرار گرفت. در کنار برنامه‌های توسعه‌یی دولت مانند توسعه راه‌ها و نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی می‌کنیم ٤٠صنعت فعال شود.

او در پایان گفت: قطعا باید با مجموعه‌های مکمل به عدد قابل توجهی در ایجاد اشتغال برسیم تا حداقل پاسخگوی ورودی‌های بازار اشتغال باشد.

 

ارسال نظر