تحرکات زودهنگام اصولگرایان

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۶۶
تحرکات زودهنگام اصولگرایان

گروه ایران  

هنوز یک‌سالگی دولت دوم روحانی پایان نیافته؛ اما در اردوگاه اصولگرایان جنب و جوش‌های انتخاباتی آغاز شده است. هدف فتح پاستور در 1400 است. نخستین گام را جمنایی‌ها برداشتند. همان‌هایی که پیش از انتخابات اردیبهشت 96 کار خود را آغاز کردند تا محور وحدت اصولگرایان شوند. خروجی آنان ابراهیم رییسی شد که نتوانست در برابر حسن روحانی پیروز شود، هر چند آنها می‌گویند از نتیجه انتخابات راضی هستند.

چندی پیش، در حالی که بسیاری گمان می‌کردند کار جمنا با شکست در انتخابات

29 اردیبهشت ماه پایان یافته، مهدی چمران از اعضای شورای مرکزی جمنا در گفت‌وگویی از آغاز دوباره کار این تشکل نوپای اصولگرا خبر داد. تشکلی که به گفته چمران تغییرات عمده‌یی نسبت به قبل خواهد داشت؛ جوانان و زنان در بدنه به کار گرفته می‌شوند و محور کار تصمیم اعضای مجمع عمومی خواهد بود. جمنا مدعی است که دایره نیروهایش محدود به اصولگرایان نیست؛ اما نه اسامی اعضای آن و نه مواضعش غیر از این نشان نمی‌دهد.

آنچنان که اعضای شورای مرکزی همان اصولگرایان نام و نشان‌دار هستند و در موضع‌گیری هم تفاوتی با محافظه‌کاران ندارند. مصداق، اظهارات چمران است که به نمایندگی از جمنایی‌ها در نشستی خبری مواضع محافظه‌کاران را تکرار می‌کرد. آنجا که نام آزادی آمد، او مدعی شد فضای آزادی تا آنجا معنا دارد که آزادی دیگران را سلب نکند و مصداق سخنش هم فضای مجازی یا به عبارت صحیح‌تر تلگرام بود که به اعتقاد او برخی محتواهای آن کاملا تخریبی و در زمره محتواهای نامناسب و مستهجن است، از این رو باید کنترل شود و سیستم‌های داخلی جای آن را بگیرد. او که بعد از اعتراضات دی ماه در شهرهای مختلف سخن می‌گفت، راهکارش برای بیان صدای اعتراضی مردم، تبدیل مساجد به تریبون انعکاس مشکلات مردم بود که به اعتقاد او با اقدام برای اصلاح امور و مشکلات، رضایتمندی مردم افزایش و اقتدار نظام اسلامی ارتقا می‌یابد. اما جمنای چمران و دوستانش نه روحانیون محافظه‌کار را همراه خود دارد و نه نواصولگرایان را. سیدرضا تقوی که پس از انتخابات 24 خرداد 92 این شهر و آن شهر می‌رفت تا از حجم اختلاف اصولگرایان بکاهد، این‌بار به جای همراهی با جمنا، شورای همگرایی اصولگرایان را با حضور کسانی که او همراهان همیشگی جامعه روحانیت مبارز خواند، تشکیل داد. محمدباقر قالیباف کاندیدای کنار کشیده انتخابات هم بیرق نواصولگرایی به دست گرفت و بر گذشته این جریان تاخت و اصولگرایان در حاشیه هم تشکیلات نوظهور جمنا را به باد انتقاد گرفتند که به گفته آنان وضعیت فعلی اصولگرایان نتیجه کار آنهاست.

یکی از این افراد، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل جبهه ایستادگی است. او در گفت‌وگویی درباره تشکیل شوراهایی همچون شورای همگرایی اصولگرایان و جمنا گفت که «اگر تشکیل شورای همگرایی اصولگرایی مبتنی بر ایجاد وحدت باشد قابل ستایش است، اما اگر به نام همگرایی، شورایی تشکیل شود که هدفش فردگرایی و عدم توجه به تمامی گروه‌های جریان اصولگرایی باشد، نتیجه‌یی حاصل نمی‌شود و آش همان آش و کاسه همان کاسه است.»

او که محوریت جامعه روحانیت مبارز را قبول دارد، معتقد است بزرگ‌ترین آسیب به جامعه روحانیت مبارز آنجا وارد شد که این تشکل اصولگرا در تصمیمی نادرست خود را در حاشیه جمنا قرار داد و این باعث شد بازسازی جامعه روحانیت دشوار شود.

او توضیح داد: اگرچه بر جامعه روحانیت مبارز بعد از رحلت آیت‌الله مهدوی‌کنی آسیب‌هایی وارد شد اما با پیوستن به جمنا و محور قرار دادن این تشکل نوظهور آسیب‌های شدیدتری بر آن وارد آمد که امر بازسازی آن را به‌مراتب مشکل‌تر کرده است؛ نتیجه‌یی که در انتخابات ریاست‌جمهوری رقم زده شد ازجمله علل و عوامل آن است.

این فعال سیاسی اصولگرا، ماهیت تشکیل جمنا را زیر سوال برد و گفت: عده‌یی تصور کردند که اصولگرایی و جامعه روحانیت مبارز اقبالی در جامعه ندارد و با قرار گرفتن پشت تابلو جمنا و تغییر نام می‌توانند اقبال عمومی کسب کنند که این تصور نادرستی بود. آن زمان که عضو جبهه ایستادگی بودم درباره عواقب ناخوشایند این تصمیم هشدار دادم، اما کسی توجه نکرد.

اظهارات یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده اصولگرا هم نشان می‌دهد این جریان سیاسی همچنان از فقدان یک تشکل قوی رنج می‌برد. جایی که حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خانه ملت گفت که اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات باید تشکل‌های خود را تقویت کنند: «برای اینکه اصولگرایان در انتخابات آتی روی کار بیایند باید بازسازی ساختاری داشته باشند و تشکل‌ها را تقویت کنند و در این بین پایگاه‌های مردمی خود را افزایش دهند.»

اما فقدان تشکیلات تنها معضل اصولگرایان نیست. آنها چهره شناخته شده و مقبولی هم برای عرضه ندارند. فولادگر که نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی است، در این رابطه می‌گوید که اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره بعد بحثی نکرده‌اند؛ با این حال امکان تکرار روند معرفی چهره جدید وجود دارد و اصولگرایان صرفا متکی به چهره‌های مطرح گذشته نیستند.

یکی دیگر از اصولگرایان اعتقاد دیگری دارد. او کار اصولگرایان و البته اصلاح‌طلبان را پایان یافته می‌داند. محمدجواد ابطحی که از چهره‌های تندرو اصولگرایان است، با بیان اینکه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان سنتی شانسی در انتخابات آتی ندارند، می‌گوید که به‌عنوان مثال نمی‌توان گفت آقای باهنر و منتسبان به وی و حتی این تیپ افراد برنده انتخابات باشند.

به اعتقاد ابطحی، در میان اصولگرایان چهره‌های مخلص، معتقد، هزینه داده و شناخته شده وجود دارد، اما خود اصولگرایان اجازه نمی‌دهند چنین افرادی رشد کنند و مطرح شوند زیرا اختلاف وجود دارد؛ به عبارتی این طیف خصوصا اصولگرایان سنتی به افرادی برای مطرح شدن فضا می‌دهند که به همدیگر «نان قرضی» دهند.

این اظهارات چهره‌های اصولگرا نشان می‌دهد، اگرچه آنان استارت فعالیت انتخاباتی خود را زده‌اند؛ اما در واقعیت نه با اقبال اکثریت مواجهند و نه توان ایجاد وحدت برای معرفی کاندیدا یا لیست واحد را دارند؛ در عین حال که از فقدان چهره‌های تاثیرگذار رنج می‌برند. تایید نخستین ادعا، شکست اصولگرایان در 3دوره اخیر، دومی حملات زبانی پی‌درپی چهره‌های اصولگرا به یکدیگر و سومی عدم توانایی در ایجاد وحدت با محوریت یک یا چند چهره شناخته شده است.

 

ارسال نظر