می‌توانستیم برخی را از قطار انقلاب پیاده نکنیم

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۶۸۲
می‌توانستیم برخی را از قطار انقلاب پیاده نکنیم

گروه ایران  

«برخی را از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم.» «اقتصاد کشور نیاز به اصلاح دارد.» این عبارات بخشی از صحبت‌هایی است که رییس‌جمهوری روز گذشته در اجتماع میلیونی مردم تهران و در جریان راهپیمایی 22بهمن ماه مطرح کرده است. عباراتی که از منظر رییس‌جمهوری نشان می‌دهد، بخشی از ظرفیت‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی بنا به دلایل گوناگون ازجمله نگاه سیاسی و جناحی از دایره اثرگذاری‌های کشور خارج شده‌اند و برای رسیدن به توسعه پایدار ضروری است که همه این ظرفیت‌های مغفول مانده به کار گرفته شوند.

 روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه همه را باید دوباره به سوار شدن به قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم، گفت:«ما همه یک ملت هستیم و یک آرمان داریم و در پی عظمت ایران بزرگ و تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی- اسلامی در دل جوانان عزیز هستیم.»

رییس‌جمهوری با بازخوانی تاریخ انقلاب و با تشریح ایده‌هایی چون آزادی، استقلال، جمهوری اسلامی و... کشور را در آستانه بلوغ سیاسی خود ارزیابی کرد و از همه طیف‌ها و جناح‌های سیاسی خواست تا به دولت برای تحقق اهداف عالیه انقلاب که آسایش، آزادی، رفاه و سربلندی مردم در راس این اهداف قرار دارند، یاری رسانند.  روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با مخاطب قرار دادن مردم، سال آینده را سال نشاط سیاسی و اجتماعی و دریچه‌یی تازه رو به سوی پیشرفت ارزیابی کرد که با همکاری تمام ارکان کشور تحقق پیدا می‌کند.

 در کنار این موضوعات، رییس دولت دوازدهم با تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت در حوزه‌هایی چون جذب سرمایه‌های خارجی، پیشی گرفتن برداشت نفت و گاز در میادین مشترک و... چشم‌انداز پیش روی کشور را امیدبخش دانست و از فعالان بخش خصوصی و صاحبان سرمایه خواست که در این زمینه به دولت برای عملیاتی کردن برنامه‌هایش کمک کنند.

در کنار یادآوری این دستاوردها رییس‌جمهوری به اشکالات و نارسایی‌های کشور در بخش‌های مختلف نیز اشاره و اعلام کرد که دولت نه تنها چشمان خود را روی این ایرادات نبسته بلکه تلاش می‌کند تا با شناسایی ریشه‌های این معضلات، اقتصاد کشور را در برابر آسیب‌ها واکسینه کند.  رییس‌جمهوری پیش از ظهر دیروز در جمع راهپیمایان 22بهمن مراسم سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب عظیم اسلامی ایران اظهار کرد: راهپیمایی امسال ویژگی دیگری دارد و آن این است که وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌شویم، سال آینده که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است باید به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب باشد و در این سال باید اتحاد ملی را بیش از گذشته شاهد باشیم.

رییس قوه مجریه تاکید کرد: دولت، بخش خصوصی، نهادهای عمومی باید تلاش مضاعف انجام دهند و ما باید در فجر سال آینده شاهد هزاران افتتاح طرح و پروژه مهم در سراسر کشور باشیم.  روحانی افزود: اینکه در همین روزها شاهد بودیم در یک روز و در یک استان پروژه‌هایی توسط دولت و بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر 10هزارمیلیارد تومان افتتاح شد و این به معنای آن است که ملت ایران بیش از گذشته برای آبادانی و عظمت کشور امید دارد.

او همچنین گفت: زمانی که انقلاب ما پیروز شد همه با هم بودیم، در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند حالا به طور طبیعی برخی خود خواسته از آن پیاده شدند، برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم.  وی با تاکید بر اینکه همه را امروز باید دوباره به سوار شدن به قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم، تصریح کرد: ما همه یک ملت هستیم و یک آرمان داریم و در پی عظمت ایران بزرگ و تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی- اسلامی در دل جوانان عزیزمان هستیم.

روحانی تصریح کرد: برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی به همه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و به همه کسانی که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند، نیاز داریم.  او یادآور شد: تمام اقوام ایرانی، پیروان مذاهب تشیع، اهل سنت و تمام ادیان و هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی هستند.

 جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی

رییس‌جمهوری در ادامه به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های داخلی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته پیشرفت‌های بسیار مهمی در زمینه اجتماعی، امنیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشتیم. رشد اقتصادی کشور در سال گذشته بیش از دیگر کشورها و در سال جاری به حول و قوه الهی دارای رشد اقتصادی بیش از متوسط جهانی خواهیم بود.

روحانی با یادآوری جذب گسترده سرمایه خارجی در یک سال گذشته اظهار کرد: ما بیش از همه سال‌های دیگر سرمایه خارجی را جذب کردیم و اینکه توانستیم 32میلیارد دلار سرمایه خارجی را به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم یا فاینانس جذب کنیم به معنای اعتبار و رشد ایران است.  او ادامه داد: جذب میلیاردها دلار سرمایه خارجی مستقیم و پیشرفت‌های گسترده در حوزه نفت و گاز به ویژه در میدان‌های مشترک به معنای توانمندی اقتصاد کشور است.  روحانی تاکید کرد، ملت ما ملتی است که راه موفقیت و پیروزی خود را ادامه می‌دهد.

 پیشی گرفتن از قطر در استخراج گاز

رییس قوه مجریه تاکید کرد: امسال برای نخستین بار در تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی از قطر پیشی گرفتیم. در آغاز دولت یازدهم تولید گاز ایران از منطقه پارس جنوبی 285میلیون متر مکعب در روز بود که امروز در همین میدان مشترک 553 میلیون متر مکعب گاز تولید داریم.  روحانی یادآور شد: تولید کشور در پارس جنوبی در 4سال به حدود دو برابر افزایش یافته و بر قطر پیشی گرفته‌ایم و این موفقیت ملت ایران است.

او همچنین اظهار کرد: در زمینه نفت در میدان مشترک در غرب کارون با عراق در چند سال پیش در آغاز دولت یازدهم روزانه 70هزار بشکه نفت استخراج می‌کردیم اما امروز به جای 70هزار بشکه 305هزار بشکه در روز استخراج می‌کنیم که این به معنای حراست از سرمایه کشور است.  افزود: این دستاوردها به معنای گام بزرگ اقتصادی کشور در مسیر توسعه است. ایران امروز هجدهمین اقتصاد در سطح جهان است.

 بازپس گرفتن حق ایران در بازار نفت

روحانی با بیان اینکه حق‌مان را در بازار نفت پس گرفتیم، افزود: ما همچنین موفق شدیم، روند مهار تورم را ادامه دهیم، در آموزش و پرورش و دانشگاه دارای کشوری هستیم با 17میلیون نفر در سطح ابتدایی، متوسطه و دانشگاه، 13میلیون نفر در مدارس، 4میلیون نفر در دانشگاه‌های ما در حال تحصیل‌اند و این همه باعث شده تا ایران اسلامی از لحاظ رشد و توسعه انسانی جزو کشورهای سرآمد جهان باشد.  رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز دیگر هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند در سرنوشت ایران عزیز تاثیرگذار باشد، گفت: امروز بر خلاف پیش از انقلاب اسلامی، هیچ قدرتی در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، مداخله‌یی در برنامه‌ریزی کشور ندارد و ملت ما با استقلال روی پای خود ایستاده است و در بحث حاکمیت ملی، مردم در همه زمینه‌ها پای صندوق آرا هستند.

روحانی با یادآوری اینکه ملت ایران در 12دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، 10دوره مجلس شورای اسلامی، 5دوره مجلس خبرگان رهبری، 5دوره شوراهای شهر و همه‌پرسی‌های دیگر و قانون اساسی شرکت کرده‌اند، افزود: مردم ایران با انتخابات با صندوق رای و با حاکمیت ملی مسیر خود را پیموده‌اند و خواهند پیمود.

 کشور کاستی‌هایی نیز دارد

رییس قوه مجریه با بیان اینکه کشور با وجود دستاوردهای گسترده با کاستی‌هایی نیز مواجه است، گفت: در 39سال در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کردیم و موفق و پیروز شدیم اما در عین حال در زمینه‌هایی هم کاستی‌ها و تاخیرهایی داشتیم و موفقیت‌های ما به اندازه کافی نبود و در تصمیم‌گیری شاید تاخیر کردیم و شاید در بیان واقعیت با شفافیت با مردم خود صحبت نکردیم. ما در زمینه بانک، مالیات و بودجه‌ریزی عقب‌ماندگی‌هایی داریم و باید عقب‌ماندگی و کاستی‌ها را جبران کنیم.

روحانی یکی از اهداف بلند دولت دوازدهم را ایستادگی در برابر فشارهای مختلف خارجی یا داخلی برای اصلاح ساختاری اقتصاد کشور برشمرد و گفت: ساختار اقتصاد کشور را باید اصلاح کنیم. در بودجه سال 97 قدم‌هایی در این زمینه برداشتیم و این گام‌های اصلاحی تداوم خواهد یافت. در زمینه محیط زیست کاستی‌هایی داریم، کلان‌شهرها از لحاظ هوا آلوده است. شدت انرژی و مصرف انرژی‌ ما قابل قبول نیست اینکه ما در روز 5. 5 میلیون بشکه نفت یا گاز معادل را مصرف می‌کنیم، قابل قبول نیست.  وی یادآور شد: با برنامه‌ریزی ظرف چندسال، یک میلیون بشکه در میزان مصرف صرفه‌جویی خواهیم کرد و این به معنای 22میلیارد دلار صرفه‌جویی در سال است. برای تداوم طرح‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید خودروهای فرسوده را از رده خارج و به سمت تولید استاندارد نوع بنزین و گازوییل گام بزرگ‌تری‌ برداریم.

 نباید در برابر زلزله تسلیم شویم

رییس‌جمهوری در ادامه به موضوع زلزله و ضرورت تقویت برنامه‌ریزی‌های درست در این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: ایران کشوری زلزله‌خیز است اما ما نباید در برابر زلزله تسلیم شویم. باید با برنامه‌ریزی درست و مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، همه تلاش خود را به‌کار بگیریم.  روحانی افزود: در زمینه مسکن و به ویژه اصلاح بافت‌های فرسوده قدم‌های بسیار مهمی را در سال 97 برخواهیم داشت، در محله‌یی که بافت فرسوده است، خانه را می‌سازیم و در اختیار مردمی قرار می‌دهیم که در خانه‌های فرسوده هستند. خانه فرسوده‌ آنها تخریب می‌شود و در مقابل خانه‌یی جدید با 20درصد اضافه به آنها داده خواهد شد.  وی اظهار داشت: نخستین هدف بزرگ ما در این زمینه مساله سلامت مردم در برابر زلزله است. شما یک شب در تهران دیدید، تکانه‌یی که به وجود آمد و زلزله‌یی که در این شهر آمد چه نگرانی را برای مردم به وجود آورد. باید خودمان را آماده کنیم و دولت در این زمینه با کمک مردم به حرکت خود ادامه می‌دهد.

رییس‌جمهوری در خصوص طرح‌های کشور برای مقابله با خشکسالی و کمبود آب نیز گفت: کشور در سال خشکسالی شدیدی قرار گرفته است و باید خود را برای شرایط خشکسالی آماده کنیم و در این عرصه باید سامانه‌های نوین آبیاری را در کشور گسترش دهیم.

 سال آینده سال نشاط و امید است

او با بیان اینکه سال آینده، سال نشاط و امید برای ملت ایران است، تصریح کرد: از اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدالگرا، همه احزاب و تشکل‌ها و همه مردم خواهش می‌کنم بیایید با هم باشیم. هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار زیاد است، با هم دوستی کنیم و قدر همدیگر را بدانیم. کینه‌ها را رها کنیم. چند سال کینه، چند سال سخن ناروا گفتن. ما برادریم و همه ایرانی و مسلمانیم و منافع مشترک داریم. مسائل کوچک را رها کنیم، متحد شویم و در کنار هم قرار بگیریم.  رییس‌جمهوری در موضوع اشتغال نیز تاکید کرد: در سال قبل 700هزار شغل درست کردیم. امسال تا پایان سال امیدواریم بیش از این باشد. برای سال آینده طرح‌های متعدد برای اشتغال داریم به ویژه اینکه جمعیت 15 تا 34 ساله‌یی کشور 40 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.  روحانی با درخواست از وزیر تعاون برای ارائه گزارش در این عرصه گفت: سال آینده تمام اصناف و بنگاه‌های کوچک هر فردی را که جذب کنند از دادن حق بیمه معاف می‌شوند و بیمه شخص ثالث را هم خودمان به عهده می‌گیریم. گردانندگان اصناف اعلام می‌کنند که با این طرح دولت، 300هزار شغل اضافه خواهد شد.  وی افزود: در سال آینده آنها که در کارگاه‌های خود افراد را جذب کنند، برای اشتغال همیشگی در سال اول برای هر فرد 300هزار تومان را به عهده می‌گیریم. مهارت کاری را در سراسر کشور افزایش می‌دهیم و طرحی که برای مسکن داریم، سازمان و برنامه بودجه مدعی است که 250هزار شغل جدید به وجود خواهد آورد و در زمینه صنعت در سال جاری 600هزار واحد نیمه تمام را به اتمام رساندیم یا خواهیم رساند.  روحانی تاکید کرد: راه انتخاب مردم را باید سهل کنیم. از همه نهادها و ارگان‌ها و از دستگاه قانونگذاری مجلس، شورای نگهبان و از همه می‌خواهم که راه انتخابات را سهل کنند. اسلام گفته است اگر 40 نفر شهادت دادند این فردی که از دنیا رفته آدم خوب است، اگر آدم بد باشد، در روایات ما آمده خدا از گناهانش می‌گذرد. آیا وقتی 400 نفر شهادت می‌دهند این آدم خوب است، یک جناح شهادت می‌دهد که این آدم خوب است و میلیون‌ها نفر شهادت می‌دهند، این فرد خوب است، کافی نیست؟ روحانی  گفت: رقابت را کنار بگذاریم، قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم، همه در کنار هم باشیم، مردم را راحت بگذاریم، در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم، چرا که حریم خصوصی مردم از آن مردم است و یک‌بار هم شده فرمان 8 ماده‌یی امام در سال 61 را بخوانیم، به آن عمل کنیم و آستانه تحمل را بالا ببریم.  وی اظهارداشت: ثمره انقلاب و میراث امام بزرگ ما قانون اساسی است، آن را پاس بداریم و از ظرفیت‌هایش استفاده کنیم.  رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59قانون اساسی مراجعه کنیم، گفت: اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم  مراجعه به آرای مستقیم مردم است. اگر در دو مساله اختلاف‌نظر داریم، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌ عمل کنیم.

 

ارسال نظر