مقصران حادثه پلاسکو

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۰:۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۶۴۴۳
مقصران حادثه پلاسکو

14 نهاد خصوصی، عمومی و دولتی در حادثه پلاسکو مقصر  بودند

گروه ایران  

با گذشت بیش از یک‌سال از فاجعه پلاسکو، دادستان تهران در نشست رسانه‌یی ابعاد تازه‌یی از موضوع را روشن کرد؛ ابعاد تازه‌یی که به اعتقاد جعفری‌دولت‌آبادی در آن بیش از 14دستگاه و نهاد خصوصی، عمومی و دولتی مقصر به وجود آمدن این حادثه محسوب می‌شوند. البته دادستانی تهران به جزئیات نظریه کارشناسان دادگستری درباره حادثه آتش‌سوزی پلاسکو اشاره‌یی نکرده و تنها به بیان کلیات پرداخته است.  دادستان تهران اعلام کرد: بر اساس نظریه کارشناسی دادگاه در پرونده حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان تجاری پلاسکو در تهران، 14 دستگاه و نهاد خصوصی، عمومی و دولتی در این پرونده مقصر تشخیص داده شده‌اند.

 به گزارش دادستانی تهران، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در بیست و ششمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران که دیروز با حضور معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سرپرستان دوایر نظارت و دادیاران ناحیه 25 دادسرا برگزار شد، این مطلب را اعلام کرد.

جعفری‌دولت‌آبادی در مورد شاخصه‌های جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی اظهار کرد: دشمن و برخی عوامل آن با وقوع هر رویدادی هر چند کوچک به دنبال تخریب مسوولان هستند.  وی اقدامات رسانه‌ها به‌ویژه در عرصه فضای مجازی و اظهارات برخی افراد را زمینه‌ساز بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: وقتی رسانه‌ها در خصوص مشکلات اقتصادی و فساد برخی مسوولان، بدون انعکاس اقدامات مثبت و ایجابی، اخبار و مطالبی منتشر می‌کنند به نوعی به جنگ روانی دامن می‌‌زنند.

 توجه به مشکلات فرودگاه‌های تهران

جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به مشکلات ناشی از بارش برف اخیر در فرودگاه‌های تهران و سرگردانی مسافران، توجه بیشتر سرپرست ناحیه 9 دادسرای تهران به موضوع حقوق عامه را ضروری دانست و ضمن تشکر از برگزاری جلسه از سوی سرپرست دادسرای فرودگاه با مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط اظهار داشت: علاوه بر تداوم برگزاری چنین جلساتی، موضوعاتی نظیر تاخیر پروازها و نارضایتی عموم از این موضوع باید توسط سرپرست دادسرا پیگیری شده و اقدامات لازم به عمل آید.

وی افزود: برخی تاخیرهای پروازی به لحاظ مشکلات فنی و حساسیت‌های ایمنی است و از این حیث مردم چنین تاخیراتی را می‌پذیرند؛ اما نباید به گونه‌یی رفتار شود که تمام تاخیرها به مشکلات ایمنی، دلایل برون‌سازمانی مانند وضعیت آب و هوا و فنی نسبت داده شود.

دادستان تهران در موضوع علل تاخیر پروازها با توجه به علل درون‌سازمانی ادامه داد: در چنین مواردی تاخیر پروازها باید اطلاع‌رسانی شود تا سرگردانی مسافران را در پی نداشته باشد.

جعفری‌دولت‌آبادی پیشنهاد کرد که برای رفع این مشکل در زمان صدور بلیت، شماره تلفن همراه مسافر اخذ شده و هرگونه تاخیر پرواز از طریق پیامک به مسافران اطلاع‌رسانی شود.

جعفری‌دولت‌آبادی با تاکید بر ضرورت توضیح علل تاخیر از سوی شرکت‌های هواپیمایی به مردم، ضمن انتقاد از رویکرد مسوولان پروازها دایر بر سلب مسوولیت از خود و انتساب تاخیرها به عوامل بیرونی اظهار داشت: در چنین مواردی با مسافران برخورد توام با تکریم صورت گیرد و از توهین به آنان اجتناب شود؛ ضمن آنکه مسافران نیز نباید به گونه‌یی عمل کنند که سازمان هواپیمایی و فرودگاه را با مشکلات دیگری مواجه کنند.

 لزوم پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سریع

دادستان تهران اقدام دیگری که در مقابله با جنگ روانی باید رخ دهد را پاسخگویی به موقع از سوی مسوولان دانست و اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌های قضایی را در این راستا ضروری خواند و گفت: قوه قضاییه به لحاظ وظیفه ذاتی خود که رسیدگی قضایی است، در مقابل برخی ادعاها سکوت می‌کند و گاهی به اعلام نظر و ارائه توضیحات می‌پردازد که چنین مواردی نیز با برخی تفسیرهای نابجا مواجه می‌شود؛ لذا پاسخگویی در حد رفع شبهه‌ها، تکذیب دروغ‌ها و روشنگری اذهان عمومی ضروری است.

جعفری‌دولت‌آبادی نقش صدا و سیما و رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی را واجد اهمیت خواند و با انتقاد از تیتر یکی از خبرگزاری‌ها دایر بر «خروج یک ابربدهکار از کشور» انتشار چنین مطالبی را بدون بررسی ابعاد قضیه و صحت و سقم آن مذموم دانست و گفت: در پی انتشار این خبر و با بررسی موضوع مشخص شد این فرد با اخذ مجوز و تضمین لازم از کشور خارج شده است.

 تداوم مبارزه با فساد

جعفری‌دولت‌آبادی به بررسی برخی اخبار منتشره از سوی رسانه‌ها مرتبط با دستگاه قضایی پرداخت که از جمله اظهارات فردی مبنی بر این بود که قوه قضاییه به جای برخورد با میوه‌های فساد با ریشه‌های فساد برخورد کند. وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در پرونده‌های مطروحه با میوه‌های فساد مواجه است، موضوع طلاق را به عنوان مثال مطرح و اظهار کرد: طلاق دارای علل، بسترهای فرهنگی و اجتماعی است و قوه قضاییه با اتخاذ راهکارهایی چون مشاوره تخصصی، انتخاب قضات شایسته و متخصص می‌تواند پرونده‌های راجع به طلاق را مدیریت کند؛ اما آیا می‌توان گفت که قوه قضاییه مسوول طلاق‌های کشور است.

دادستان تهران همین مثال را در مورد فساد کلان اقتصادی ارائه داد و با تاکید بر اینکه فساد از ریشه‌ها ناشی می‌شود، خطاب به فردی که از عدم مبارزه قوه قضاییه با ریشه‌های فساد انتقاد کرده، افزود: ریشه‌های فساد در اختیار دستگاه قضایی نیست، اگر دستگاه‌های ذی‌ربط به جای میوه‌های کال فساد، ریشه‌ها و عوامل اصلی فساد را تحویل قوه قضاییه دهند، حتما با آنها مبارزه می‌شود؛ به شرط آنکه با تعقیب قضایی برخی افراد مرتبط با جریان‌های سیاسی به نحوی عکس‌العمل نشان ندهید که گویا عرش خدا به لرزه درآمده است.

جعفری‌دولت‌آبادی در عین حال بر نقش موثر دستگاه‌هایی اجرایی در پیشگیری از وقوع فساد تاکید کرد و افزود: ما به صراحت برای برخورد با ریشه‌های فساد اعلام آمادگی می‌کنیم؛ مشروط بر اینکه در چارچوب وظایف و اختیارات دستگاه قضایی و در حدود مقررات و قوانین جاری کشور باشد.

دادستان تهران در انتقاد از اظهارات برخی افراد در مورد حکم صادره در پرونده گروه امیرمنصور آریا گفت: فردی در مورد اجرای حکم مذکور مدعی شد که «او قربانی شد تا افکارعمومی التیام پیدا کند» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پرونده این گروه، از بزرگ‌ترین پرونده‌های اقتصادی سال‌های اخیر بوده است؛ همچنان که در خصوص برخی آرای دیگر قوه قضاییه را متهم به سیاسی‌ بودن می‌کنند.

 

 

ارسال نظر