مصوبات بودجه‌ای دیروز مجلس

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۶۱
مصوبات بودجه‌ای دیروز مجلس

 جلسه علنی صبح دیروز (یک‌شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نماینده برگزار شد و ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۷ در دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

 تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده

همچنین نمایندگان مجلس اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده را در سال ۹۷ تمدید کردند. براساس این مصوبه، مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷/۲/۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن تا اجرا شدن قانون جدید در سال ۱۳۹۷ تمدید می‌شود.

 هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان

نمایندگان به وزارت نیرو اجازه دادند به‌ازای فروش هر مترمکعب آب شرب ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت کنند. با تصویب مجلس وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه کل کشور واریز کنند.

تصمیم‌گیری برای رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مدارس به کمیسیون تلفیق بودجه برگردانده شد

نمایندگان پس از بحث و بررسی، به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن رای مجلس برای رایگان کردن هزینه قبوض آب، برق و گاز مدارس و واحدهای آموزشی که در سقف الگوی مصرف اقدام کنند، تصمیم‌گیری بار دیگر به کمیسیون تلفیق بودجه سپرده شد.

 ارجاع ماده مربوط به نحوه افزایش قیمت آب، برق و گاز

همچنین مجلس تصمیم‌گیری درباره نحوه افزایش قیمت آب، برق و گاز را با ۱۵۶ رای موافق، ۳۴ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر به کمیسیون تلفیق ارجاع کردند.

  عوارض ۸ درصدی قیمت برق در سال ۹۷

در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی نمایندگان مجلس در مصوبه‌یی عوارض 8درصدی مبلغ برق مصرفی را در بودجه ۹۷ به تصویب رساندند که براساس آن عوارض تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌یی و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک به میزان ۸درصد برق مصرفی در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰میلیارد ریال تعیین می‌شود. طبق این مصوبه، مشترکین روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند.

 تمهیدات مجلس برای بیمه آسیب‌دیدگان حوادث برق گرفتگی و گازگرفتگی

همچنین در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس‌ بندی از لایحه بودجه را به تصویب رساند که به موجب آن با دریافت مبالغی از واحدهای مسکونی و تجاری مشترکین گاز و برق، آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث برق‌گرفتگی و گاز گرفتگی که بیمه ندارند، مشمول بیمه می‌شوند.

 اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دارو و تجهیزات پزشکی

رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس از اختصاص ۴۰۰۰میلیارد تومان برای پرداخت بدهی تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت که بدهی‌های بخش تجهیزات پزشکی، مواد مصرفی و دارویی بالغ بر ۷۰۰۰میلیارد تومان است که بیش از ۳۰۰۰میلیارد آن مربوط به تجهیزات پزشکی است.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌یی مقرر کردند که مالیات بر ارزش افزوده سیگار و بنزین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود. در حکمی که ازسوی مجلس حذف شد، پیش‌بینی شده بود که مالیات بر ارزش افزوده سیگار و محصولات دخانی، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره به حساب وزارت کشور واریز شود که نمایندگان با ۱۲۰رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر، ‌این حکم را از متن قانون حذف کردند.

 درآمدهای سازمان زمین‌شناسی اختصاصی شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با اختصاصی شدن درآمدهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی مربوط به خدمات زمین‌شناسی، اکتشافی و آزمایشگاهی موافقت کردند.

مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97، با بند الحاقی 5 تبصره 6 این لایحه با 118 رای موافق، 59 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 5 تبصره 6 لایحه مذکور؛ در سال 1397 درآمدهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مربوط به خدمات زمین‌شناسی، اکتشافی و آزمایشگاهی اختصاصی تلقی می‌شود.

 ارجاع مالیات حقوق کارکنان سازمان تامین اجتماعی

نمایندگان مجلس تعیین تکلیف مالیات بر درآمد حقوق کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سال 97 را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 با بند ی تبصره 6 این لایحه با 178 رای موافق، 16 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 در بند ی تبصره 6 این لایحه آمده است: سازمان امور مالیاتی کشور موظف است، در صورتی که سازمان تامین اجتماعی در سال‌های 1388 و 1389 با تایید سازمان امور اداری و استخدامی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری بوده، مالیات بر درآمد حقوق کارکنان سازمان مزبور را با نرخ ده درصد (10%) محاسبه و دریافت نماید در غیر این صورت مطابق سایر قوانین و مقررات ذی‌ربط در سال‌های مذکور اقدام کند.

علی لاریجانی رییس مجلس در جریان رسیدگی به این بند تاکید داشت که قانون نمی‌تواند مشروط باشد به همین جهت این بند را با رای نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داد.

همچنین رییس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بند ط تبصره 6 تاکید کرد: این بند در قانون برنامه ششم توسعه آمده است و تنها باید موضوع آن را در ردیف‌های بودجه درنظر گرفت به همین جهت این بند از گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه حذف شد.

بر این اساس در بند ط تبصره 6 تاکید شده بود: دولت مکلف است بیست و هفت صدم درصد (27/0%) از نه درصد (9%) مالیات بر ارزش افزوده را پس از واریز به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف‌های 110512، 110513 و 110514 جدول شماره (5) این قانون در موضوعات ماده (94) قانون برنامه ششم توسعه از محل ردیف‌ها و جداول مربوطه به ‌شرح توضیح ذیل آنها مطابق ردیف، هزینه نماید.

 

ارسال نظر