امنیت سرمایه‌گذار نباید به مخاطره بیفتد

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۷۰
امنیت سرمایه‌گذار نباید به مخاطره بیفتد

ایران قادر است به هاب بزرگ تولید برق منطقه تبدیل شود

گروه ایران   

بلافاصله بعد از افتتاح دامنه وسیعی از طرح‌های عمرانی، خدماتی و صنعتی در استان کرمان، اسحاق جهانگیری و هیات همراه دیروز راهی یزد و اردکان شد تا با حضور معاون اول رییس‌جمهوری هم کارخانه فولاد چادرملو افتتاح شود و هم بخش بخار نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی تابان به ظرفیت ۱۶۰مگاوات به بهره‌برداری برسد، پروژه‌هایی که از منظر جهانگیری توسعه آنها می‌تواند ایران را به هاب بزرگ تولید برق و فولاد منطقه تبدیل و ارزش افزوده فراوانی را وارد کشور کند، ضمن اینکه با بهره‌برداری از این پروژه‌ها دامنه وسیعی از جوانان نیز شغل مناسب خود را به دست می‌آورند. اسحاق جهانگیری پیش از ظهر دیروز در جریان سفر به استان یزد ضمن افتتاح کارخانه فولاد چادرملو از واحد بخار فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی تابان از اتاق کنترل و بخش‌های مختلف این نیروگاه بازدید کرد. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه صنعتی شدن ایران نیازمند مجموعه‌یی از سیاست‌های محیطی که بر بخش صنعت حاکم است، گفت: سیاست خارجی عاملی تعیین‌کننده در سیاست‌های اقتصادی کشور و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی است.

به گزارش پاد، جهانگیری دیروز در مراسم افتتاح کارخانه فولاد چادرملو و واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سرو گفت: اگر بنگاه‌های ما بتوانند برای توسعه از دنیا پول بگیرند و کالایشان را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند و فناوری‌های جدید را به دست آورند، نیازمند سیاست خارجی هستند که منحصرا در اختیار دولت‌هاست اما عامل تعیین‌کننده در حرکت بنگاه‌های اقتصادی است.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما در دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را به‌کار بردیم تا سیاست خارجی پیش برنده و حامی حرکت بنگاه‌های اقتصادی باشد، اظهار داشت: در شروع کار دولت حتی یک دلار خط فاینانس نداشتیم اما امروز بیش از ۳۰میلیارد دلار فاینانس توافق شده بین بانکی امضا شده است که برای ۱۲میلیارد دلار آن پروژه نهایی و ال‌سی باز شده و در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار گرفته است. او با بیان اینکه امروز در دنیا با یک خط و امضای وزیر اقتصاد و دارایی کشور خط فاینانس به کشور اختصاص می‌یابد، گفت: البته رییس‌جمهور امریکا مدعی است ایران پس از برجام ۱۵۰میلیارد دلار به دست آورده که این ادعا حرف نادرستی است که توسط او بارها تکرار شده است.  جهانگیری سیاست‌های فرهنگی را نیز تاثیرگذار بر فعل و انفعالات اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: اینکه در فرهنگ ما سرمایه‌گذاری امری مثبت تلقی می‌شود و به سرمایه‌گذاران احترام گذاشته شود، موضوع مهمی است، ‌متاسفانه برخی افراد که مدعی شغل هستند و دولت را در این زمینه به کم‌کاری متهم می‌کنند، هنگامی که تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد با شلیک به هدف کاری می‌کنند که کسی به دنبال سرمایه‌گذاری نرود.  معاون اول رییس‌جمهور افزود: سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند و نباید هر کس به هر بهانه‌یی بتواند، امنیت کار او را به مخاطره اندازد. او از سیاست‌های اقتصادی کلان نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده بر موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه‌های اقتصادی یاد کرد و گفت: مهم‌ترین شاخص در این سیاست این است که آینده برای مدیر بنگاه‌های اقتصادی روشن و قابل پیش‌بینی باشد. بدون تردید عدم شفافیت و ثبات در اقتصاد باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از کار در کشور کنار بکشند. جهانگیری ادامه داد: دولت تدبیر و امید تلاش بسیاری انجام داده است تا ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند.

 اهمیت رونق بنگاه‌ها برای دولت

معاون اول رییس‌جمهور از سیاست‌های صنعتی نیز به عنوان موضوعی تاثیرگذار بر رونق بنگاه‌های اقتصادی نام برد و گفت: ما باید سیاستی اتخاذ کنیم که معادن و صنایع مرتبط در کنار یکدیگر باشند. نباید سنگ‌آهن را از چادرملو به اهواز برای تولید فولاد منتقل کنیم البته زمانی که ما برای توسعه صنعت فولاد به سنگ‌آهن نیاز داشتیم در مقاطعی از هند و برزیل نیز سنگ‌آهن وارد کردیم.  او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی معادن ایران این است که در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند و می‌توانند در صورت بهره‌برداری و ایجاد صنایع مرتبط با معادن، کانون توسعه استان‌هایی نظیر استان سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی یا آذربایجان باشند.  جهانگیری با بیان اینکه اگر در معادن توسعه ایجاد شود موجب تحول منطقه‌یی خواهد شد، گفت: سیاست اتصال واحدهای صنعتی به معادن در دوره وزارت صنعت و معدن دولت اصلاحات برداشته شد و در آن زمان تصمیم گرفتیم تا در کنار معدن چادرملو گندله‌سازی ایجاد شود.  معاون اول رییس‌جمهور به بازدید و افتتاح طرح فولاد گندله‌سازی سنگان و خواف اشاره کرد و گفت: این منطقه روزگاری بیابان و از همه امکانات محروم بود و آرزوی ما این بود که روزی این بخش از کشور نیز توسعه پیدا کند. امروز وقتی به منطقه سنگان نگاه کنیم از سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی در منطقه که موجب رونق و اشتغال و توسعه شده است، ‌احساس رضایت می‌کنیم.  او ادامه داد: یکی دیگر از آثار سیاست‌گذاری صنعتی درست در حوزه سیمان بود. روزگاری ما برای اجرای طرح‌های عمرانی نیاز به واردات سیمان داشتیم اما با اتخاذ تصمیمی درست امروز به چنان ظرفیتی در تولید سیمان رسیده‌ایم که باید به دنبال بازار صادرات برای این محصول استراتژیک باشیم. جهانگیری سپس از سیاست‌های داخلی بنگاه‌ها نیز به عنوان یکی از دلایل موفقیت شرکت‌ها یاد کرد و گفت: ثبات مدیریت یک مجموعه صنعتی موضوع مهمی است اگر ما به درجه‌یی از آگاهی در اداره کشور برسیم که مدیران سیاسی کشور با آمد و رفت دولت‌ها تعویض شوند اما مدیران فنی که سرمایه‌های بزرگ کشور هستند، باقی بمانند اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد.  معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به ثبات مدیریتی در مجموعه مدیریتی چادرملو گفت: نباید بگذاریم مدیران بنگاه‌های بزرگ دلسرد شده و کنار بروند، چرا که بسیاری از کشورهای دنیا دنبال این افراد هستند و اگر آنها مهاجرت کنند کشور از خدمات آنها محروم خواهد شد. در این خصوص باید از دولت قبل که این مدیر موفق را تغییر نداد، تشکر کنم.  او با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از بنگاه‌هایی که امروز مشکل دارند، مشکل‌شان مربوط به مدیریت است، گفت: صدها میلیارد دلار در برخی شرکت‌های بزرگ توسط دولت و بخش عمومی سرمایه‌گذاری شده که بازدهی آن صفر است و اگر در این سرمایه مدیریت مطلوبی انجام می‌شد منافع و سود آن را ملت ایران می‌برد.

جهانگیری افزود: دولت باید بخش وسیعی از این شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند و این بخش باید میدان‌دار اقتصاد کشور باشد. قطعا ایجاد سیاست‌های واحد در حوزه محیطی و درون بخشی می‌تواند سرعت توسعه کشور را افزایش دهد.

 سرمایه‌گذاری روی صنایع پیشران

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه صنایع پیشران می‌تواند همانند لکوموتیوی سایر بخش‌های صنعتی را به حرکت وادارد، گفت: امروز به خودرو‌سازان کشور خیلی بد گفته می‌شود اما این کارخانه‌ها توانسته‌اند ده‌ها و صدها واحد صنعتی دیگر را فعال و پابرجا نگه داشته و هزاران شغل ایجاد کنند.

او افزود: ما باید روی صنایع پیشران که توسعه را شکل می‌دهند تمرکز کنیم، ‌صنایع معدنی یکی از صنایع پیشران کشور است. اگر فولاد کشور حرکت کند ده‌ها صنعت دیگر در حوزه ساختمان یا لوازم خانگی رونق خواهد گرفت و اشتغال ایجاد می‌کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه استان یزد استانی مهم و صنعتی در کشور است که در حوزه فولاد ظرفیت‌ها و فرصت خوبی برای توسعه دارد، گفت: خوشبختانه معادن خوب سنگ‌آهن در این منطقه شناسایی شده که می‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید استخراج انجام داد و نیاز صنایع فولاد استان را برطرف کرد.

معاون اول رییس‌جمهور مهم‌ترین مانع توسعه صنعتی کشور را مساله آب دانست و گفت: استان یزد به‌طور مضاعف با این چالش روبه‌روست. صنعت استان یزد راهی جز استفاده از پساب ندارد.

 

 

ارسال نظر