شفافیت در اقتصاد یک ضرورت است

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۸۴
شفافیت در اقتصاد یک ضرورت است

 دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند        

    اسکان دایمی زلزله‌زدگان کرمانی‌ تا پایان تیرماه

گروه ایران|

دور تازه سفرهای استانی دولت دوازدهم از کرمان آغاز شد؛ سفری که چند نوبت به علت بارش برف و بسته شدن برخی راه‌های مواصلاتی لغو شد، اما درنهایت با ورود روحانی و هیات همراه به فرودگاه سیرجان آغاز شد و پس از برگزاری آیین استقبال رسمی ادامه پیدا کرد و درنهایت، رییس‌جمهوری در استادیوم ورزشی تختی با مردم استان و سیرجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی» را شاید بتوان شاه‌بیت اظهارنظرهایی دانست که رییس‌جمهوری در جریان سفر استانی به کرمان و در میان برنامه‌های متنوعی که در این سفر دنبال کرد، به آن اشاره کرد. راهبردی که دولت دوازدهم معتقد است بدون حرکت در مسیر آن هر نوع برنامه‌ریزی کلان اقتصادی در نطفه عقیم خواهد ماند و تا زمانی که اقتصاد کشور به سمت بخش خصوصی واقعی میل نکند، توسعه پایدار امکان تحقق را پیدا نمی‌کند. راهبردی که رییس‌جمهوری در مناسبت‌های مختلف آن را تکرار می‌کند تا توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به ابعاد و زوایای گوناگون آن جلب کند. رییس‌جمهوری در ادامه از پروژه‌های عمرانی، خدماتی و... بخش خصوصی این شهرستان بازدید و برخی طرح‌های صنعتی را نیز افتتاح کرد، پس از پایان این بازدید، روحانی در ارتباط ویدیو کنفرانس با حضور متخصصان، بهره‌برداری از چندین طرح را در سایر مناطق استان در دستور کار قرار داد.

 اما مهم‌ترین بخش از سفر استانی روحانی به کرمان بدون تردید بازدیدهای تاثیرگذاری بود که رییس دولت دوازدهم از مناطق زلزله‌زده کرمان به انجام رسانید؛ عکس‌ها و تصاویری که از این دیدارها مخابره شده‌اند، به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازتاب پیدا کرد و کاربران درباره آن به اظهارنظر پرداختند. دیدارهای بدون تکلف رییس‌جمهوری با خانواده‌های آسیب‌دیده از زلزله و تصاویری که از بازی بچه‌های روستایی با رییس‌جمهوری مملکت در خبرگزاری‌ها بازتاب پیدا کرد، بازخوردهای قابل‌توجهی در فضای رسانه‌یی کشور پیدا کرد.

نشست خبری با اصحاب رسانه و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران خبرگزاری‌ها و نشریات استان حسن‌ختام برنامه‌های ریاست روحانی در سفر به کرمان بود؛ نشستی که در آن ضمن جمع‌بندی برنامه‌های مختلف سفر، راهبردهای کلان دولت برای توسعه همه‌جانبه کشور نیز طرح شدند.

رییس‌جمهوری در پایان سفر به استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح دستاوردهای ممتاز سفر به کرمان، گفت: دولت با قوت و همراه با مردم، مسیر سازندگی، احیا و آبادانی همه استان‌های کشور را ادامه خواهد داد. به گزارش پاد، روحانی دیروز در ابتدای نشست خبری، مردم استان کرمان را کریمان دیار و میهمان‌نوازان پرلطف و محبت توصیف کرد و از استقبال گرم و پرشور مردم استان به‌ویژه شهر سیرجان از کاروان دولت تدبیر و امید قدردانی کرد.

رییس‌جمهوری بازدید و دیدار با مردم زلزله‌زده کوهبنان و راور را از دلایل سفر به استان کرمان دانست و گفت: وظیفه داشتیم در این سفر خدمت مردم زلزله‌زده استان رسیده و از نزدیک سخنان و نیازهای آنها را بشنویم و در جریان خدماتی که به آنها انجام شده، قرار بگیریم. روحانی افزود: در جریان این سفر همچنین تعدادی از طرح‌ها و پروژه‌ها افتتاح و عملیات اجرایی برخی پروژه‌ها نیز آغاز شد که کیفیت و حجم این پروژه‌ها برای مردم کشور و کرمانی‌ها بسیار امیدوارکننده است. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰هزار و ۲۰۰میلیارد تومان طرح و پروژه در روز گذشته در شهرستان‌های مختلف استان کرمان به افتتاح رسید و به واسطه افتتاح نیروگاه جدیدی در استان کرمان بیش از ۹۰۰ مگاوات به برق استان افزوده شد و این استان از این پس صادرکننده برق به شبکه سراسری تبدیل شده است. روحانی اضافه کرد: در حوزه آب و کشاورزی نیز بیش از ۱۷۰۰ طرح و پروژه در بخش‌های مختلف به افتتاح رسید و اقدامات انجام شده نشان‌دهنده تلاش و همت مردان این سرزمین برای پیشرفت و توسعه است. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در جریان این سفر عملیات اجرایی طرح‌های بسیار مهمی نیز آغاز شد و مشکلات برخی طرح‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روحانی گفت: عملیات اجرایی احداث راه‌آهن کرمان-سیرجان، آغاز گردید که امیدواریم این طرح بسیار مهم تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد.

رییس‌جمهوری همچنین ابراز امیدواری کرد که انتقال آب از دریای عمان به سد صفارود و سیرجان تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد و این طرح را موجب تحول در صنعت استان و پاسداری از ذخایر آبی این منطقه توصیف کرد.

 دیدار از مناطق زلزله‌زده

روحانی در ادامه با اشاره به بازدید از مناطق زلزله‌زده و دیدار و گفت‌وگو با مردم این مناطق، گفت: در جریان این بازدید، در چهره همه کسانی که در این زلزله آسیب دیده بودند، صبر، اطمینان و امیدواری موج می‌زد. در این بازدید به مردم قول دادیم که اسکان دایمی آنها تا پایان تیرماه سال آینده نهایی شود.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: مردم زلزله‌زده استان عمدتا در گفت‌وگوهای خود اعلام می‌کردند که از تسهیلاتی که تاکنون به آنها واگذار شده راضی هستند، البته معمولا در ارائه خدمات مشکلات و محدودیت‌هایی هم وجود دارد که به این موارد اشاره نمی‌کردند، ولی همه باید تلاش کنیم تا مشکلات و نیازهای آنان به‌طور کامل برطرف شود و به بنیاد مسکن قاطعانه اعلام کردم که دولت حمایت و پشتیبانی خواهد کرد تا خانه‌های زلزله‌زدگان در خرداد و تیرماه سال آینده نهایی و دراختیار مردم قرار بگیرد. روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره مشکل ریزگردها و آلودگی هوای استان کرمان، اظهار داشت: راه‌حل مواجهه با ریزگردها تثبیت شن‌های روان در این منطقه است و به استاندار تاکید کردم که در این زمینه به اقدامات خود سرعت دهد، ضمن اینکه در بودجه سال آینده برای مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها شرایط بودجه‌یی بهتری خواهیم داشت. رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اقدامات دولت برای کاهش بروکراسی اداری و افزایش اختیارات استانداران، اظهار داشت: همه باید به اصلاح امور کشور امیدوار باشیم. در دولت یازدهم،

۴۰۰ مورد از مواردی که مجوز می‌خواست درراستای کاهش بروکراسی حذف شد ولی هنوز بروکراسی‌های پرپیچ و خمی وجود دارد و لازم است مقابله با آن را با جدیت ادامه دهیم. روحانی تصریح کرد: کاهش بروکراسی اداری و انتقال برخی اختیارات از مرکز به استان‌ها یک ضرورت اساسی است.

 اهمیت بخش خصوصی برای دولت

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مقابله با رقابت ناعادلانه بخش خصوصی با خصولتی‌ها، گفت: بر این اعتقاد هستم که باید به بخش خصوصی و غیردولتی یاری کرد و از آنچه دراختیار بخش دولتی و خصولتی‌ها قرار دارد، بکاهیم و تاکید زیادی دارم تا دولتی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند، ضمن اینکه در بخش نیروهای مسلح نیز در ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان هم تاکید داشتند که این نیروها هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند، بنابراین، امروز اتفاق نظری در این زمینه بین مسوولان وجود دارد و امیدوارم این حرکت شامل رسانه‌ها و بخش خصوصی هم شود.

روحانی در ادامه مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: حضور و مشارکت مردم در انتخابات به این معنا نیست که مردم پای صندوق‌ها آمده و گزینه‌یی را انتخاب کنند و پس از آن تا ۴ سال بعد همه امور را رها کنند، مردم حتما باید نظرات و انتقادات خود را بیان کنند و در اداره امور کشور همکاری و مشارکت داشته باشند.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: باوجود مشکلات معتقدم با اتحاد و امید می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم همچنان که در ۴۰ سال گذشته از بسیاری از مشکلات عبور کرده و حماسه‌های بزرگی را خلق کرده‌ایم و در این زمینه نسبت به آینده امیدوار هستم. روحانی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه اقدامات دولت در زمینه مقابله با زلزله، گفت: زلزله ازجمله حوادثی است که قابل پیش‌بینی نیست. البته گسل‌های اصلی معمولا شناسایی شده هستند و همیشه توصیه بر این است که ساخت و سازها از گسل‌ها فاصله داشته باشد، اما کار اساسی در زمینه مواجهه با زلزله مقاوم‌سازی محل سکونت مردم است، همچنان که در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده داشتم، منازلی که مقاوم‌سازی شده بودند، سالم مانده بودند و ساختمان‌هایی دچار ریزش شده بود که اصول ایمن‌سازی در آن رعایت نشده بود، بنابراین برای مواجهه با زلزله در کنار ارائه آموزش و فرهنگ‌سازی باید توجه ویژه‌یی به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها وجود داشته باشد.

 شفافیت در مسائل اقتصادی یک ضرورت است

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره لزوم شفافیت در مسائل اقتصادی، گفت: شفاف‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به وزارت اقتصادی و دارایی دستور دادم که از خزانه و هر جا بودجه‌یی تخصیص می‌دهد، آن را اعلام کند تا مردم از آن خبردار شوند و جنب و جوشی که در فضای مجازی بعد از تقدیم لایحه مجلس ایجاد شد، برایم بسیار خوشحال‌کننده بود.

روحانی افزود: این حق اولیه مردم است که بدانند مبالغ موجود در خزانه چگونه هزینه می‌شود، چراکه خزانه متعلق به مردم است و باید بدانند که پول‌شان به کدام دستگاه و استانی اختصاص می‌یابد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: وجود شفافیت و موضوعات اقتصادی ضمن افزایش آگاهی مردم در جلوگیری از فساد و رانت، بسیار موثر است. روحانی در پایان از نیروهای انتظامی و امنیتی و اصحاب رسانه به‌خاطر خدمتگزاری در جریان سفر کاروان تدبیر و امید قدردانی و تشکر کرد.

 

ارسال نظر