نظارت سازمان محیط‌زیست بر واحدهای تولیدی

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۲۶
نظارت سازمان محیط‌زیست بر واحدهای تولیدی

گروه ایران   

یکی از نخستین وعده‌های رییس‌جمهوری در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال92؛ موضوع احیای دریاچه خشکیده ارومیه بود که بلافاصله بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید در دستور کار اعضای کابینه قرار گرفت. با گذشت بیش از 5 سال از وعده‌های رییس‌جمهوری، روند احیای دریاچه هر چند روند مطلوبی به خود گرفته و از وضعیت کمای سابق خارج شده؛ اما همچنان مباحثی وجود دارند که باید از طریق برنامه‌ریزی‌های مناسب این چالش‌های اساسی را پشت سر گذاشت.

برگزاری جلسات ویژه کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه یکی از راهکارهایی است که دولت از طریق آن تلاش می‌کند تا به چالش‌های پیش روی احیای این دریاچه پاسخ دهد.

 معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره فعالیت برخی واحدهای تولیدی و صنعتی که در مغایرت با برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه هستند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هم در مرحله احداث و هم در مرحله بهره‌برداری از واحدهای تولیدی باید نظارت داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری دیروز در جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: این نظارت باعث می‌شود چنانچه عملکرد واحدهای تولیدی در مناطق غرب کشور که برخلاف مصالح دریاچه ارومیه باشد از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود.

او همچنین با تاکید بر ضرورت به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری که با بیشترین بازدهی و صرفه‌جویی در منابع آب همراه است، خاطرنشان کرد: لازم است در حوضه دریاچه ارومیه مقرراتی وضع شود تا پس از استفاده از روش‌های آبیاری نوین، آب صرفه‌جویی شده برای توسعه کشت و زراعت و توسعه مصرف مورد استفاده قرار نگیرد.

جهانگیری از سازمان برنامه و بودجه کشور خواست در تخصیص اعتبارات، نگاه ویژه‌یی به طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه داشته باشد و حتی‌المقدور اعتبارات این طرح‌ها را با اولویت تخصیص دهد.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به بازدیدهای خود از دریاچه بختگان در استان فارس و برخی تالاب‌ها نظیر شادگان و گاوخونی افزود: متاسفانه برخی تالاب‌ها در کشور درحال خشک شدن هستند که لازم است، توجه ویژه‌یی به این تالاب‌ها داشته باشیم چراکه اهمیت این تالاب‌ها برای مردم شهرهای اطراف آنها بسیار زیاد است و این تالاب‌ها در صورت خشک شدن می‌توانند به کانون‌های بحران برای جمعیت ساکن در این مناطق تبدیل شوند.

 گزارش‌های احیای دریاچه

در این جلسه که وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، استانداران آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات صورت گرفته برای احیا این دریاچه ارائه شد.

نماینده دبیرخانه کارگروه ملی دریاچه ارومیه همچنین گزارشی از آخرین وضعیت بستر دریاچه ارومیه و نتیجه مطالعات پژوهشگاه فضایی ایران از تغییرات بستر این دریاچه از سال 92 تا 96 ارائه کرد و به تشریح آخرین وضعیت پرداخت کل اعتبارات طرح نجات دریاچه و نحوه توزیع این اعتبارات از سال 93 تاکنون پرداخت.

در این جلسه مقرر شد، سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصیص منابع جدید مالی برای متقاضیان که قبلا ‌از تسهیلات آبیاری نوین استفاده کرده‌اند به شرط امکان صرفه‌جویی و عدم توسعه مصرف و امکان رسیدن آب به دریاچه ارومیه اقدام کند.

در این نشست همچنین مقرر شد 60 درصد اعتبار مصوب ماده 10و 12طرح نجات دریاچه ارومیه در سال 1396 تخصیص و پرداخت شود.

در ادامه این جلسه تصمیمات دیگری نیز در راستای احیای دریاچه ارومیه اتخاذ و مقرر شد:

- دبیرخانه کارگروه موضوع اخذ تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) احیای دریاچه ارومیه را با هماهنگی وزارت امور خارجه مورد بررسی کارشناسی قرار دهد و نتیجه را به جلسه آینده ستاد گزارش نماید.

- دبیرخانه کارگروه نسبت به اخذ تسهیلات مالی داخلی برای احیای دریاچه ارومیه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اقدام کند.

- سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف شد با تامین اعتبار لازم از محل اعتبارات طرح نجات دریاچه ارومیه نسبت به نصب و راه‌اندازی تجهیزات لازم برای نظارت آنلاین روی ایستگاه‌های هیدرومتری شاخص ورودی آب به دریاچه ارومیه جهت ثبت و ضبط مستمر اطلاعات آب ورودی به دریاچه ارومیه تا پایان شهریور 1397 اقدام نماید.

- وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مکلف شدند، اجرای تحویل حجمی آب ابتدای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سد مهاباد(با تامین اعتبار لازم از محل طرح نجات دریاچه ارومیه) را از ابتدای دوره آبیاری سال زراعی 97-1396 اجرایی نمایند.

- وزارت نیرو مکلف شد نسبت به تشکیل کمیته مشترک مدیریت تحویل آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه با همکاری دبیرخانه کارگروه جهت اجرایی نمودن انتقال آب مصوب از این سد از ابتدای اردیبهشت 1397 به دریاچه ارومیه(پیرو بند 1 مصوبات شماره 31620 مورخ 16خرداد 1394 کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه) اقدام نماید.

- دبیرخانه کارگروه مکلف شد با تشکیل کمیته نظارتی انتقال آب زاب جهت پیگیری اجرای دستور شماره 51892 مورخ اول مرداد 1396 رییس‌جمهوری درخصوص طرح انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه با عضویت نماینده سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو اقدام نموده و گزارشات 3ماهه از وضعیت اجرای پروژه به رییس کارگروه(پیرو دستورات شماره 77191 مورخ 28شهریور 1396و 79107 مورخ اول مهر 1396 معاون اول رییس‌جمهوری درخصوص طرح انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه) ارائه نماید.

 

ارسال نظر