غلبه بر چالش‌ها با جذب سرمایه‌های خارجی

۱۳۹۶/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۹۲

گروه ایران

«امنیت سرمایه‌گذاری»؛ عنوان شاه‌کلیدی است که از منظر معاون اول رییس‌جمهوری می‌تواند کشور را در برابر چالش‌های اقتصادی واکسینه کند و فضای لازم برای تحقق توسعه پایدار را در ابعاد و زوایای گوناگون به وجود آورد. چالش‌هایی که چنانچه هر چه سریع‌تر برای آنها چاره‌ اندیشیده نشود، می‌تواند زخم‌های عمیق‌تری را بر پیکره کسب وکار و معیشت ایرانیان ایجاد کند. براساس همین راهبرد بنیادین است که معاون اول رییس‌جمهور اعتقاد دارد که رمز غلبه بر چالش‌های اقتصادی امنیت سرمایه‌گذاری است و باید قدر تمام کسانی که اقدامات بزرگ در حوزه کارآفرینی و اقتصاد انجام می‌دهند، دانست و به آنان خسته نباشید گفت. در کنار این موضوعات جهانگیری یک ‌بار دیگر به سراغ مدیرانی رفت که انگیزه و انرژی لازم برای حرکت در مسیر برنامه‌های دولت را ندارند و از آنان خواست یا خود را با برنامه‌های دولت وفق دهند یا اینکه از قطار دولت پیاده شوند تا افراد پرانگیزه و فعال‌تر جای آنان را بگیرند.

اما پیش از سخنان معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران رتبه نخست تولید آهن اسفنجی در جهان را در اختیار دارد، گفت: دولت دوازدهم دولت بهار معادن و صنایع معدنی خواهد بود.

 حمایت از تولید

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح فاز نخست مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در استان فارس گفت: امروز دو واحد مهم تولیدی در شهرستان نی‌ریز به بهره‌برداری رسید و باید به همه کسانی که این کارهای بزرگ و ماندگار را برای کشور انجام می‌دهند، خسته نباشید گفت. به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهوری با تبریک فرا رسیدن ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما در این سال‌ها نقاط قوت و ضعف بسیاری داشته‌ایم. انقلاب اسلامی، ما را از بسیاری وابستگی‌ها نجات داد هر جا که موفقیت بوده است، جهت‌گیری اصلی انقلاب بوده که همه به صحنه بیایند و هر جا ضعف بوده حتما مدیران آن طور که شایسته مردم و انقلاب اسلامی بودند، عمل نکرده‌اند باید این نقاط ضعف را پذیرفته و آن را اصلاح کنیم. جهانگیری تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که ایران به جهت اقتصادی و توسعه‌یی و برآوردن جایگاهی متناسب با نیاز مردم به نقطه‌یی مناسب شأن و جایگاه ملت ایران برسد.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه شعار ما می‌توانیم نباید فقط یک شعار انتخاباتی و برای از صحنه خارج کردن حریف بلکه باید شعاری واقعی و در عمل باشد، گفت: باید نشان دهیم که می‌توان با تکیه بر دانش و نیروی انسانی کارهای بزرگی برای ایران انجام دهیم. معاون اول رییس‌جمهور در ادامه گفت: این کارآفرینان باید الگوی ما باشند. کارآفرین واقعی کارآفرینی است که دنبال رانت نمی‌گردد و به دنبال زد و بند با مدیران دولتی و دزدی از منافع ملت نیست. او انسانی ریسک‌پذیر و توانمند است که می‌تواند محصولی با فناوری بالا تولید کند.

جهانگیری با اشاره به افتتاح فاز نخست کارخانه فولاد غدیر نی‌ریز گفت: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی تنها در اختیار امریکا و چند کارخانه اروپایی بود اما مهندسان ما توانستند دستیابی به روش احیای مستقیم با تکنولوژی «پرد» ایجاد کنند. برند این نوع تکنولوژی توسط مهندسان ما نقطه ارزشمندی است و مصداق همان شعار ما می‌توانیم در عمل است زیرا ما هم می‌توانیم کارخانه فولاد بسازیم و هم تکنولوژی این کارخانه را داریم. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای هسته‌یی ملت ایران از مواضع رییس‌جمهور امریکا در اجلاس داووس انتقاد کرد و گفت: می‌گویند ما با دوستانمان درباره ایران توافق کرده‌ایم، من به آنها می‌گویم شما بیجا کرده‌اید، شما مگر می‌توانید برای ملت بزرگ ایران محدودیت ایجاد کنید. او با بیان اینکه ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و با وجود همه محدودیت‌ها پذیرفته‌ایم که دانش هسته‌یی خود را پیش ببریم، گفت: ما آنچه بتوانیم برای توسعه و پیشرفت کشور انجام خواهیم داد همانطور که در 5 - 4سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان ما توانسته‌اند تولیدات و خدمات بی‌نظیری ارائه کنند. جهانگیری تاکید کرد: این ظرفیت بی‌نظیر برای توسعه کشور وجود دارد و ایران می‌تواند علاوه بر توسعه خود در جهت توسعه منطقه خاورمیانه تلاش کند.

 ضرورت‌های فضای کسب و کار

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به برخی از انتقادها درخصوص موانع ارتقای فضای کسب وکار در کشور گفت: هر کس می‌تواند خدمتی انجام دهد تا کارآفرینان در صحنه حضور داشته باشند و آن خدمت را انجام ندهد به کشور جفا می‌کند اما جفای بزرگ‌تر را کسانی انجام می‌دهند که می‌خواهند ملت ایران را کوچک جلوه دهند. وی افزود: کسانی که ملت ایران را تحقیر می‌کنند و می‌گویند شما قادر نیستید ملت بزرگی شوید و نمی‌توانید مسائل خود را حل کنید تنها به رقابت فکر کرده و به دنبال کنار گذاشتن رقیب هستند و به منافع ملت ایران فکر نمی‌کنند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم کارهای بزرگ در اقصا نقاط کشور انجام دهیم، اظهار کرد: به فضل الهی و با کمک جوانان و نیروی انسانی فرهیخته خواهیم توانست ظرفیت‌های کشور را بالفعل کنیم. مهم این است که اراده مردم در این راستا شکل بگیرد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: متاسفانه عده‌یی پست‌ها و مسوولیت‌ها را اشغال کرده‌اند و تا می‌گوییم که این پست‌ها را اگر نمی‌توانید خدمت موثری انجام دهید ترک کنید، می‌گویند منظور آقای جهانگیری مدیران دولتی است اما منظور من همه مدیران در همه مناصب است. کسانی که چوب لای چرخ پیشرفت، توسعه و ارتقای کشور می‌گذارند. وی با اشاره به معضل بیکاری و درخواست مردم برای اشتغال فرزندانشان گفت: این مشکل، مشکل بزرگی است و وقتی در این سفر افرادی را می‌بینم که برای حل مساله بیکاری فرزندانشان به من مراجعه می‌کنند، خجالت می‌کشم اما معتقدم می‌توان مساله اشتغال را در کشور حل کرد.

 توسعه از طریق کارآفرینی

جهانگیری تصریح کرد: بگذارید کارآفرینان کار کنند، بگذارید فضای امن برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود، دشمنان می‌خواهند فضای کشور را ناامن جلوه دهند شما این کار را نکنید آن وقت خواهید دید که میلیاردها دلار سرمایه خارجی به ایران سرازیر خواهد شد. این ذات و ظرفیت ایران است که می‌تواند سالانه 100میلیارد دلار درآمد جذب کند.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: هر کس به دنبال جای خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌گردد، نقطه نخست آن ایران است. بگذریم که برخی کشورهای همسایه بی‌شرمانه با ملت ایران سخن می‌گویند، ‌کشورهایی که با 500 تا یک میلیون جمعیت شبیه کشور هستند و بیشتر به طایفه می‌مانند.

او با اشاره به روند افزایش شاخص‌های بورس به عدد یکصد هزار گفت: بورس ایران متقاضی عرضه سهام است و معنای این اعداد و ارقام آن است که ملت ایران می‌روند که پول خود را در بورس قرار دهند. اکنون نوبت عرضه سهام توسط شرکت‌های صاحبان سهام است و همانطور که رییس‌جمهور دستور دادند، نهادهایی نظیر صندوق بازنشستگی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند و این خدمت به کشور است.

 

ارسال نظر