سیاست امنیتی ایران از زبان «شمخانی»

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۰۸
سیاست امنیتی ایران از زبان «شمخانی»

گروه ایران|

در شرایطی که بلافاصله بعد از آغاز ناآرامی‌های ایران برخی رقبای منطقه‌یی همراه با امریکا تلاش کردند تا از آب گل‌آلود ناآرامی‌های ایران ماهی بگیرند، اما روند برخورد دولت دوازدهم با تجمعات و برنامه‌ریزی‌های بعدی برای پاسخگویی به مطالبات مردم در ادامه توانست جلو سوءاستفاده‌های احتمالی دشمنان کشورمان را سد کند. واکنشی که می‌توان آن را در کارنامه دولت دوازدهم به عنوان یک دستاورد مهم ثبت کرد.

اما در مسیر پاسخگویی به برخی حاشیه‌سازی‌هایی که رقبای منطقه‌یی ایران درخصوص این ناآرامنی‌ها دنبال کردند، علی شمخانی در جریان گفت‌وگو با العالم تلاش کرد نوری به ابعاد پنهان این ماجرا بتاباند. اظهاراتی که از ماجرای ناآرامی‌های کشور شروع شد و در ادامه به شرایط منطقه‌یی نیز اشاره کرد و درنهایت با تحلیل واکنش امریکا به برجام و سناریوهایی که ایران در پیش خواهد گرفت، ختم شد.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این واقعیت که تضعیف یا استحاله ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی خیال خام و آرزوی بعضی کشورها بوده، تاکید کرد که این خیال خام امروز دیگر برباد رفته و بارها با شکست روبه‌رو شده است.

به گزارش ایرنا، امیر دریابان علی شمخانی در گفت‌وگو با شبکه العالم پیرامون اعتراضات اخیر در ایران و ذوق‌زدگی ناشی از توهم برخی کشورهایی که به‌صورت قبیله‌یی اداره می‌شود، افزود: موضوع اعتراض به‌عنوان حق طبیعی مردم در برابر حاکمیت در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق برگزاری تجمعات کاملا مشروع و در چارچوب قانون به رسمیت شناخته شده است.

وی گفت: شما مشاهده کردید در سالگرد انتخاب ترامپ اعتراض وسیعی توسط مردم امریکا صورت گرفت، متاسفانه در اکثر کشور‌های منطقه اصولا اعتراض و حق اعتراض به رسمیت شناخته نمی‌شود، لذا در ایران که حق رای و صندوق آرا تعیین‌کننده سرنوشت آحاد مردم است، شکل‌گیری این موضوع برای کشورهایی که به شکل قبیله‌یی اداره می‌شوند بسیار عجیب است، در این کشورها اعتراض هم نوعی از علامت ناآرامی و بروز بحران تلقی می‌شود.

وی با ذکر یک خاطره اظهار کرد: «یکی از رهبران کشورهای منطقه در سفری به ایران به من گفت که روزنامه‌ها و رسانه‌های شما انتقادات و اختلافات را زیاد منعکس می‌کنند و این موضوع موجب تحریک مردم می‌شود، شما چرا جلوی این‌گونه اقدامات را نمی‌گیرید؟ به وی گفتم این سبک زندگی مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب است و ما نه تنها نگران نیستیم بلکه آن را به رسمیت می‌شناسیم؛ البته او نگران انعکاس این نوع نگاه مترقی و مردم‌سالارانه در کشور خودش بود.»

نماینده مقام معظم رهبری یاد آور شد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تجمع را مشروع و طبیعی دانسته و مردم را در بیان اندیشه و انتقاد خود آزاد می‌داند؛ از نظر ما این اعتراضات هم در مسیری طبیعی در قالب بیان مطالبات قرار داشت لیکن برخی اغتشاشگر به‌صورت هدفمند دست به اقدامات خشونت‌آمیزی زده و به دنبال ایجاد ناامنی بودند.

شمخانی ادامه داد: مردم وقتی که احساس کردند این اعتراضات طبیعی در حوزه‌های مختلف در روند سوءاستفاده قرار گرفته است فورا صف خود را از اغتشاشگران جدا نموده و همراهی نکردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اثبات تلاش معاندان برای سوءاستفاده از تجمعات فوق نیازمند ارائه مدارک اطلاعاتی محرمانه نیست، بلکه مراجعه مستقیم به رسانه‌های رسمی کشورهای معاند و همچنین رسانه‌هایی که به صورت غیررسمی از سوی عناصر وابسته به نظام سلطه مدیریت می‌شوند، اثبات‌کننده این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: با یک رصد ساده می‌شود این اقدامات را مشاهده و اثبات کرد؛ وقتی رییس‌جمهوری یک کشور در پیام توییتری اعلام می‌کند من هر کمکی که برای شعله‌ور شدن اغتشاشات لازم باشد، انجام می‌دهم و موضوع ایران را به شورای امنیت می‌برم یا نماینده رسمی این کشور در سازمان ملل متحد با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی شعارهای ساختارشکن مطرح شده در برخی تجمعات را تکرار می‌کند، می‌شود برداشت دیگری غیر از دخالت کاملا آشکار در این روند داشت؟

او اضافه کرد: طبیعتا وقتی مردم این دخالت آشکار که با هدف انتقام‌گیری علیه اقتدار منطقه‌یی کشورشان صورت می‌گیرد، مشاهده کردند ضمن جدا کردن صفوف خود از اغتشاشگران به مقابله با آن برخاستند.

وی افزود: روند حل برخی مشکلات که ما آن را زخمی داخلی توصیف می‌کنیم از ماه‌ها قبل آغاز شده است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تمرکز بر حل هر چه سریع‌تر مشکلات اجازه نخواهیم داد فرودگاه مناسبی برای فرود هیچ هواپیمای بیگانه بدخواه در کشور به وجود آید، برای حل این مشکلات همه قوای سه‌گانه در تلاش هستند و اطمینان داریم کشور ظرفیت رفع موانع و حل مشکلات و چالش‌ها را دارد.

 هیچ‌گاه شرایط اضطراری اعلام نکردیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما قانون وضعیت اضطراری در کشور نداریم. در 40 سال استقرار نظام جمهوری اسلامی با وجود ایجاد برخی بحران‌های حاد در ایران هیچ‌گاه شرایط اضطراری اعلام نکردیم اما در فرانسه پس از ترقه‌بازی گروه‌های تکفیری مورد حمایت برخی کشورهای منطقه شرایط اضطراری اعلام شد، در ترکیه هنوز شرایط اضطراری حاکم است اما در ایران پس از هفته‌یی که تجمعات اعتراضی برگزار شد، زندگی کاملا عادی جریان دارد. حتی در دوران اعتراض هم زندگی عادی جریان داشت، ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد و این تجمعات بسیار محدود بود.

دبیر شورای امنیت ملی در پاسخ به اظهارات ضدایرانی مقامات امارات تصریح کرد: برخی دولت‌های عربی، امارات را کشوری کوچک و یک حکومت شیشه‌یی و آسیب‌پذیر می‌دانند که با صرف هزینه گزاف و باج دادن به دیگران سعی دارد خودنمایی کند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌ کشورهایی مانند سعودی و امارات سرشار از خطاهای راهبردی و تاکتیکی است. اشتباه آنها صرفا در یمن نیست. درمورد قطر نیز این اشتباه را مرتکب شدند. در زمان حمله صدام به ایران، برای تضعیف کشور ما از صدام حمایت کردند. همان صدام به کویت حمله کرد و هزینه بسیاری برای کشورهای عربی ایجاد کرد. هرچند ایران حمله صدام به کویت را محکوم کرد چراکه تجاوز نظامی را نامشروع می‌داند.

 

ارسال نظر