دلار برای جبران کسری بودجه گران نشده است

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۴۸
دلار برای جبران کسری بودجه گران نشده است

  تعادل |

رییس‌جمهور‌ی در گفت‌و‌گوی دیشب خود تاکید کرد که دولت نوسانات ارزی را کنترل می‌کند و مردم مطمئن باشند که درآمد ارزی کشور از مخارج آن بیشتر است. وی همچنین گفت: به بانک‌ مرکزی دستور دادم مجوز جدیدی برای ایجاد بانک خصوصی صادر نکند.

حسن روحانی دیشب در گفت‌و‌گوی تلویزیونی که با مجری‌گری رشید‌پور برگزار شد در مورد نوسانات اخیر ارزی گفت : به مردم ایران می‌گویم که خوشبختانه درآمد ارزی ما بیشتر از مخارج است‌. وی با اشاره به این نکته که تا پایان امسال 90 میلیارد دلار درآمد از نفت و غیر نفت خواهیم داشت گفت : مخارج کشور  اعم از رسمی و غیررسمی مثل قاچاق و‌...  75 میلیارد دلار خواهد بود‌. مردم باید بدانند درآمد ارزی از مخارج آن بیشتر است و سال آینده هم بیشتر خواهد شد‌.

رییس‌جمهوری در مورد نوسانات اخیر گفت‌: ما اشکالاتی در توزیع دلار در کشور داریم که ‌یکی از این مشکلات ارتباطات بانکی ما با دنیا است‌. فعلا ما داریم اسکناس در جامعه تقسیم می‌کنیم که کار درستی نیست‌،‌ اما ما به مردم به صراحت می گوییم که کلیه نیازهای ارزی کشور را دولت تامین می‌کند و نوسانات نرخ ارز بلند‌مدت نخواهد بود‌.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای جبران کسری بودجه دلار را افزایش داده است گفت‌: اصلا  این‌جور نیست‌. به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارج خود را تامین کند و به صراحت می‌گویم که دولت برای تامین کسری بودجه خود به‌دنبال افزایش قیمت دلار نیست‌. وی همچنین گفت که این دولت طی 4 سال

20 میلیارد دلار قاچاق را به 12 میلیارد دلار رسانده است. روحانی در ابتدای گفت‌و‌گوی خود به حادثه سانچی اشاره کرد و گفت‌:‌ این حادثه بسیار تلخ بود. در این حادثه  32 عزیز را از دست دادیم‌. من ساعاتی بعد از حادثه از آن مطلع شدم و صبح فردا مسوولین را خواستم تا کمیته‌یی را تشکیل دهند‌.

وی با اشاره به این نکته که  وزارتخانه‌های نفت‌،‌ راه‌،‌ کار و امور خارجه در این کمیته حضور داشتند گفت: متاسفانه خبرهای اولیه نشان می‌داد که امید‌ها در‌باره زنده ماندن آنها کم می‌شد اما تلاش‌ها ادامه یافت‌. به همین خاطر  وزیر کار به چین رفت‌.

روحانی گفت که به همه مقامات مسوول گوشزد کرده‌ام که به این موضوع بپردازند که چرا این رخ داد و به خانواده‌های داغدار هم رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر کار به چین رفت، گفت‌: متاسفانه در دولت قبل به خاطر بدهکاری دولت به تامین اجتماعی یک سری اموال به این سازمان واگذار شد که یکی شرکت نفتکش بود که در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت‌. اما به سازمان تامین اجتماعی دستور داده‌ام که مدیریت بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند و آنها را واگذار و امیدوارم که دستگاه‌های عمومی کشور را به بخش خصوصی واگذار کنند.

رییس‌جمهوری در ادامه به موضوع زلزله اشاره کرد و در این باره در‌خصوص بازسازی بافت‌های فرسوده گفت‌: در  بودجه 97 به بحث مقاوم‌سازی و بافت‌های فرسوده تاکید شده است و  در سراسر کشور تصمیم گرفته شده که این کار انجام شود. در همین رابطه محل‌هایی که بافت‌های فرسوده است قرار شده که  به‌طور مجانی زمین‌های دولتی و دستگاه‌های عمومی برای توسعه‌گرها  اختصاص داده شود و  به خانواده‌های آن خانه‌های مجانی می‌دهیم تا خانه‌های فرسوده آنها بازسازی شود.  برای این کار از بانک‌ها،‌ صندوق توسعه و بودجه دولت استفاده می‌کنیم‌. وی گفت‌: ‌اولین کلنگ آن در چند نقطه تهران زده می‌شود .

روحانی در باره مسکن مهر هم گفت که تا پایان سال پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.

 

 

ارسال نظر