حتی با کشورهایی که اختلاف نظر داریم هم می‌توانیم گفت‌ و گو کنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۹۸
حتی با کشورهایی که اختلاف نظر داریم هم می‌توانیم گفت‌ و گو کنیم

گروه  ایران   

روحانی از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی خواست تلاش خود را برای کمک به رهبران و مقامات سیاسی- حکومتی برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه محور در جهان اسلام به‌ کار گیرند.

او این اظهارات را در سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مطرح کرد که با حضور روسای جمهور و مجلس و روسا و هیات‌های پارلمانی کشورهای اسلامی در محل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. مراسم افتتاحیه و نخستین روز سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با سخنرانی ۱۱رییس مجلس به پایان رسید و در پایان نشست دیروز کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در محل هتل اسپیناس پالاس، اعضای شرکت‌کننده در اجلاس راهی بیت مقام معظم رهبری شدند تا با ایشان دیدار کنند.

کمیته‌های جانبی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از ابتدای این هفته جلسات خود را برگزار کرده‌اند و از روز گذشته به صورت رسمی سیزدهمین دوره برگزاری این نشست برگزار شد.

روحانی رییس‌جمهور کشورمان نیز با حضور در این نشست با تاکید بر اینکه «اسلام دین مردم‌سالاری و صلح و نه دین جنگ است» از نمایندگان مردم مسلمان در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی خواست همه تلاش خود را برای کمک به رهبران و مقامات سیاسی- حکومتی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه‌محور در جهان اسلام به‌ کار گیرند. وی تاکید کرد: مجالس اسلامی برادرانه و در مسیر اتحاد توسعه محور جهان اسلام تلاش کنند.

علی لاریجانی، رییس مجلس دهم نیز موضوع حقوق بشر اسلامی را یکی از محورهای مورد توجه در این کنفرانس عنوان و اظهار کرد: تاکنون بحث‌های خوبی در این زمینه انجام شده و ما بر این موضوع تاکید داریم که کشورهای اسلامی دارای مبانی قوی‌ای در زمینه حقوق بشر هستند.

در جریان برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ریاست این کنفرانس از کشور مالی به ایران منتقل شد و علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ریاست این کنفرانس را برعهده گرفت. خبر مهم دیگر دیدارهایی بود که در حاشیه این اجلاس صورت گرفت؛ روحانی در دیدارهای جداگانه‌یی با روسای مجلس قطر، عراق، سنگال، الجزایر و سوریه درباره موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و رایزنی کرد.

رییس‌جمهور با روسای مجلس چند کشور ازجمله قطر، عراق، الجزایر، سوریه و سنگال دیدار و گفت‌وگو کرد.  به گزارش ایسنا، روحانی دیروز در دیدار احمد بن عبدالله بن زید آل محمود رییس مجلس قطر گفت: ایران و قطر همواره در طول تاریخ دو کشور دوست و برادر بوده و در سختی‌ها و شادمانی‌ها، اخوت و برادری را نسبت به یکدیگر ثابت کردند.

روحانی تاکید کرد: معتقدیم هر گونه اعمال فشار به دولت و ملت قطر غیرقابل قبول است و اگر کشورهای منطقه به ویژه همسایگان با هم اختلافی دارند تنها باید این اختلافات با گفت‌وگو حل و فصل شود.  رییس‌جمهور با بیان اینکه اراده سیاسی ایران بر گسترش همکاری‌ها و روابط همه‌ جانبه با قطر است، افزود: ایران آماده هر گونه همکاری با دولت و ملت قطر بوده و اجازه نمی‌دهد مردم مسلمان این کشور تحت فشارهای ناحق و غیرعادلانه قرار بگیرند.

احمد بن عبدالله بن زید آل محمود، رییس مجلس قطر نیز در این دیدار با تقدیر از مواضع و حمایت‌های موثر جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت قطر به ویژه در شرایط اخیر گفت: خوشحالیم که روابط تهران- دوحه براساس محبت، دوستی، برادری و حسن همجواری برقرار است و باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در این راستا هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.  رییس مجلس قطر با بیان اینکه معتقدیم مشکلات باید براساس گفت‌وگو، تفاهم و دوستی حل و فصل شود، خاطرنشان کرد: امروز قطر به واسطه کمک‌ها و حمایت‌های دوستان خود به ویژه ایران، محکم‌تر از گذشته در برابر بدخواهی‌ها و توطئه‌ها ایستاده است.

 استقبال تهران از روابط گسترده با بغداد

حسن روحانی همچنین در دیدار سلیم عبدالله الجبوری، رییس مجلس عراق با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط و همکاری‌های ایران و عراق در سایه اخوت و برادری رو به توسعه بوده است، گفت: باید با اهتمام بیشتر در راستای توسعه، تقویت و استحکام همه‌ جانبه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین تلاش کنیم.  روحانی افزود: توسعه روابط بانکی در روند گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور حائز اهمیت است و بانک‌های مرکزی ایران و عراق باید همکاری‌ها و رایزنی‌ها در این راستا را ادامه دهند.  رییس‌جمهور پیروزی‌ها و موفقیت‌های دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم و شکست توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه میان مردم این کشور را مهم ارزیابی و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان عراقی واحد و عدم تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه است.  سلیم عبدالله الجبوری، رییس مجلس عراق نیز در این دیدار سخنان رییس‌جمهور کشورمان در سیزدهمین نشست اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را در راستای حل مشکلات جهان اسلام مدبرانه و مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز جهان اسلام با مسائل بسیار دردناکی روبه‌روست و راهی جز تعامل سازنده و همکاری میان کشورهای اسلامی برای حل مشکلات وجود ندارد.

 اراده ایران و سنگال بر گسترش مناسبات

 روحانی در دیدار با رییس مجلس سنگال با بیان اینکه دولت و ملت ایران برای مردم آفریقا احترام ویژه‌یی قایل هستند چراکه آنها سال‌ها در برابر استعمار مبارزه کرده و برای توسعه خود تلاش می‌کنند، افزود: تعبیر رییس‌جمهور امریکا درباره مردم آفریقا بسیار تاسف‌آور، غلط و اقدامی محکوم بود و نشان می‌دهد که دولتمردان فعلی امریکا هنوز جایگاه و عظمت مردم آفریقا را به خوبی درک نکرده‌اند.

روحانی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد تا روابط خود با سنگال را در زمینه‌های مختلف، علمی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و سیاسی توسعه دهد، خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌ها و مناسبات ایران و سنگال می‌تواند موجب گسترش روابط قاره آفریقا با منطقه حساس غرب آسیا شود.

مصطفی نیاس، رییس مجلس سنگال نیز در این دیدار با روایت خاطراتی از دیدار با حضرت امام خمینی(ره) نسبت به مقام والای بنیانگذار جمهوری اسلامی ادای احترام کرد.

 

 آمادگی ایران برای گسترش روابط با الجزایر

روحانی با بیان اینکه ایران و الجزایر در مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی، دیدگاه‌ها و ‌نظرات نزدیک و مشترکی دارند، گفت: امروز که جهان اسلام با مشکلات و معضلات فراوانی روبه‌رو است، دو کشور باید همکاری‌های خود را در راستای حل و فصل مسائل منطقه‌یی و جهان اسلام گسترش دهند. السعید بوحجه، رییس مجلس الجزایر نیز در این دیدار ضمن تسلیت از دست دادن جمعی از دریانوردان کشورمان در حادثه کشتی سانچی به دولت و ملت ایران، روابط دو کشور را مثبت و رو به توسعه دانست و گفت: باید در راستای توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌های دو کشور و تسریع در اجرای توافقات تلاش کنیم.

 

ارسال نظر