ناکامی مثلث ایران ‌ستیزی

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۲۳
ناکامی مثلث ایران ‌ستیزی

گروه ایران|

هر راهی که به سوی مصالحه اختلافات کشورهای اسلامی ختم شود به سد سست مثلث تندروی منطقه برخورد می‌کند. کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نشده است. درحالی که به گفته دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل ایران از امارات، بحرین و عربستان برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده بود اما آنان نماینده‌یی نفرستادند احتمالا به این دلیل که کنفرانس در تهران برگزار می‌شود. کشورهایی که پیش‌تر روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده بودند تا به زعم خود ایران را در دنیای اسلام منزوی کنند تا به امروز که ناکام مانده‌اند. این را سفرهای دیپلماتیک ایران به کشورهای منطقه نشان می‌دهد و لیست اعضای شرکت‌کننده در کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هم آن را تایید می‌کند؛ آنجا که به گفته امیر عبداللهیان بیش از ۶۰ درصد کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس در سطح روسا و نواب روسای مجالس هستند. همچنین درحالی که در کنفرانس سال گذشته در مالی فقط 5 رییس مجلس حضور داشتند امسال 17رییس مجلس و 14نایب‌رییس در اجلاس تهران شرکت کردند. به گفته کاظم جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی برخی کشورهای عربی با ایجاد جو سنگین کارشکنی فراوانی علیه برگزاری اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی در تهران کرده بودند اما این کارشکنی‌ها جواب نداد تا امروز این اجلاس با سخنرانی رییس‌جمهوری ایران افتتاح شود.

 تلاش‌های دیپلماتیک رییس مجلس

روز گذشته نیز رییس مجلس در بیستمین نشست کمیته عمومی اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی سخنرانی کرده بود. علی لاریجانی در این نشست، چالش‌های 3 کشور فلسطین، سوریه و عراق را مهم‌ترین دغدغه فکری جهان اسلامی دانست. او با بیان اینکه عراق و سوریه چندین سال درگیر مسائل تروریستی بودند، گفت: این وضعیت فرصتی برای رژیم صهیونیستی به وجود آورد تا با امریکایی‌ها گامی رو به جلو برداشته و در شرایط کنونی قدس شریف را از مرکزیت امر برای فلسطین درآورد. اما هوشیاری سیاسی کشورهای اسلامی باعث موضع‌گیری سریع آنها شد و مهم این است که نباید اجازه دهیم مظلومیت ملت فلسطین مضاعف شود. رییس مجلس ایران بین‌المجالس کشورهای اسلامی را صدای مردم مظلوم منطقه خواند و افزود: بین‌المجالس صدای امت اسلامی است لذا انتظار می‌رود مسائل مهم اعم از سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای اسلامی در آن مورد بررسی قرار گیرد چراکه یکی از ارکان فکری که باعث جمع شدن ما در بین‌المجالس شده است مسائل توسعه اقتصادی بود. به اعتقاد لاریجانی منابع انرژی، نیروی متخصص، امکانات کشاورزی و معدنی به وفور در کشورهای اسلامی موجود است که باید سازوکارهایی طراحی شود که مصالح دولت‌ها به همکاری اقتصادی با یکدیگر گره بخورد درحالی که این مصالح قدری از هم دور است و از ظرفیت‌ها به درستی استفاده نمی‌شود.

رییس مجلس ایران برای تشریح این اعتقادش به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره کرد که به گفته او طرف پاکستانی معتقد بود، برنج زیادی دارند اما کشورها از آنها خرید نمی‌کنند و نیاز برنج خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند. لاریجانی تفرقه میان کشورهای اسلامی را مورد اشاره قرار داد که به اعتقاد او هر چقدر کشورهای اسلامی متفرق باشند، دشمنان از این فاصله سوءاستفاده می‌کنند. رییس مجلس ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس به افزایش مراودات مخصوصا اقتصادی بینجامد. همچنین پس از نشست عمومی، لاریجانی دیدارهای دو جانبه‌یی با روسای برخی مجالس برگزار کرد. دیدار با روسای مجالس عمان، سوریه، پاکستان و سنگال ازجمله برنامه‌های روز گذشته رییس مجلس ایران بود. او در این دیدارها بر همکاری‌های اقتصادی

دو طرفه تاکید کرد و مسائل منطقه را مورد اشاره قرار داد. لاریجانی در دیدار با «خالد هلال ناصر المعمولی» رییس مجلس کشور عمان و هیات همراه از تلاش دشمنان قسم خورده مسلمانان سخن گفت که به اعتقاد او سعی دارند با نفوذ در میان آنان به اختلافات دامن بزنند و این وظیفه کشورهای اسلامی است که از گسترش اختلافات جلوگیری کنند. رییس مجلس در دیدار با «مصطفی نیاس» رییس مجلس سنگال نیز بر گسترش روابط اقتصادی تاکید کرد و گفت که ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، فناوری و صنایع مختلف نظیر سدسازی، نیروگاه و... آمادگی این را دارد تا با سنگال وارد مذاکره شود. لاریجانی در دیدار با «ایاز صادق» رییس مجلس ملی پاکستان نیز تحرکات امریکا و اسراییل را مورد اشاره قرار داد که به گفته او در این مدت زیاد شده است و آنها نمی‌خواهند که منطقه به آرامش برسد.

 چرا کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی مهم است؟

اما چرا برگزاری کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران مهم است؟ اهمیت این کنفرانس را قدمت و تعداد کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نشان می‌دهد. سازمان همکاری اسلامی(OIC) دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که با عضویت ۵۷ کشور تشکیل شد. سازمان همکاری اسلامی بر پایه توافق نشست سران کشور‌های اسلامی که بیست و پنجم سپتامبر سال 1969 در پی آتش‌سوزی در مسجدالاقصی در بخش اشغالی شرق بیت‌المقدس تشکیل شده بود، تاسیس شد. در 40سال گذشته شمار کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی از 25 کشور به 57 کشور افزایش یافته است. نشست سران هر ۳سال یک بار و در پایتخت یکی از کشور‌های اسلامی عضو برگزار می‌شود، کشور‌هایی که این کنفرانس را برگزار می‌کنند به مدت 3سال ریاست آن را بر عهده می‌گیرند. کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز هر سال برگزار می‌شود. دوازدهمین کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بهمن ماه سال 95 در باماکو، پایتخت مالی با محوریت«مبارزه با تروریسم» برگزار شد. امسال نیز این کنفرانس به میزبانی تهران درحال برگزاری است. سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از روز شنبه 23دی ماه در محل هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز به کار کرد. این اجلاس دیروز در سومین روز برگزاری، بیستمین جلسه کمیته عمومی PUIC با حضور علی لاریجانی رییس مجلس، هفتمین نشست پارلمان‌های زنان مسلمان، جلسه مشاوره گروه آفریقایی و جلسه مشاوره گروه آسیایی و برای روز چهارم هم افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و ادامه کنفرانس و سخنرانی روسای هیات‌‌های پارلمانی شرکت‌کننده را در کنداکتور خود داشت.

اما مراسم افتتاحیه اجلاس نیز امروز با حضور رییس مجلس و سخنرانی رییس‌جمهور آغاز خواهد شد سپس کنفرانس وارد دستور کار خود می‌شود. اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی امریکا، شکست داعش در سوریه و عراق، کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار، کشتار مردم مظلوم یمن و قحطی و بیماری گسترده وبا در این کشور و... در دستور کار این اجلاس قرار داشت که دستیابی به راه‌حل‌های منطقی می‌تواند باعث حل این مشکلات و همبستگی جهان اسلام شود.

 

ارسال نظر