پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان سنگین است

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۱۳

با عبور از یک هفته پر خبر و پر حادثه که در آن موضوعات متفاوتی از تخلفات شهردار سابق تهران تا ماجرای برخورد با اغتشاشگران و از ماجرای برخی اظهارات درباره مرگ مشکوک آیت‌الله هاشمی تا رای بدوی دادگاه خاوری و موضوع سرانجام پرونده مهدی جهانگیری و... در ویترین رسانه‌های گروهی نشست خبری بود، سخنگوی دستگاه قضا روبه‌روی نمایندگان رسانه‌های گروهی نشست تا موضع رسمی قوه قضاییه را در خصوص مهم‌ترین پرونده قضایی تشریح کند.

موضوعاتی که طی یک هفته اخیر در سطح شبکه‌های اجتماعی بارها منتشر شدند و دیدگاه‌های متفاوتی درباره آنها مطرح شده بود و ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص آنها احساس می‌شد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیست و سومین نشست خبری‌اش با خبرنگاران در واکنش به روند قضایی بازداشت‌شدگان حوادث اخیر با بیان اینکه «در خصوص اغتشاشات اخیر یکی از موارد نقش و حمایت‌های دشمن بود که عوامل این موضوع توسط نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی تحت تعقیب است»، ادامه داد: عوامل دیگر در این مساله نیز یا شناسایی شدند یا در حال شناسایی هستند و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود. او افزود: به نیروهای انتظامی و قضایی و حتی دادستان‌ها تاکید شد که اگر افراد فریب خورده، بی‌گناه و کم گناهی در این میان بود پس از شناسایی اولیه آزاد شوند در نتیجه عده‌یی قبل از معرفی به زندان و دادسرا آزاد شدند. آنهایی هم که به دادسرا معرفی شدند با کفالت والدین و وثیقه‌های سبک آزاد شدند. اژه‌ای خاطرنشان کرد: عده‌یی که طبق گزارش وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به عنوان جریان ضد انقلاب و لیدر اغتشاشات شناسایی و بازداشت شدند تعدادشان در ابتدای روزهای اول تا سوم 622 نفر بود که برای تعدادی قرار بازداشت موقت صادر شد و همچنین تعدادی با قرار کفالت آزاد شدند. مجموع بازداشتی‌های باقیمانده تهران تا امروز 55 نفر است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که تا امروز دارم از کل کشور حدود 400 نفر همچنان بازداشت هستند که دیروز و امروز بخشی از آنها آزاد شدند. سخنگوی قوه قضاییه درباره خودکشی فردی که در کلانتری اراک اقدام به خودکشی کرده بود نیز گفت: این فرد معتاد بود و مقداری هم موادمخدر به همراه داشت و پرونده‌یی در حوزه قضایی اراک برای او تشکیل شد که در حال پیگیری است. فردی هم در زندان اوین از بازداشتی‌های اخیر با توجه به فیلمی که هست و تصویری که برداشته شده در دستشویی اقدام به خودکشی کرد. این فرد معتاد و حدودا 21 ساله و دانشجو هم نبود. او افزود: با تمام تحقیقاتی که انجام شد، ادعای خودکشی نفر سوم و چهارم صحت ندارد. برخی نیروهای امنیتی ما با ضد انقلاب درگیر شدند و به شهادت رسیدند. در مجموع 25نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان کشته شدند که کشته‌شدنشان به واسطه تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی نبود، سلاح‌هایی که در اختیار نیروهای انتظامی و پلیس بوده موید این مطلب است.

 قوه قضاییه قصد ندارد جلو اقدامات مفید سایبری را بگیرد

او در پاسخ به سوالی درباره اظهارات معاون قضایی دادستان مبنی بر تذکر به مسوولان وزارت اطلاعات در خصوص کانال‌های تلگرامی و احتمال اهمال در این زمینه نیز گفت: شاید این حرف تکراری باشد. ما بر این اعتقاد بوده و هستیم که از فناوری‌های نوین باید درست استفاده شود، از پیام‌رسان‌ها هم باید استفاده شود، اما دلیل بر آن نیست که مدیریت و کنترل در این موارد که در خارج از کشور اداره می‌شود، صورت نگیرد. در هیچ کشوری اجازه نمی‌دهند که از طریق فضای مجازی تسلطی صورت گیرد. ما ارزش‌های متفاوتی داریم. همه قبول دارند فضای مجازی رها شده امروز حقیقتا موجب مفسده فراوانی است که شامل مفسده امنیتی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شده است. محسنی‌اژه‌ای افزود: بسیاری از کلاهبرداری‌ها و جرایم سنگین اقتصادی و حتی فروش مواد مخدر یا لجن‌پراکنی‌ها از طریق فضای مجازی بوده است؛ آیا با وجود این همه مفسده و خلاف قانون که در انظار مردم صورت می‌گیرد نباید اقدامی کرد؟ شورای عالی فضای مجازی گفت ما سیاست‌گذاری و مدیریت می‌کنیم. قوه قضاییه قصد ندارد، محدودیت ایجاد کند و جلو اقدامات مفید سایبر را بگیرد. ما ادعای بالاتر داریم. معتقدیم سرویس‌هایی که در داخل داریم کم است، اما باید فساد و جرم در فضای سایبر کاهش یابد.

 شکایت از بانک مرکزی

سخنگوی قوه‌ قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت سازمان دید‌بان شفافیت و احمد توکلی علیه مسوولان بانک مرکزی و وزارت تعاون در خصوص موسسات مالی گفت: از آن تشکیلات گزارشی رسیده است اما اینکه این مقامات احضار یا دعوت شدند، اطلاع ندارم. وزارت تعاون سابق و فعلی در مورد تشکیل تعاونی‌های اعتبار و عدم نظارت و رها شدن‌شان باید پاسخگو باشند. مگر می‌شود به این همه تعاونی مجوز داده شود و بعد هم از مجوز خودشان تخطی کنند و هیچ اقدام و نظارتی صورت نگیرد. وی افزود: در حال حاضر مساله تعاونی‌های اعتباری در سه قوه مطرح و از هر قوه نمایندگانی تعیین شده و هر هفته حداقل یک جلسه تشکیل می‌شود و بانک مرکزی هم به‌طور جد به میدان آمده است. در هفته گذشته، یک کارگروهی تشکیل شد تا بر اجرای تصمیمات اتخاذ شده، نظارت کنند. چون مردم می‌گفتند تصمیمات اتخاذ شده وقتی به بانک می‌رویم، اجرا نمی‌شود. کار دیگری که در دستور کار قرار گرفت، این است که آیا واقعا اموالی وجود دارد که تاکنون شناسایی نشده است؟ از همه جا کمک خواسته شده اموال این افراد تا حد مقدور شناسایی شود. در حال حاضر کار سنگینی در رابطه با شناسایی تعقیب اموال صورت می‌گیرد و قرار شده بانک مرکزی خط اعتباری‌هایی را در ازای اموال شناسایی شده، اختصاص دهد.

 سرانجام پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و نتیجه هیات تحقیق و تفحص خاطرنشان کرد: تا این دو، سه روز اخیر نتیجه ارجاع نشده و پرونده هنوز به دادگاه نرفته است. در این پرونده از بیش از 80 نفر تحقیق شده برخی به عنوان متهم و برخی به عنوان مطلع حضور یافتند. پرونده سنگین شده است. در پاسخ به اصرار ما گفته شده است که امیدواریم پرونده به زودی به دادگاه برود. در این پرونده مساله کارشناسی اهمیت داد تا اموال شناسایی شوند. اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص افشاگری‌های اخیر شهردار تهران مبنی بر گزارش‌هایی در خصوص استفاده از بیت‌المال برای مخارج انتخابات و اینکه چه اقدام قانونی باید صورت گیرد؟ گفت: در این خصوص اگر گزارش کنند حتما رسیدگی می‌شود. هر وقت گزارش‌ها را دادند، بررسی می‌شود. معمولا مسوولان جدید نسبت به مسوولان سابق حرف‌هایی دارند ما هم می‌گوییم گزارش کنید تا رسیدگی کنیم اما بعضی وقت‌ها حرف می‌زنند و گزارشی نمی‌دهند. او در پاسخ به سوالی مبنی بر گذشت دو ماه از خبر بازداشت برادر معاون رییس‌جمهور و اینکه آخرین وضعیت پرونده وی چیست نیز گفت: این فرد آزاد نشده و در بازداشت و تحت‌نظر است. امضای یک‌سری اسناد با نظارت ماموران در حال انجام است و قرار صادره هنوز فک نشده است.

 

ارسال نظر