واکنش پارلمان به صدای اعتراض

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۱۲
واکنش پارلمان به صدای اعتراض

دشمن زیاد داریم، مردم آگاه هستند، باید برای اصلاح ساختار و حل مشکلات معیشتی مردم فکری کرد. این سه پرده از بیانیه پارلمان جمهوری اسلامی ایران است که عبرت از اعتراضات اخیر را نشانه گرفته. روز گذشته 202نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌یی درباره اعتراضات چندین روزه در شهرهای مختلف کشور که حال فروکش کرده، موضع گرفتند. آنها در این بیانیه بر دشمنی دشمنان ایران تاکید کردند و با وفادار خواندن مردم ایران، از سران قوای سه‌گانه خواستند که فکری به حال مشکلات ساختاری کرده و در پی بهبود معیشت مردم باشند. پارلمان‌نشینان بیانیه خود را با سخنی از مقام معظم رهبری آغاز کردند؛ آنجا که رهبری چند روز پس از پایان اعتراضات خیابانی در جمع مردم قم گفته بودند: «اگر مسوولان ضعف‌ها را برطرف کنند امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»؛ نمایندگان مجلس نیز بر همین عقیده‌اند. در بیانیه آنها با تاکید بر اینکه مردم همیشه در صحنه بوده‌اند و در صراط مستقیم انقلاب حرکت و در لحظات حساس به موقع وارد صحنه شده و غائله را ختم کرده‌اند، آمده است: دشمنی امریکا و انگلیس و عوامل آنها در منطقه و تفکر شکست از جمهوری اسلامی ایران از داخل بر کسی پوشیده نیست. به اعتقاد نمایندگان مجلس مبارزه ملت ایران از طریق نبرد ملت با ضد ملت، ایران با ضد ایران و نبرد اسلام با ضد اسلام بوده که همزمان با ابعاد دیگر زندگی از قبیل پیشرفت‌های علمی و تامین امنیت و آرامش از آنها غفلت نشده است. از سوی دیگر بهارستان‌نشینان تمام دشمنی‌های امریکا را به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی دانستند و تاکید کردند که توطئه‌های دشمن در طول 40 سال گذشته دشمنی با انقلاب اسلامی بوده که همیشه دفع شده است.

نمایندگان با تشکر از مردم، ملت ایران را ملتی رشید، وفادار، باهمت، زمان‌شناس و لحظه‌شناس خواندند که در حوادث اخیر بصیرت و انگیزه خود را به اوج رساندند.

در بند ششم بیانیه نمایندگان مجلس به اعتراضات مردم به مسائل مختلف اشاره شده و آمده است: اعتراضات و درخواست‌های مردم همواره بوده و هست و در همین یک‌سال اخیر برخی مردم در شهرها یا در مقابل مجلس به دلیل مشکلات صندوق‌ها و موسسات مالی، اجتماعاتی داشته‌اند که هیچ کس با آنها مخالفتی ندارد؛ باید حرف مردم شنیده شود و به خواسته‌های آنها رسیدگی شود و در حد وسع و توان پاسخ داده شود.

آنها دخالت معاندان و دشمنان در مسائل اخیر را نه تحلیل که بر مبنای اطلاعات و اسناد و اخبار بیان شده دانستند؛ هرچند به اعتقاد آنان این دخالت نباید موجب شود از ضعف‌ها و مشکلات غافل شد.

نمایندگان نگاه خود به دشمنان جمهوری اسلامی ایران را این گونه تشریح کردند: دشمنان مگس‌گونه روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف‌ها می‌نشینند پس اجازه ندهید زخم ایجاد شود و اگر ایجاد شد، سریع آن را مداوا کنید زیرا اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، فضاسازی و تبلیغات سوء بیگانگان اثر نمی‌کند و امریکا هم نمی‌تواند هیچ غلطی بکند. به گفته بهارستان‌نشینان، دفاع از حقوق مردم و تلاش برای حل مشکلات و مسائل آنها مهم‌ترین وظیفه همه مسوولان بوده و قشرهایی از مردم به ویژه طبقات ضعیف تحت فشار هستند و باید همت همه مسوولان صرف حل مشکلات شود. نمایندگان مجلس دهم با اشاره به اینکه شناخت دقیق مشکلات جامعه، تمرکز بر حل اساسی و تقسیم کار برای رفع آنها اساسی‌ترین اولویت در شرایط کنونی کشور است، نوشتند: همه بدانند مشکل حل نشدنی و گره بازنشدنی در کشور نداریم اما باید در این زمینه آماده‌تر بوده و پا به رکاب‌تر و بیشتر و دقیق‌تر کار و تلاش کنیم. آنها معتقدند؛ وحدت و همدلی در این شرایط که دشمن لجوج تهدید می‌کند و درصدد ایجاد مشکلات است، مسوولان و مجموعه‌های سیاسی باید هم‌افزایی داشته و از تضعیف یکدیگر خودداری کنند. به اعتقاد پارلمان‌نشینان تمرکز مسوولان به خصوص مسوولان اجرایی کشور بر مسائل کلیدی به ویژه اشتغال، تولید و حل مشکل واردات ضروری است. در بیانیه این 202 نماینده با تاکید بر اینکه بیکاری منشا بسیاری از مفاسد است و باید با رونق تولید آن را حل کرد البته پول پاشیدن بی‌برنامه و بی‌حساب و کتاب مشکلی را حل نمی‌کند، آمده است: می‌توان گفت همه مسوولان به صورت مستقیم و غیرمستقیم منتخب مردم هستند که باید با برنامه مناسب ابتکار و جدیت، آمادگی و به‌روز بودن در برنامه‌ها و فعالیت‌ها و با آمادگی جسمی و عصبی فعالیت‌ها را برای حل مشکلات افزون‌تر کنند. آنها با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب نوشتند: با توجه به تلاش مسوولان و پشتیبانی از آنها تکالیف بزرگی را بر دوش آنها نهاده و حتی خود را در این تکالیف شریک کرده‌اند و درخواست ایشان از مسوولان حفظ و حراست از دستاوردهای نظام با اهرم دشمن‌شناسی، آگاهی از توطئه‌های دشمن و هم‌افزایی، وحدت ملی و تلاش بی‌امان برای تولید و اشتغال و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است. نمایندگان جان کلام بیانیه خود را سخن برخاسته از دل رهبر معظم انقلاب با مردم شریف قم دانستند که سرشار از مطالب ارزنده‌یی است و باید آنها را با گوش جان شنید و عمیق و دقیق تحلیل و بررسی کرد و هر یک از محورها و مخاطب‌های آن را شناخت و آنچه مربوط به هر یک از قوای سه‌گانه است را احصا کرد و در اسرع وقت با جدیت و تشکیل کمیته‌های گوناگون و ستادهای مشترک موضوع را تبیین و در راستای اصلاح ضعف‌ها اقدام کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خاتمه بیانیه خود ضمن اعلام آمادگی از روسای سه‌گانه درخواست کردند که تمام توان خود را برای حراست از نظام و ارزش‌های آن، مقابله با توطئه‌های دشمنان و سازماندهی امور و اصلاح ساختار و ایجاد شرایط مناسب برای رفع مشکلات معیشتی مردم به ویژه اشتغال از طریق تولید و نیز مبارزه با بی‌عدالتی و فساد به‌کار گیرند.

 

ارسال نظر