واکاوی اعتراضات با حضور 2 وزیر و فرمانده

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۲۴
واکاوی اعتراضات با حضور 2 وزیر و فرمانده

گروه ایران|

روز گذشته پارلمان‌نشینان میهمان دو وزیر، دو فرمانده و رییس صدا و سیما بودند. رحمانی‌فضلی وزیر کشور، علوی وزیر اطلاعات به همراه سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و اشتری فرمانده نیروی انتظامی به مجلس آمدند تا در جلسه‌یی غیرعلنی بگویند در روزهای اعتراضی در شهرهای مختلف چه گذشت و امروز وضعیت چگونه است. علی عسگری رییس صدا و سیما هم در جلسه حضور داشت تا از عملکرد این سازمان در جریان اعتراضات اخیر دفاع کند.

 جلسه برای مشورت بود نه تصمیم‌گیری

 یکی از نمایندگان مجلس در تشریح آنچه در جلسه صبح دیروز مطرح شد، می‌گوید که بحث‌های صورت گرفته مشورتی بود و به همین دلیل تصمیمی درباره موضوعات مختلف گرفته نشد. احمد مازنی در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به اینکه در این جلسه مسوولان انتظامی و امنیتی گزارشی از اعتراضات اخیر ارائه کردند، گفت: در این جلسه چند نفر از نمایندگان براساس قرعه‌کشی به همراه رییس کمیسیون امنیت ملی و رییس مجلس سخنرانی و ابعاد مختلف داخلی و خارجی آن را بررسی کردند.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه «راه‌های پیشگیری و پیش‌بینی اعتراضاتی از این دست در سخنرانی‌ها مطرح شد»، افزود: در انتهای این جلسه آقای لاریجانی رییس مجلس در جمع‌بندی سخنرانی‌ها، توصیه‌هایی داشتند که حوزه‌های کلان امنیت ملی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جهت پیشگیری این‌گونه اتفاقات را دربر می‌گرفت. به گفته مازنی، تعدادی از نمایندگان نیز انتقاداتی از عملکرد صدا و سیما داشتند که علی عسگری به این انتقادات پاسخ داد. مازنی در جواب این سوال که اظهارات عسگری چقدر قانع‌کننده بود، گفت که این جلسه نوعی اتاق فکر بود و قرار نبود کسی در مقام موافقت یا مخالفت سخنی بگوید و تنها نمایندگان و مهمانان دیدگاه‌های خود را بیان کردند. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره وضعیت تلگرام اظهار کرد: در جلسه موضوع مدیریت رسانه به‌طور کلی مطرح و در این رابطه بحث تلگرام هم عنوان شد. برخی نمایندگان اعتقاد داشتند تلگرام باید خیلی زودتر از اینها فیلتر می‌شد، برخی نمایندگان نیز مخالف این نظر بودند و فیلتر تلگرام را راه‌حل مناسبی برای مدیریت فضای رسانه نمی‌دانستند.

 از پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها

تا فیلترینگ تلگرام

بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رییسه مجلس نیز ظهر دیروز، بلافاصله پس از پایان جلسه در نشستی خبری آنچه در این جلسه غیرعلنی مطرح شده بود را تشریح کرد. آن‌طور که نعمتی گفت، در این جلسه نمایندگان به چرایی وقوع اعتراضات پرداختند و وضعیت بازداشتی‌ها و آینده تلگرام را بررسی کردند، هر چند وزیر ارتباطات، متولی رسیدگی به وضعیت نرم افزار پیام‌رسان تلگرام در جلسه حضور نداشت. از اظهارات منتشر شده نعمتی این‌طور بر می‌آید که وضعیت بازداشتی‌ها و فیلترینگ تلگرام بیش از همه موردتوجه بوده است. سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی درخصوص فیلترینگ تلگرام گفت که قرار شده تمهیدات لازم جهت رفع آن تعبیه شود، هر چند به گفته نعمتی این اقدام به تعهدات مجموعه تلگرام به ایران بستگی دارد، زیرا فضای موجود و اقدامات معاندان علیه نظام جمهوری اسلامی به واسطه نرم‌افزار اطلاع‌رسانی تلگرام انجام گرفت. نعمتی افزود: وزارتخانه‌های ارتباطات و اطلاعات موظف به اتخاذ تمهیدات لازم در این زمینه و ارائه گزارش آن به کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و امنیت ملی مجلس شدند. همچنین به نظر می‌رسد مذاکراتی بین وزیر ارتباطات و مجموعه تلگرام انجام گرفته که باتوجه به تاکید نمایندگان و مسوولان امنیتی، رفع فیلتر منوط به تعهد این مجموعه به ایران خواهد بود.

بررسی ابعاد مختلف اعتراضات دیگر دستور کار نمایندگان و میهمانان‌شان بود. نعمتی با بیان اینکه اتفاقات اخیر بدون پیش‌بینی رخ داد، گفت که «در پشت صحنه آن برخی سرویس‌های جاسوسی در منطقه و سرویس‌های اطلاعاتی امریکایی از زوایای مختلف به آن پرداختند.»

براساس گزارش‌های مختلف بیش از یک‌هزار نفر در اعتراضات بازداشت شدند که دست‌کم 90 نفر از آنان دانشجویان بودند. هر چند آمار دقیقی در این باره اعلام نشده و آن‌طور که بهروز نعمتی گفته وزیر کشور نیز در جلسه غیرعلنی آمار شفافی به نمایندگان ارائه نکرده است، با این حال رییس مجلس شورای اسلامی از وزیر اطلاعات خواسته اگر کسانی بی‌گناه و به اشتباه بازداشت شده‌اند، به‌طور دقیق وضعیت‌شان بررسی و مشکلات آنها مرتفع شود. البته قرار شد وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران گزارشی درمورد بازداشت‌شدگان به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کنند.

گفته‌های نعمتی نشان می‌دهد بازداشت دانشجویان نیز به‌طور جدی در جلسه مطرح شده است، موضوعی که ظاهرا نمایندگان و رییس مجلس درباره آن نطق‌هایی داشتند و از وزارت اطلاعات درخواست کرده‌اند که ضمن پیگیری، گزارش نهایی را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه کند.

عملکرد صدا و سیما دیگر موضوع جلسه بوده که مورد گلایه نمایندگان قرار گرفته است؛ گلایه‌هایی که متوجه علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما بوده است. براساس گفته‌های سخنگوی هیات‌رییسه، نمایندگان انتقاداتی پیرامون نحوه اطلاع‌رسانی رسانه ملی و پیشی گرفتن برخی سایت‌های معاند به‌دلیل ضعف صدا و سیما را مطرح کردند که قرار شد کوتاهی و قصور این مجموعه بعد از این مرتفع شود.

همچنین نعمتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص نقش احمدی‌نژاد در ناآرامی‌های اخیر گفت: سردار سلامی به‌طور مفصل گزارشی را ارائه کرد و درخصوص اقدامات نیروی انتظامی و بسیج که بحق موثر و مفید واقع شده، توضیحاتی ارائه شد، زیرا عده‌یی در ابتدا باتوجه به فضایی که وجود دارد به‌دنبال این بودند که پای سپاه را به ماجرا بکشند اما باتوجه به وظیفه ذاتی نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات عملا سپاه دخالت چندانی در این موضوع نداشته ضمن اینکه درباره نقش احمدی‌نژاد نیز به‌دلیل عدم حضور سردار جعفری در جلسه مباحثی مطرح نشد.

جلال میرزایی عضو فراکسیون امید نیز اطلاعاتی از این جلسه را در گفت‌وگو با ایرنا ارائه کرده است. به گفته میرزایی، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در این نشست گزارشی از وضعیت افرادی که در این ناآرامی‌ها بازداشت شدند، میزان تحصیلات و سن آنان ارائه کرد. همچنین در این جلسه تاکید شد که عوامل بیگانه خصوصا امریکا در شکل‌گیری و بهره‌برداری از این ناآرامی‌ها در کشور نقش اساسی داشتند اما با همت مسوولان و آگاهی مردم ایران نتوانستند کاری از پیش ببرند. به گفته میرزایی مسوولان شرکت‌کننده در این جلسه بر برقراری امنیت و آرامش به کشور و پیگیری و توجه به مطالبات مردم و حل مشکلات آنها تاکید کردند.

به گفته غلامرضا حیدری دیگر نماینده مجلس که به تشریح موضوعات مطرح در جلسه غیرعلنی دیروز پرداخت، حاضران در جلسه بستر اصلی اعتراضات مردم را فشارهای اقتصادی، معیشتی، مالباختگان موسسات مالی، معضلات بانکی و غیره قلمداد کردند؛ به نوعی که سبب ایجاد یأس و ناامیدی و درنهایت منجر به بروز اعتراضات مردمی شده است.

 

ارسال نظر