تکمیل دومینوی ناکامی امریکایی‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۱۸۹

برای دومین بار طی یک‌ماه اخیر شورای امنیت سازمان ملل به امریکا «نه» گفت. پیش‌تر کشورهای عضو سازمان ملل در واکنش به اعلام قدس به عنوان پایتخت اسراییل به قطعنامه‌یی علیه امریکا رای داده بودند، این‌بار نیز ریاست دوره‌یی شورای امنیت به درخواست این کشور مبنی بر برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت با ادعای بررسی نقض حقوق بشر در ایران مخالفت کرد. نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل عصر سه‌شنبه ۱۲ دی در یک کنفرانس خبری کوتاه با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران گفت که دولت ترامپ اشتباه دولت قبل را تکرار نمی‌کند. به اعتقاد او جامعه جهانی در سال ۲۰۰۹ در جریان اعتراضات انتخاباتی اشتباه کرد که از مردم ایران حمایت نکرد. هیلی که به مواضع ضد ایرانی‌اش معروف است، به بهانه اعتراضات اخیر در چند شهر ایران، از شورای امنیت و حقوق بشر خواست که جلسه اضطراری تشکیل دهد. اما «خیرات عمروف» نماینده دایم قزاقستان در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌یی شورای امنیت در ماه ژانویه را به‌عهده دارد، دست رد به سینه او زد. عمروف اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر قصد ندارد در خصوص اوضاع داخلی در جمهوری اسلامی ایران نشستی برگزار کند. به نوشته خبرگزاری تاس این دیپلمات بلندپایه توضیح داد: «ایران در دستور کار شورای امنیت قرار ندارد، البته اگر هر یک از اعضای شورا تقاضای بررسی این موضوع را مطرح کند، این درخواست بررسی می‌شود و ما قطعا آمادگی داریم تا روی این مساله کار کنیم، ولی این وضعیت بستگی به توافق اعضای شورای امنیت دارد که در حال حاضر ‌جز امریکا بقیه کشورها چنین ضرورتی را نمی‌بینند.» به‌ گفته نماینده قزاقستان، هیلی این موضوع را با وی در میان گذاشته است، ولی به ‌عقیده او، باید منتظر روند آتی اوضاع در ایران بود. البته شورای امنیت در صورت توافق اعضا به این مساله خواهد پرداخت. به‌ گفته خیرات عمروف، مقامات دولت قزاقستان با دقت روند اوضاع در کشور همسایه خود، جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند و از مردم ایران می‌خواهند خویشتن‌داری کرده و راه‌حل مسالمت‌آمیزی برای خارج شدن از وضعیت موجود بیابند.

 انزوای امریکایی‌ها

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این تصمیم شورای امنیت را تودهنی به امریکا دانست و گفت که امریکا در دنیا منزوی شده است.

ابوالفضل حسن‌بیگی افزود: انزوای امریکا را می‌توان از تصمیم‌گیری و اقدامات عجولانه رییس‌جمهوری امریکا و بی‌توجهی کشورهای دیگر کاملا متوجه شد. درخواست نماینده امریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشست فوری در مورد ایران در شورای امنیت، چراغ سبز امریکایی‌ها برای اراذل و اوباش و کاملا کودکانه و ناپخته بود. او ادامه داد: ما شاهد دهن‌کجی کشورهای مختلف دنیا به تصمیمات امریکا و خصوصا این تصمیم اخیرش هستیم، کشورهای مختلف چندین ماه است که تصمیمات امریکا در زمینه‌های مختلف را رد می‌کنند، این باید یک نشانه برای امریکایی‌ها باشد و بفهمند که دیگر جایگاهی ندارند. ترامپ با اقدامات خود تنها دست به خودکشی سیاسی می‌زند و باعث انزوای هر چه بیشتر امریکا می‌شود. به اعتقاد این نماینده مجلس دیگر هیچ کشوری یاری‌دهنده امریکا نیست و تنها عربستان‌سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی در کنار دولت واشنگتن هستند. او افزود: استنباط ترامپ این است که ایران تنها کشوری است که در 40سال یک تنه مقابل سیاست‌های مزدورانه آنان ایستاده است، لذا تلاش می‌کند از هر تخته پاره‌یی برای خودش امکانی برای نجات خود ایجاد کند. وی اظهار داشت: ترامپ دور از شؤون یک رییس‌جمهوری این اقدامات را انجام می‌دهد، این اقدامات قابل پذیرش نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تصریح کرد: ملت ایران هوشیارانه اعتراضات اخیر را که برخی اراذل و اوباش در آن قصد ضربه زدن به نظام داشتند، مدیریت کرد، امروز شاهدیم که قوای سه‌گانه یک‌صدا در جهت تامین نیازمندی مردم گام برداشته‌اند و صف مردم از صف اراذل و اوباش جدا شده است.

 دخالت در امور ایران مغایر قوانین بین‌الملل

یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دخالت در امور دیگر کشورها را مغایر با اصول و قوانین بین‌المللی دانست و گفت که ترامپ باید این موضوع را بداند که ما اجازه نمی‌دهیم در موضوعات و مسائل داخلی کشورمان دخالت کند. غلامرضا کاتب که با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه ملت ایران با حضور گسترده در راهپیمایی‌های مختلف، انسجام و وحدت خود را در مقابل امریکا و دشمنان کشور نشان داده است، اظهار کرد: امریکا بداند که در داخل ایران اختلافی وجود ندارد و صفوف مردم از صفوف اراذل و اوباش جداست و هیچ‌گاه مردم ایران اعتراض‌های خود را با خشونت بیان نمی‌کنند. رد نظر امریکا در شورای امنیت بار دیگر، حقیر و کوچک بودن دولت این کشور را در دنیا نشان داد و ثابت کرد که بسیاری از کشورها که پیش از این امریکا را کشور بزرگی می‌دانستند دیگر این نظر را ندارند و تصمیمات ترامپ برای آنها بی‌اهمیت است.

 تناقض در رفتار مقامات امریکایی

عضو هیات رییسه مجلس نیز موضوع ادعای امریکایی‌ها مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به‌ بهانه «سرکوب تظاهرات‌ها در کشورمان» را به میان کشید و گفت: ایالات متحده تاکنون هر اقدامی علیه ملت ایران انجام داده و هیچ ابایی هم از اتخاذ سیاست‌های خصمانه و یک‌جانبه علیه کشورمان ندارد و این در حالی است که خودشان مطلع هستند چنین اقداماتی راه به‌ جایی نمی‌برد. رییس‌جمهور امریکا و برخی دیگر مسوولان این کشور در خصوص مطالبات مردمی ایران واکنش نشان دادند که این موضوع دخالت در امور حاکمیتی کشورمان محسوب شده و امری محکوم است. او ادامه داد: باید اذعان کرد که مطرح شدن موضوع افزایش تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکایی‌ها به ‌بهانه سرکوب تظاهرات‌ها در کشورمان، اقدامی بی‌ربط است؛ در واقع اعمال تحریم با مطالبات مردمی سنخیتی ندارد و موضوعی بی‌محتواست. این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در این بین باید به ایالات متحده امریکا یادآور شد که مردم ایران مطالبات خود در زمینه‌های مختلف را بیان کردند و تظاهراتی در کار نبوده است؛ البته هر چند خودشان نیز این موضوع را می‌دانند و صرفا دنبال بهره‌برداری سیاسی و تلافی‌جویانه هستند. از طرفی، طبق برنامه جامع اقدام مشترک نیز اعمال تحریم از سوی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست و خلاف تعهدات این کشور محسوب می‌شود لذا باید نسبت به رعایت مفاد این توافقنامه و تعهداتی که بر عهده دارند بیشتر مراقبت کنند.

 

 

ارسال نظر