منفعت ایران؛ ‌لازمه پایبندی به برجام

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۱۸۸
منفعت ایران؛ ‌لازمه پایبندی به برجام

اردوغان: ترکیه ثبات و امنیت ایران را از ثبات و امنیت خود جدا نمی‌داند

گروه ایران   

در روزهایی که دشمنان کشور تلاش می‌کنند به بهانه تجمعات اخیر بر سر مناسبات ارتباطی ایران با جهان پیرامونی اختلال ایجاد کنند، روحانی رییس‌جمهوری کشورمان در جریان تماس تلفنی با روسای جمهوری فرانسه و ترکیه ضمن اشاره به ادامه مسیر گفت‌وگو و تعامل با سایر کشورها، بر ادامه پروژه‌های مشترک با کشورهای ترکیه خبر داد؛  ضمن اینکه در این تماس‌ها، راهکارهای اجرایی برای مهار خشونت و ترور در منطقه و ادامه هماهنگی‌ها برای حل مشکلات منطقه‌یی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. روحانی در جریان تماس تلفنی با ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتی که در برجام به‌عهده گرفته از رییس‌جمهوری فرانسه خواست طرف مقابل نیز بر تعهداتی که برای پایان بخشیدن به تحریم‌های اقتصادی و بازگشت اقتصاد ایران به مسیر تعاملات جهانی پذیرفته‌اند، عمل کنند. روحانی در این تماس تلفنی تاکید کرد که ایران تا زمانی در برجام باقی خواهد ماند که منافع وعده داده شده به ایران تضمین شوند. در این تماس‌ها همچنین قرار شد تا تاریخ جدیدی برای سفر وزیر خارجه و متعاقب آن سفر رییس‌جمهوری فرانسه به ایران تعیین شود. در جریان گفت‌وگوی روحانی و اردوغان هم موضوعات موردعلاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ ضمن اینکه اردوغان تاکید کرد که امنیت و آرامش ایران برای ترکیه اهمیت ویژه‌یی دارد و ترکیه ثبات ایران را ثبات خودش ارزیابی می‌کند.

 پایبندی همه طرف‌ها به برجام

رییس‌جمهور تاکید کرد: برجام توافقی بین‌المللی و به نفع همه است؛ همه باید برای پابرجا ماندن این توافق تلاش کنیم.

روحانی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه با وی، ضمن تبریک سال نو میلادی به دولت و ملت فرانسه، ابراز امیدواری کرد تا در سال جدید شاهد تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های دوستانه و همه‌جانبه ایران و فرانسه باشیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه سیاست اصولی ایران

 بر پایه توسعه صلح و آرامش و تقویت ثبات پایدار در منطقه است، اظهار داشت: حضور ما در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت‌های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده و امروز برای همگان روشن است که تلاش‌ها و کمک‌های ایران منجر به نابودی تروریسم تکفیری داعش در منطقه شده است.

روحانی با اشاره به اینکه معتقدیم سرنوشت هر کشوری تنها با اراده و خواست مردم تعیین می‌شود، افزود: همه باید برای برگزاری انتخاباتی آزاد در عراق تلاش کنیم. روحانی برقراری آرامش در لبنان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بیان سخنان تحریک‌آمیز علیه لبنان ازسوی مقامات رژیم‌صهیونیستی و نقض حاکمیت سرزمینی و قلمرو هوایی این کشور از سوی آنها هرگز پذیرفتنی نیست.

رییس‌جمهور مواضع اخیر ترامپ نسبت به بیت‌المقدس را در شرایط منطقه مخرب دانست و

بر ضرورت اعلام موضع صریح اروپا در راستای توسعه و تقویت ثبات و آرامش در منطقه و عدم همراهی با امریکا در این زمینه تاکید کرد. روحانی با بیان اینکه ایران در برجام به تعهدات خود در چارچوب مقررات و همکاری با آژانس پایبند است، افزود: برجام توافقی بین‌المللی و به نفع همه است و همه باید برای پابرجا ماندن این توافق تلاش کنیم. رییس‌جمهور ادامه داد: تا زمانی که احساس کنیم از منافع برجام برخورداریم به آن پایبند خواهیم بود. روحانی با اشاره به اینکه برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران هرگز ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست، تاکید کرد: سلاح ما برای دفاع از کشورمان است و هرگز نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشورمان داشته باشیم، تردید نخواهیم کرد. رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز در ایران دموکراسی دقیقی حاکم است و نمونه بارز آن در انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور پرشور ملت پای صندوق‌ها، در پیشگاه جهانیان به نمایش درآمد، افزود: ترویج خشونت به هیچ عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری درخصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند. روحانی با انتقاد از اینکه یک گروهک تروریستی در پاریس پایگاه داشته و علیه ملت ایران فعالیت کرده و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می‌کند، گفت: از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند. امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با اشاره به اینکه فرانسه نسبت به اجرای برجام کاملا پایبند است و آن را به نفع صلح و ثبات بین‌المللی می‌داند، بر ضرورت ادامه گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و پایان دادن به ناآرامی‌ها در یمن، سوریه و عراق تاکید کرد. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه به هیچ عنوان نقشی را که سپاه قدس در نابودی داعش داشت انکار نمی‌کنیم و قدردان این حضور هستیم، بر ادامه گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها برای تدوین نقشه راه در مسیر توسعه ثبات منطقه و کمک به حل بحران انسانی در یمن تاکید کرد.

 اطمینان کامل به امنیت و ثبات ایران داریم

 رییس‌جمهوری در تماس تلفنی رییس‌جمهوری ترکیه با وی تاکید کرد: ما به امنیت و ثبات ایران اطمینان کامل داریم و باتوجه به حضور گسترده مردم در مخالفت با آشوبگران، امنیت و آرامش کامل خواهیم داشت.

به گزارش پاد، روحانی دیروز در تماس تلفنی رجب طیب اردوغان با وی، به اظهارات رییس‌جمهوری ترکیه درباره نقش برخی رسانه‌های غربی و صهیونیستی در ایجاد ناآرامی در کشورها و ازجمله در این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: حضور مدبرانه و آرام‌بخش پلیس ایران در ناآرامی‌های محدودی که اخیرا در برخی شهرها شاهد بودیم، نشان‌دهنده این است که ما به امنیت و ثبات کشور اطمینان کامل داریم و باتوجه به حضور گسترده مردم در مخالفت با آشوبگران، امنیت و آرامش کامل خواهیم داشت.

وی افزود: در ایران مردم در چارچوب قانون آزادند تا انتقادها و اعتراض خود را بیان کنند و بی‌تردید برای ما امنیت و آرامش مردم بسیار حایز اهمیت است و در همین راستا در برابر اعمال خشونت و اقدامات غیرقانونی سوءاستفاده‌کنندگان سکوت نخواهیم کرد.

رییس‌جمهوری همچنین با ابراز خرسندی از روند مثبت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های در دستور کار دو کشور، بی‌تردید در سال جاری میلادی شاهد جهش و تحرکی اساسی در روابط تهران-آنکارا به‌ویژه در حوزه اقتصادی خواهیم بود. روحانی تسریع در همکاری بانک‌های دو کشور ازجمله در سوآپ ارزی و استفاده از پول‌های ملی را ضروری خواند و گفت: تقویت همکاری‌های بانکی و تسهیل امور گمرکی، نقش مهمی در توسعه و تقویت روابط برجای خواهد گذاشت.

 همکاری تهران و آنکارا تا ثبات منطقه

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه نیز در این تماس تلفنی تاکید کرد که آنکارا مصمم است روابط خود را در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.

وی با بیان اینکه برای روابط دو کشور اهمیت زیادی قائلیم و امیدواریم در سال جاری میلادی، روابط تهران و آنکارا در همه حوزه‌ها جهش داشته باشد، گفت: با تقویت همکاری‌های بانکی و تسریع در استفاده از پول‌های ملی در روابط اقتصادی دو کشور، این روابط تعمیق خواهد یافت.

رییس‌جمهوری ترکیه همچنین به نقش نشست‌های سوچی و آستانه در تقویت ثبات و امنیت منطقه‌یی اشاره کرد و یادآور شد: تهران و آنکارا به این همکاری‌ها تا تحکیم ثبات منطقه ادامه خواهند داد.

اردوغان با اشاره به برخی ناآرامی‌ها در روزهای اخیر در ایران به حوادث مشابهی که برخی قدرت‌ها در کشورش ایجاد کرده بودند، پرداخت و گفت: ترکیه ثبات و امنیت ایران را از ثبات و امنیت خود جدا نمی‌داند.

 

 

ارسال نظر