پایبندی دوباره ایران به تعهداتش در برجام

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۷۷
پایبندی دوباره ایران به تعهداتش در برجام

«پایبندی دوباره ایران به تعهداتش در برجام» موضوعی است که هر بار روی ویترین رسانه‌های گروهی و خبرگزاری‌ها می‌نشیند، دامنه وسیع‌تری از سیاستمداران امریکایی را برآشفته می‌سازد و بنا بر اظهارات رسانه‌های امریکایی، مشاوران ارشد امنیتی دولت ترامپ را به‌دنبال راهی می‌کشاند تا او بدون خروج کامل از برجام هر 90 روز یک‌بار مجبور به امضای پایبندی ایران به این توافق نباشد؛ تاییدیه‌هایی که مقام‌های امریکایی گفته‌اند ترامپ از آن متنفر است و از هر تریبونی که اعلام شود، ترامپ را مجبور به واکنش می‌کند.

اما، در شرایطی که برخی چهره‌های اصولگرا دیروز در جریان سخنرانی‌های خود از دولت دوازدهم خواسته بودند که کشور را به دوران قبل از برجام بازگرداند، آژانس انرژی اتمی دیروز در گزارشی از دستاوردهای خود نظارت بر تعهدات هسته‌یی ایران در سال 2017 را اعلام کرد.

پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند آن است که آیا ترامپ تا موعد نهایی و زمان موعود 13 ژانویه و در حالی که کشورهای اروپایی، چین، روسیه و آژانس انرژی اتمی به دفعات پایبندی ایران به برجام را تایید کرده‌اند، حاضر به تایید این سند تاثیرگذار بین‌المللی می‌شود یا اینکه رسما در مسیر خروج از آن قرار می‌گیرد؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل در سال 2017 به راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران ادامه داد، تاکید کرد: مدیرکل آژانس تایید می‌کند که ایران به تعهدات هسته‌یی‌اش طبق برجام عمل کرده است.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی جزئیاتی از دستاوردهای این نهاد بین‌المللی در سال 2017 ارائه داد و راستی‌آزمایی توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 را یکی از این دستاوردها برشمرد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بخشی از این گزارش آمده است: آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌یی ایران طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال 2015 حاصل شد، ادامه داده است.

آمانو مدیرکل آژانس در گزارشات فصلی خود به شورای حکام تایید کرد که تعهدات هسته‌یی ایران در این توافق به‌طور کامل اجرا می‌شود. بازرسان آژانس به بازرسی تاسیسات در ایران ادامه داده، صدها نمونه محیطی به دست آورده و فعالیت‌هایی انجام داده‌اند که توسط این تکنولوژی پیشرفته شامل جمع‌آوری اطلاعات و سیستم‌های پردازش مورد حمایت است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود با اشاره به 60 ساله شدن دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل در سال 2017، برگزاری دو کنفرانس در سطح وزیران و مشارکت‌های جدید برای پیشبرد استفاده از فناوری هسته‌یی برای توسعه پایدار را از دستاوردهای دیگر آژانس در سال جاری (میلادی) دانست.

 فرجام برجام

13 ژانویه موعدی است که قرار است طی پروسه‌یی، پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ تایید یا رد شود. امریکا وظیفه بررسی مساله پایبندی ایران به متن توافق هسته‌یی با کشورهای گروه 1+5 را برعهده ‌دارد و طبق این قانون، هر ۹۰ روز یک بار باید به کنگره گزارش دهد. بعد از حاشیه‌هایی که ترامپ

بر سر تایید برجام ایجاد کرد این موضوع راهی کنگره شد و بعد از سکوت نمایندگان کنگره و سنا دوباره روی میز رییس‌جمهوری امریکا قرار گرفته است.

یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان که خواست نامش فاش نشود در جریان گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به این پرسش که سرنوشت برجام تا 13 ژانویه چگونه خواهد بود، به این نکته اشاره می‌کند که: هر چند اعضای کنگره درباره برجام سکوت کرده‌اند، اما این سکوت نشان‌دهنده کارت سبز به ترامپ نیست و هر زمان که ترامپ بخواهد حرکتی خلاف اصول بین‌المللی و نظام حقوقی امریکا انجام دهد، کنگره می‌تواند به موضوع ورود کند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه درباره پی‌بینی خود از فرجام برجام به این نکته اشاره می‌کند: «معتقدم که اگر برجام بتواند از معبر

 13 ژانویه و ترامپ عبور کند، از موانع دیگر هم عبور خواهد کرد و برجام به یک ثبات مطلوب می‌رسد.»

 

 

ارسال نظر