تثبیت اقتصاد در کانال رشد 6 درصدی بدون نفت

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۲۰

ادامه از صفحه اول|

ماجرای حقابه خوزستان

با توجه به حاشیه‌هایی که طی هفته‌های اخیر درباره حقابه خوزستان میان نمایندگان استان و کلانتری ایجاد شده بود، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در خوزستان آب کافی وجود دارد، گفت: ما باید در مصرف آب در این استان صرفه‌جویی کنیم تا بتوانیم حقابه محیط زیست این استان را بدهیم.

عیسی کلانتری درباره موضوع انتقال آب از خوزستان اظهار کرد: موضوع انتقال آب جزو مسوولیت‌های وزارت نیرو است و ما فقط به لحاظ زیست محیطی در این زمینه اعلام نظر می‌کنیم. اکنون خوزستان مشکل ریزگرد و خشک شدن تالاب‌ها را دارد و کارون قدرت پالایش خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم حقابه محیط زیست را از وزارت نیرو بگیریم اما وقتی وزارت نیرو می‌گوید، من در خوزستان آب کافی ندارم ما نمی‌توانیم مشکلات زیست‌محیطی استان را حل کنیم. وقتی وزارت نیرو گفت در خوزستان آبی ندارم که حقابه محیط زیست خوزستان را بدهم، ما محاسبه کردیم که در خوزستان بیش از ۳میلیارد مترمکعب آب اضافی نسبت به نیاز کشاورزی مصرف می‌شود. در واقع نسبت به آنچه در خوزستان در کشاورزی تولید می‌شود، آب هدر می‌رود. کلانتری تاکید کرد: در خوزستان آب هست اما مدیریت آب نیست. خوزستان حداقل به 1.5میلیارد مترمکعب حقابه محیط زیست نیاز دارد اما وقتی آب در کشاورزی هدر برود، آبی وجود نخواهد داشت که مشکلات زیست محیطی استان حل شود. در خوزستان آب کافی وجود دارد اما باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم تا حقابه محیط زیست را هم بدهیم.

 برای تغییر تقویم آموزشی به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم

 در شرایطی که طی روزهای اخیر مباحث متفاوتی درباره تغییر در تقویم آموزشی مدارس شنیده می‌شود، وزیر آموزش و پرورش گفت: مولفه‌های مختلفی در تغییر تقویم نظام آموزشی موثر است و اکنون پاسخ قطعی برای اجرایی شدن یا نشدن این طرح ندارم تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.

سید محمد بطحایی اظهار کرد: این طرح در گذشته نیز پیشینه داشته و نسبتا هم موفق عمل کرده است اما پیشنهادهای جدیدی که در دو سال اخیر به ویژه با آلودگی هوا ارائه شده مبنی بر اینکه تغییر فصل بازگشایی مدارس می‌تواند تاثیری در کاهش آلودگی هوا در برخی شهرها داشته باشد اکنون در دست بررسی است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر بنا باشد طرح تغییر تقویم آموزشی به اجرا در‌ آید باید در قالب یک لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که در این مسیر نیز حتما تغییرات و ملاحظاتی توسط نمایندگان اعمال خواهد شد. بطحایی اضافه کرد: غرض اصلی از ارائه این طرح صرفا به خاطر کاهش آلودگی هوا نیست بلکه موارد دیگری به ویژه جنبه‌های آموزشی و تربیتی نیز مدنظر است و این مساله که دانش‌آموزان در اواسط سال تحصیلی فرصت‌های تربیتی و در کنار خانواده بودن را برای مسافرت و برخی کارهای دیگر داشته باشند مورد توجه است که البته آثار جانبی آن نیز کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خواهد بود. پیشنهاد تغییر تقویم آموزشی به خاطر دیدگاه‌های موافق و مخالف فراوانی که در این سال‌ها برانگیخته تاکنون اجرایی نشده است.

 برگزاری جلسه روسای کمیسیون‌های مجلس با رییس‌جمهور در هفته آینده

سرانجام حکم رسمی امیری به عنوان معاون پارلمانی رییس‌جمهوری صادر شد تا امیری از پاسخ به این پرسش که چرا حکم معاون پارلمانی صادر نمی‌شود، آسوده شود و به موضوعات مهم‌تری بپردازد. امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: هفته آینده جلسه روسای کمیسیون‌های مجلس با رییس‌جمهور برگزار می‌شود.حسینعلی‌امیری با اشاره به اینکه روسای کمیسیون‌های مجلس برای بیان نظرات خود مایلند با رییس‌جمهور دیدار داشته باشند، اظهار کرد: به احتمال قوی روز دوشنبه هفته آینده این جلسه تشکیل می‌شود. وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان جدی بودن استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری، سوال، تذکر و استیضاح حق نمایندگان مجلس است. دولت هم یک دولت قانونگراست و تمام اختیارات قانونی همه دستگاه‌ها را مد نظر دارد. بالاخره نمایندگان دغدغه‌یی دارند که مساله استیضاح را مطرح کردند اما ما غالبا در این زمینه‌ها به تصمیمات مشترکی با مجلس می‌رسیم و وزرا به دغدغه نمایندگان پاسخ می‌دهند. این مسائل معمولا برای ما عادی است و بحث سوال یا استیضاح چیز عجیب و غریبی نیست.

 

 

ارسال نظر