بی‌اعتنایی به اخبار فاقد اعتبار درباره قیمت بنزین

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۹۹
بی‌اعتنایی به اخبار فاقد اعتبار درباره قیمت بنزین

گروه ایران  

در شرایطی که دولت اعلام کرده بحث افزایش احتمالی حامل‌های انرژی هنوز در مراحل ابتدایی و بررسی‌های مقدماتی قرار دارد، برخی رسانه‌ها، افراد و جریانات سیاسی در حرکتی هماهنگ تلاش می‌کنند به بهانه افزایش قیمت بنزین، دست به انتقاد از روند تصمیم‌سازی‌های دولت بزنند.

 این در حالی است که اغلب چهره‌های اقتصادی دولت اعلام کرده‌اند که این ایده هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارد و تا زمان حصول نهایی نتیجه نمی‌توان درباره آن قضاوتی انجام داد.

 اما با وجود این اظهارات روشن مقامات دولتی، توپخانه رسانه‌های مخالف دولت با قدرت در حال پردازش اعداد و ارقامی هستند که بر اثر افزایش احتمالی قیمت بنزین معیشت مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

دامنه این اطلاعات غیرمستند روز گذشته تا جایی افزایش پیدا کرد که کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز ناچار شد که در پاسخ به پرسش‌های دامنه‌دار برخی خبرنگاران در این زمینه به اظهارنظر بپردازد و اعلام کرد که شورای نگهبان با تصمیماتی که به‌طور مستقیم با معیشت مردم تاثیر داشته باشد، دقت و توجه ویژه‌یی خواهد داشت. سرانجام مجموعه این فضاسازی‌های مخرب دفتر سخنگوی دولت را بر آن داشت تا در قالب اطلاعیه‌یی اعلام کند که هنوز هیچ تصمیم مشخصی در این زمینه اتخاذ نشده و بلافاصله پس از تعیین‌تکلیف قانونی در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود.

دفتر سخنگوی دولت در اطلاعیه خود مطابق فراخوان‌های قبلی از برخی رسانه‌های خاص می‌خواهد که در این زمینه از تحلیل‌های غیرمستند و انتشار اخبار بدون پشتوانه خودداری کنند. اما پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند این است که ضرورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی از چه زمانی در دولت مطرح شده و استدلال دولتمردان برای این افزایش قیمت بر چه اساسی تحقق پیدا کرده است.

به گزارش «تعادل» به نقل از پاد، متن اطلاعیه دفتر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به این شرح است:

«در پی انتشار اخباری درخصوص اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و برخی اظهارنظرهای متفاوت و مختلف در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدین‌وسیله اعلام می‌شود که اطلاع‌رسانی و اعلام رسمی هرگونه اصلاح و تغییر قیمت، زمان و چگونگی اجرای آن صرفا از طریق سخنگوی محترم دولت و دفتر ایشان انجام خواهد گرفت و سایر اظهارات و اخبار از منابع دیگر فاقد اعتبار است.» در روزهای پایانی عمر دولت یازدهم بود که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت وقت، اعلام کرد که «سیاست‌های قیمتی در کاهش مصرف سوخت اثرگذار است که ما متاسفانه دو سال قیمت را افزایش نداده‌ایم و این علامت بدی است. اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه‌بندی تاثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است. این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می‌گذراند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.»

بعد از صحبت‌های زنگنه و با پایان گرفتن رقابت‌های انتخاباتی سال 96، کارگروهی در دولت تهیه و طرحی شد که براساس آن امکان تغییر در قیمت حامل‌های انرژی را بررسی کند. ماحصل این تلاش‌ها و الزاماتی که نمایندگان مجلس برای این طرح تهیه می‌کردند، در قالب بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 97 متبلور شد.

 ورود شورای نگهبان به موضوع بنزین

و عوارض خروج از کشور

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به تصمیم دولت برای افزایش عوارض خروج از کشور و افزایش قیمت بنزین در سال آینده به تصمیمات این شورا در مخالفت با چنین قوانین و مصوباتی که نتیجه آن تحمیل هزینه به زندگی مردم شده، اشاره کرد.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نظر شورای نگهبان نسبت به وضع قوانین و مصوبات احتمالی مجلس درخصوص افزایش عوارض خروج از کشور یا گرانی سوخت، گفت: در این باره شورای نگهبان باید نظرات کارشناسی را مورد بررسی قرار داده، اینکه نظر دولت برای افزایش قیمت چیست و چرا به‌دنبال این کار است.

وی افزود: از طرف دیگر باید این موضوع نیز بررسی شود که اگر افزایش قیمت رخ ندهد چه اتفاقی می‌افتد، همچنین اگر شاهد این افزایش‌ها باشیم وضعیت جامعه چه خواهد شد. درنهایت اگر شورای نگهبان تشخیص دهد که وضع قانون یا مالیات جدید عسر و حرج ایجاد می‌کند، ممکن است که نظر شورا نیز تغییر نماید البته این موضوعات را باید به جمع‌بندی نظرات موکول کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا بر این اساس ممکن است شورای نگهبان با مصوبات احتمالی مجلس که نتیجه آن افزایش هزینه به مردم و تحمیل بار اقتصادی است، مخالفت کند، گفت: چنین سابقه‌یی وجود داشته و شورای نگهبان در گذشته چنین نظراتی را داشته است.

 

ارسال نظر