مخالفت با تاباندن نورافکن بر شهرداریِ قالیباف

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۹۸
مخالفت با تاباندن نورافکن بر شهرداریِ قالیباف

گروه ایران

برای دومین بار طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ناکام ماند. هفته گذشته طرح در کمیسیون عمران مطرح شد، 8 نفر رای منفی و 8 نفر هم رای مثبت دادند؛ 6 نفر هم پیش از رای‌گیری جلسه کمیسیون را ترک کردند تا کار به پرسش از هیات رییسه مجلس بکشد، اینکه در رای مساوی، نتیجه به نفع کدام گروه است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون آیین‌نامه مجلس به برنا گفته که به‌طور قطع این طرح رد شده است. به گفته یوسفیان هر طرحی برای تصویب باید نصف به علاوه یک رای بیاورد که در این مورد چون آرا مساوی شده، قطعا رای نیاورده است. سال گذشته نیز اعضای کمیسیون عمران بر همین رای بودند، حتی در مخالفت قاطع‌تر بودند. در تلاش پیشین برخی نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف، 15عضو کمیسیون عمران با آن مخالفت کرده بودند، طرحی که به بهانه افشای پرونده «املاک نجومی» به جریان افتاد. آن طور که بهادری عضو اصلاح‌طلب این کمیسیون سال گذشته به رسانه‌ها گفته بود، ورود قوه قضاییه به موضوع املاک نجومی و هزینه بالای تحقیق و تفحص توجیه مخالفان در رد این طرح بوده است؛ هر چند افرادی هم انگیزه‌های سیاسی داشتند و می‌گفتند این موضوع را در تقابل با مساله استیضاح آخوندی رد کردند، در واقع می‌گفتند از آنجایی که کمیسیون حمایتی از وزیر راه داشته است و گزارش‌هایی که ارائه کرد به نفع وزیر بود پس باید این تحقیق و تفحص هم رای نیاورد.

چند روز پیش نیز یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب درباره به نتیجه رسیدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری ابراز تردید کرده بود. محمود صادقی گفته بود که نسبت به از سرگیری این طرح در کمیسیون عمران خوشبین نیست، چراکه بر اساس برخی شنیده‌های او از کمیسیون عمران بعید به نظر می‌رسد که تحقیق و تفحص به نتیجه مثبتی منتهی شود. به گفته نماینده تهران « فضای کمیسیون عمران در جهت همراهی با پیشبرد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری نیست و مخالفان این طرح مانع از حصول نتیجه برای آن خواهند شد.» پیش‌بینی صادقی درست از آب در آمد. هرچند یکی از اعضای کمیسیون عمران می‌گوید: فضای این کمیسیون برای موافقت با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مثبت‌تر بوده است. هادی بهادری در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به جلسه هفته گذشته کمیسیون عمران برای رای به این طرح می‌گوید: این‌بار در بین اعضای کمیسیون موافقان بیشتری برای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران وجود داشت. آنها اعتقاد داشتند، مخالفت سال گذشته‌شان به دلیل فضای انتخابات بوده که در رابطه با آن سوءاستفاده‌یی صورت نگیرد. اما حال دیگر موضوع انتخابات مطرح نیست و بهتر است تحقیق و تفحص صورت بگیرد تا اگر حقی از مردم ضایع شده، روشن شود.

او اضافه می‌کند: من فکر می‌کردم با توجه به شرایط و موضع‌گیری موافق تعداد زیادی از اعضای کمیسیون طرح رای بیاورد؛ اما در نهایت آرا مساوی شد که در این باره نظر هیات رییسه را جویا شده‌ایم که تکلیف چیست.

محمدعلی نجفی شهردار تهران هم در جلسه کمیسیون حضور داشته است. آن طور که بهادری می‌گوید، نظر نجفی درباره تفحص از شهرداری ممتنع بوده است. نایب‌رییس کمیسیون عمران توضیح می‌دهد: نجفی در این جلسه گزارشی از وضعیت مالی شهرداری تهران ارائه کرد و نظرش درباره تحقیق و تفحص ممتنع بود. او خیلی اصرار به این کار نداشت؛ هرچند مخالف هم نبود.

اما عدم حضور 7 نفر از اعضای کمیسیون عمران در هنگام رای‌گیری شائبه‌هایی را به وجود آورده است؛ همان‌طور که سال گذشته هنگام رای‌گیری درباره طرح، از میان ۲۹۰نفر از نمایندگان مجلس،

۲۲۷ نفر شرکت کردند تا برخی نمایندگان موافق تحقیق و تفحص به آن اشاره کرده و غیبت ده‌ها نماینده در جلسه علنی صبح دیروز را تا حدی معنادار بخوانند. از میان این نمایندگان فاطمه سعیدی نماینده تهران نامه‌یی خطاب به مردم نوشت و از غیبت ده‌ها نماینده در جلسه سخن گفت که به گفته او «اگر حتی نیمی از غایبان در جلسه حضور داشتند، نتیجه دیگری رقم می‌خورد. » این شائبه بار دیگر مطرح شده است؛ به خصوص آنکه دست‌کم یکی از نمایندگان که پیش از رای‌گیری از جلسه خارج شده، اصلاح‌طلب بوده است؛ این ادعای خبرگزاری برناست. بهادری درباره چرایی خروج اعضا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او می‌گوید که اعضای کمیسیون از قبل از دستور جلسه آگاهی داشته‌اند، پس می‌دانستند که قرار است در این باره رای‌گیری شود. نایب‌رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه مطرح‌کنندگان دوباره طرح تحقیق و تفحص از نمایندگان با دیدگاه‌های سیاسی مختلف بودند، تاکید می‌کند که نظر کمیسیون عمران در این باره مشورتی است و نهایتا نمایندگان هستند که در صحن علنی مجلس در این باره تصمیم می‌گیرند؛ اینکه تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در دوره قالیباف کلید بخورد یا آنکه مسکوت گذاشته شود.

این‌بار نیز مخالفان طرح توجیه‌شان همان بوده که سال گذشته مطرح کردند. «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رنگ و بوی سیاسی دارد»؛ این را یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفته و مدعی شده است که تحقیق و تفحص از شهرداری سابق تهران بیش از آنکه اقدامی روشنگرانه باشد، پرونده‌یی با رنگ و بوی سیاسی است. به گفته اقبال محمدیان شهردار سابق تهران بیش از 4 بار در میان نمایندگان مجلس حاضر شد و بر اساس تمام مستندات و شواهد هیچ نقطه غیرشفافی در این پرونده دیده نشد که حال نیاز به کلید زدن طرح تحقیق و تفحص باشیم. این اظهارات در حالی است که سال گذشته نمایندگان موافق از لابی سنگین شهردار تهران برای عدم رای آوردن این طرح خبر داده بودند. محمود صادقی یکی از این نمایندگان با اشاره به رفتار غیرمتعارف شهرداری تهران گفته بود: شهرداری از ابتدا لابی و مذاکراتی را با نمایندگان آغاز کرد که با این شرایط عزم ما برای دنبال کردن این تحقیق و تفحص راسخ‌تر شد؛ زیرا اگر مساله‌یی وجود نداشت قطعا شهرداری باید از این شفافیت استقبال می‌کرد. صادقی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس باید از وزارت مسکن درباره تخلفات شهرداری استعلام می‌کرد، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد تهران به‌صورت غیرقانونی در حال فروخته شدن از سوی شهرداری است تا کسب درآمدهایی انجام شود. این نماینده اعلام کرده بود که ظرف سه ماه گذشته به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران تراکمی به قیمت ۱۰میلیارد تومان داده شده است. هرچند در دور جدید طرح این موضوع، خبری از لابی‌های شهردار نبوده است؛ اما نمایندگان در گام اول همان نتیجه‌یی را گرفتند که سال گذشته با آن مواجه شده بودند. با این حال تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان تهران امیدوارند با کاهش قدرت لابی‌گری قالیباف در مجلس تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به نتیجه برسد و زوایای پنهان مدیریت 12ساله قالیباف هویدا شود.

 

 

ارسال نظر