فلسطین مساله اول جهان باقی می‌ماند

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۸۵

در روزهایی که افکار عمومی ایرانیان بهت‌زده آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به زلزله تهران و البرز را رصد می‌کرد، زلزله سیاسی دیگری هم در حوزه دیپلماسی در صحن عمومی سازمان ملل رخ داد تا شکست سنگین دیگری برای ترامپ و دستگاه حاکمه ایالات‌متحده ثبت شود و مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قریب به اتفاق علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس رای داد. در روزی که ۱۲۸ کشور با صدای بلند به هیات حاکمه امریکا اعلام کردند که با تصمیم اخیر وی مبنی بر شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی مخالفند، جهان یک‌بار دیگر به این نتیجه عینی رسید که برای مقابله با تفکرات نژادپرستانه چاره‌یی جز اجماع و اتحاد جهانی وجود ندارد. در این رویارویی ۹ کشور به اقدام امریکا درباره قدس رای موافق دادند و رای ۳۵ کشور هم ممتنع بود. قطعنامه‌یی که تاکید می‌کند هرگونه اقدامات با هدف تغییر بافت شهر قدس، باطل و بی‌اثر است. نکته جالب توجه اما لیست کشورهای موافق با اقدام امریکا که علیه پیش‌نویس قطعنامه رای دادند، بود که در آن اسامی ناشناخته‌یی چون توگو، پالائو، نائورو، میکرونزی، جزایر مارشال، هندوراس و گواتمالا قرار داشت.  در شرایطی که ترامپ تلاش می‌کند از طرق حاشیه‌سازی و تغییر موازنه کشورهای اسلامی را از هم جدا کند، موضوع قدس باعث شد تا اکثر کشورهای مسلمان، به همراه قدرت‌های مطرح اروپایی به این قطعنامه رای مثبت بدهند. رای هند، روسیه، چین و برزیل هم مثبت بوده است. چند کشور در اروپای‌شرقی، آفریقا و امریکای‌لاتین رای ممتنع داده‌اند. همزمان با اظهارنظرهایی که در خارج کشورمان درباره این حرکت تاریخی انجام شد، چهره‌های دیپلماسی ایران هم روز گذشته نسبت به این قطعنامه واکنش نشان دادند و درباره آن اظهارنظر کردند؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد این طرح امریکایی و صهیونیستی هم در امتداد سایر طرح‌های غیرمتعارفی که این روزها و هفته‌ها از سوی ترامپ ارائه می‌شود، با مخالف جدی روبه‌رو خواهد شد و به شکست می‌انجامد.

 شکست طرح امریکا برای انتقال سفارت

نماینده دایم ایران در سازمان ملل گفت: طرح ایالات‌متحده درباره انتقال سفارت به بیت‌المقدس شکست خورده و اشغال فلسطین و قدس کماکان در مرکز تمام منازعات در خاورمیانه است. به گزارش ایسنا، غلامعلی خوشرو در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به تاریخچه جنایات صهیونیست‌ها گفت: تصمیم غیرقانونی اخیر دولت امریکا برای شناسایی قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این شهر مقدس این موضوع را مثل روز روشن کرده است که امریکا تنها در پی به حداکثر رساندن منافع رژیم‌صهیونیستی است و هیچ‌گونه توجه و احترامی به حقوق مشروع فلسطینیان، ازجمله حق آنان بر تعیین سرنوشت، قائل نیست. خوشرو تاکید کرد: دولت امریکا تلاش کمی برای مخفی کردن نیات خود جهت تغییر تمرکز شورای امنیت از مساله فلسطین به مسائل ساختگی «جایگزین» در منطقه، با نیت دادن فضای بیشتر به رژیم‌صهیونیستی برای دنبال کردن سیاست‌ها و اقدامات جنایتکارانه خود دارد. با همین نیت سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در چند جلسه شورای امنیت درخصوص خاورمیانه عنوان کرده است که دولت امریکا دیگر به این اعتقاد جامعه بین‌المللی که مساله فلسطین اولویت شورا در منطقه خاورمیانه است، پایبند نیست. نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: دولت‌های عضو سازمان ملل متحد هیچ‌گاه به این تمایلات متوهمانه وقعی ننهاده‌اند. این جلسه مجمع عمومی و نیز جلسه اخیر شورای امنیت درخصوص این موضوع گواه آشکار آن هستند که طرح ایالات‌متحده شکست خورده و اشغال فلسطین و قدس کماکان در مرکز تمام منازعات در خاورمیانه است.

 فلسطین مساله اول جهان اسلام است

اما در شرایطی که اکثریت قریب به اتفاق کشورها از طرح ترامپ درباره قدس انتقاد کرده و مخالفت روشن خود را در این زمینه مطرح کرده‌اند، برخی کشورهای مسلمان اظهاراتی را مطرح می‌کنند که برخلاف آرمان ملت فلسطین درباره قدس است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای جدید وزیر امور خارجه بحرین درباره مساله فلسطین گفت: باوجود همه توطئه‌ها، دسیسه‌ها و تولید بحران‌های ساختگی، فلسطین تا آزادی کامل مساله اول جهان اسلام باقی خواهد ماند. به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی بامداد جمعه در واکنش به ادعای وزیر امور خارجه بحرین که برای خوشایند حاکمان امریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی، مساله قدس را مساله‌یی فرعی خوانده بود، اظهار داشت: جای بسی تاسف است کشوری عربی و اسلامی هفت دهه زخم کهنه بر پیکر مجروح جهان اسلام را مساله‌یی فرعی بنامد و چنین نابخردانه هنوز از شناخت ساده‌ترین موضوعات جهانی ناتوان باشد و بدین‌گونه با بیان سخنان سخیف و بی‌پایه حیثیت کشور و مردم خود را در معرض دید همگان به‌حراج نهد.

 

ارسال نظر