نورافکن‌ها را روی ردیف‌های بودجه بیندازید

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۲۷
نورافکن‌ها را روی ردیف‌های بودجه بیندازید

 از جاهای دیگر به وزیر علوم ما دستور می‌دهند      

 مخالفان برجام به ترامپ دل نبندند، کاری برای شما نمی‌کند

گروه ایران

«بر سر تمام پیمان‌هایم تا آخر خواهم ایستاد؛ شما مردم هم روی پیمان‌های‌تان بایستید.» این عبارات شاید مهم‌ترین بخش از اظهاراتی باشد که رییس‌جمهوری روز گذشته در اجلاسی که عنوان حقوق شهروندی را بر تارک خود داشت، مطرح کرده است. صحبت‌هایی که باتوجه به تلاش برخی افراد و جریان‌های سیاسی برای گسترش بحث عبور از روحانی، بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی پیدا کرد و بارها از سوی کاربران بازنشر شد.

با تکیه بر همین پیمان‌هاست که رییس دولت دوازدهم خطاب به شهروندان اعلام کرد که دولت طرح جامع سلامت را ادامه می‌دهد، برای جوانان اشتغال‌زایی می‌کند و تلاش می‌کند تا فقر مطلق را ریشه‌کن کند؛ هر چند اگر برخی افراد و جریانات سیاسی مایل به تحقق این وعده‌ها نباشند.

 روحانی اما، ضمانت اجرایی وعده‌هایش را شفاف‌سازی و تحقق حقوق شهروندی در تمام بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... دانست و یکی از ویژگی‌های بودجه 97 را قرار گرفتن مهم‌ترین سند مالی کشور در اتاق شیشه‌یی نقدهای مردم و کارشناسان برشمرد که باید در تمام شؤون و زوایای دیگر نیز دنبال شود. رییس دولت دوازدهم روی این نکته تاکید کرد که اگر فلان دستگاه عمومی غیردولتی اگر از بیت‌المال پولی می‌گیرد، باید به مردم بگوید پول را چه کرده؟ و اشاره کرد که دولت دوازدهم تلاش می‌کند تا هر ریال هزینه با پاسخگویی همراه شود.

یکی از نکات جالب‌توجه سخنرانی رییس‌جمهور این بود که وی در خلال سخنان خود به حاشیه‌ها، پرسش‌ها و موضوعاتی که طی روزهای گذشته در فضای مجازی طرح شده ازجمله موضوعاتی چون مخالفان برجام، دانشجوی ستاره‌دار، گرانی بنزین و واکنش مردمی به بودجه ‌سال ۹۷ پاسخ داد. او در همین راستا از مردم درخواست کرد که همچنان نقد و نظرات خود را نسبت به دولت و موضوعات مربوط به آن مطرح کنند. روحانی در واکنش به تلاش‌های مخالفان برجام خطاب به آنان گفت که به ترامپ دل نبندند چراکه ترامپ قادر نیست برجام را متوقف کند. بر این اساس در آستانه سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی با حضور رییس‌جمهور، وزرا و معاونان، مدیران و مسوولان، نمایندگان اقوام و مذاهب و دانشجویان برگزار شد.

پشت سر مدیرانی که برای ارائه گزارش روی سن و پشت تریبون نشسته بودند، بنر آبی رنگی با لوگوی حقوق شهروندی نصب شده بود که ۱۸ بند اصلی منشور حقوق شهروندی روی آن نوشته شده بود؛ ازجمله در این لوگو به موضوعاتی چون حق اقتصاد شفاف و رقابت، حق مسکن، حق مالکیت، حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی و... اشاره شده بود.

 مردم باید بر کار ما نظارت کنند

رییس‌جمهور با تاکید بر اجرای منشور حقوق شهروندی تصریح کرد که همه انقلاب و تلاش مردم برای این بود که مردم می‌گفتند ما رعیت نیستیم و شهروندیم. به گزارش پاد، روحانی دیروز در نخستین اجلاس حقوق شهروندی با اشاره به اینکه اولویت اول شما مردم اشتغال است، اظهار کرد: قیمت بنزین و گازوییل بالاتر از نصف قیمت جهانی امروز نخواهد بود، در حالی که قانون گفته است در پنج سال باید قیمت بنزین وگازوییل به قیمت جهانی برسد و این پنج سال هم به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: ما اگر پولی از مردم می‌گیریم آن پول را صرفا و فقط برای اشتغال جوانان هزینه می‌کنیم. ما در چهار سال آینده با سرمایه‌گذاری حدود

 300هزار میلیارد تومان به‌دنبال ایجاد اشتغال هستیم، البته قرار نیست این پول از مردم گرفته شود.

روحانی با اشاره به اینکه ما باید فضا را شفاف و باز کنیم، تصریح کرد: من از مردم می‌خواهم بودجه 97 را رها نکنند و ببینند در بودجه چه خبر است، نورافکن‌ها باید روی ردیف‌ها برود همه دستگاه‌ها باید اعلام کنند بودجه را کجا خرج کرده‌اند، ما باید در اتاق‌های شیشه‌یی و شفاف قرار بگیریم.

روحانی با بیان اینکه مردم باید بر کار ما نظارت کنند، گفت: از فردای روزی که بودجه به مجلس رفت در فضای مجازی غوغایی برپا شد، چقدر قشنگ. همه مردم به صحنه آمدند، اظهارنظر و نقد کردند. دست‌شان درد نکند. من دست‌شان را می‌بوسم. شما مردم باید خادم خودتان را نقد کنید. این حق مردم است که بدانند چه دستگاهی چقدر بودجه می‌گیرد. مردم می‌گویند فلان دستگاه فرهنگی چند میلیارد بودجه گرفته است و اعتراض می‌کنند که چرا این‌قدر به برخی دستگاه‌ها زیاد بودجه داده‌اید؟ نظرات مردم در راس امور است. اگر نظر عمومی مردم این است که این پول زیاد است، حق با آنهاست. حق با اکثریت مردم است.

 گزارش مستمر دستگاه‌ها به مردم

رییس‌جمهور ادامه داد: براساس جدول 17 بودجه دستگاه‌ها از ما پول می‌گرفتند و وقتی می‌گفتیم این پول را کجا خرج می‌کنید، می‌گفتند به شما ربطی ندارد، از همین‌جا به وزیر اقتصاد دستور می‌دهم از سال 97 هر بودجه‌یی که به هر دستگاهی می‌دهد یا پرداخت می‌کند آن را باید بلافاصله در سایت‌ها اعلام کند تا مردم بدانند بودجه به کدام دستگاه‌ها داده شده است.

روحانی افزود: باید دستگاه‌ها به مردم گزارش دهند که پول را کجا خرج می‌کنند، ما راهی جز این برای جلوگیری از فساد نداریم، اگر ده‌ها دستگاه برای مقابله با فساد هم درست کنیم، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر اینکه مردم نظارت داشته باشند همه ما باید به اتاق شیشه‌یی برویم و همه ما باید نورافکن روی ما باشد.  روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت، آرامش در مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و برجام، فضای مجازی و حقوق شهروندی در دولت یازدهم برای ما بسیار اهمیت داشت، گفت: هنگام ارائه گزارش 100 روز اول دولت یازدهم سایت حقوق شهروندی باز شد و پیش‌نویس منشور آن دراختیار مردم قرار گرفت. بسیاری از اساتید و متخصصان در این باره اظهارنظر کردند و هفت، هشت جلسه من با اساتید حقوق داشتم تا درنهایت این منشور نهایی و در آذر سال گذشته رونمایی شد.

وی با بیان اینکه در آن مقطع بعضی گفتند این اقدام تبلیغات انتخاباتی است و منشور حقوق شهروندی فراموش می‌شود، خاطرنشان کرد: من در همان روز رونمایی گفتم یکی از اهداف بسیار مهم ما اجرای تمام این منشور است.

 نباید دانشجوی ستاره‌دار داشته باشیم

روحانی با تاکید بر اینکه اشتغال بزرگ‌ترین حقوق شهروندی جوانان ماست، تصریح کرد: فضای مجازی یکی از راه‌های ایجاد اشتغال است، قرار است صدها هزار شغل از طریق فناوری اطلاعات درست کنیم. البته نمی‌خواهم بگویم اینترنت خطر ندارد ما باید مراقب بوده و به جوانان آموزش دهیم. ما فضای اینترنت امن، سالم، سهل و ارزان می‌خواهیم اما فضای امنیتی و ورود به زندگی خصوصی مردم نمی‌خواهیم. این کارها را باید رها کنیم و مردم را آزاد بگذاریم. دیگر آن دوران گذشته است. قبول کنیم خود مردم حساس هستند. ما فکر می‌کنیم فقط ما دیندار و عقل مطلق هستیم، اما مردم هم می‌فهمند و یک قدم از ما جلوترند. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بگذارید فضای دانشگاه‌ها آزاد باشد، افزود: ما نباید دانشجوی ستاره‌دار داشته باشیم. طرف می‌خواهد درس بخواند شما به زندگی‌اش چه کار دارید؟ حراست از همسایه‌اش سوال می‌کند که آیا این جوان، جوان خوبی است؟ اینکه در خانه‌اش زندگی می‌کند همسرش است؟ به تو چه ربطی دارد؟ این غلط‌ها چیست؟

وی خطاب به مردم گفت: به‌عنوان رییس‌جمهور سر پیمان خود با شما خواهم بود. از مردم هم می‌خواهم که شما هم بر سر پیمان خود بمانید. ما با هم کاری را شروع کرده‌ایم و باید آن را ادامه دهیم. روحانی در تمام ساعات دولت دوازدهم به رای، نظر، حمایت و انتقاد شما نیازمند است. شما پرسشگر باشید و وظیفه ما پاسخگویی است. من تا پای جان سر پیمان خود هستم. ما ده‌ها مشکل پیش‌رو داریم، اما اگر دست به دست هم دهیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.  وی با بیان اینکه آرامش اقتصادی حق مردم است، خاطرنشان کرد: بنای ما کنترل تورم، رشد مثبت اقتصادی و ایجاد تعادل در بازار ارز و طلاست، ما با کمک شما مردم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. دولت دوازدهم از فضای مجازی و ارتباط مردم با دنیا حراست می‌کند. البته می‌دانم عده‌یی شب‌ها چه خواب‌هایی می‌بینند، ولی خواب آنها تعبیر نمی‌شود ما به دنبال فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیستیم، وزیر ارتباطات قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلتر فضای مجازی نرود. روحانی خاطرنشان کرد: 67درصد از ایجاد اشتغال در سال 95 مربوط به زنان بود، من به وزرا گفته‌ام حداقل دو جوان و یک خانم را در سطح معاون یا مشاور منصوب کنند. تمام کارهای دولتی هم که به بخش مردمی واگذار می‌شود باید حداقل 50درصد آن به جوانان واگذار شود.

 

برش‌هایی از صحبت‌های رییس‌جمهوری

 آرامش اقتصادی حق مردم است

 اشتغال بزرگ‌ترین حقوق شهروندی جوانان ماست

 نباید فرمان 8 ماده‌یی امام(ره) را از یاد ببریم

 معضل آلودگی یک معضل جهانی است

 اگر کسی هم با برجام مخالف است به ترامپ دل نبندد

 وزیر ارتباطات قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلتر فضای مجازی نرود

 رونمایی از منشور حقوق شهروندی انتخاباتی نبود

 اول سال پول می‌دادیم، یک روز هم دیر می‌شد اعتراض می‌کردند؛ برخی از این پول‌ها صرف تخریب دولت می‌شد

 به وزیر اقتصاد و خزانه دستور می‌دهم از سال 97 هر بودجه‌یی باید بلافاصله در سایت اعلام شود

 فلان دستگاه عمومی غیردولتی اگر از بیت‌المال پولی بگیرد، باید به مردم بگوید این پول را چه کرده

 باید برویم اتاق شیشه‌یی و نورافکن روی ما باشد تا مردم ما را مشاهده کنند

 ماهی نبوده که با دستگاه‌های مختلف درباره فیلتر بحث نکنم؛ اگر یک راننده تخلف کرد باید آزادراه را از بین ببریم؟

 

 

 

ارسال نظر