روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۱۳

 نقش امریکا در جنایات جنگی در یمن قابل پوشاندن نیست؛ تعادل| ظریف درخصوص فرافکنی و نقش امریکایی‌ها در بحران یمن گفت: هیچ‌گونه بازی با حقایق و مستندات (حقایق جایگزین و مستندات جایگزین) هم نمی‌تواند مباشرت ایالات‌متحده در جنایات جنگی را بپوشاند. وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: درحالی که ایران از روز اول آغاز بحران در یمن همواره خواستار آتش‌بس و ارسال کمک و آغاز گفت‌وگو بوده، ایالات‌متحده به متحدانش اسلحه فروخت تا به کشتار غیرنظامیان یمنی بپردازند و قحطی را بر آنان تحمیل کنند.

 مقام سازمان ملل ادعای هیلی درباره ایران را رد کرد؛ تسنیم| معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: هیچ دلیل محکمی که منبع ساخت این موشک‌ها را مشخص کند، وجود ندارد. به گزارش روسیاالیوم، «فرحان حق» در نشستی خبری در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: گزارشی که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت ارائه کرد، گزارشی نیم‌سالانه درخصوص میزان اجرای قطعنامه 2231 در زمینه برنامه‌های هسته‌یی ایران بود. وی افزود: این گزارش تحلیلی درباره موشک‌هایی که از یمن به عربستان شلیک شده است، ارائه کرده و هیچ دلیل محکمی که منبع ساخت این موشک‌ها را مشخص کند، وجود ندارد.

 انصارالله ادعای امریکا درباره موشک‌های ایرانی را رد کرد؛ ایلنا| سخنگوی گروه انصارالله یمن اتهام‌های امریکا علیه ایران درباره اینکه تهران موشک‌های این گروه برای حمله به عربستان را تامین کرده است را رد کرد. به گزارش رویترز، «عادل الملک الجری» با رد اتهامات امریکا علیه ایران درباره ارسال موشک به انصارالله یمن آن را تلاشی برای منحرف کردن توجهات از تصمیم اخیر واشنگتن در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل دانست. وی در این باره با انتشار متنی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: داستان روشن است. آنها می‌خواهند داستانی به اعراب نشان دهند تا توجه آنها را از قضیه قدس منحرف کنند تا به جای اینکه از اسراییل عصبانی باشند، موج ایران‌هراسی به راه اندازند.»

 اگر فقط دنبال پیروزی جناح‌مان باشیم، مشکلی حل نمی‌شود؛ ایسنا| نایب رییس مجلس شورای اسلامی منتقد رفتار مسوولانی شده که تخصص ندارند، اما نمی‌گویند نمی‌دانیم و نظر می‌دهند. مسعود پزشکیان که در همایش مجلس و نقش قانون در توسعه ملی سخنرانی می‌کرد، گفت: سال‌هاست در حال نگارش قانون هستیم، اگر حرف درست قانون شود و به خوبی هم اجرا شود مشکلی باقی نمی‌ماند، اما وقتی قانونی پس از 6 روز نقض می‌شود حتما در جایی ایرادی وجود دارد. پزشکیان افزود: اینکه فقط به‌دنبال پیروزی جناح خودمان باشیم و بعد به نام اسلام و دین پست و مقام‌ها را اشغال کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند. اگر بخواهیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و اگر نمی‌توانیم بیهوده به دیگران ایراد نگیریم.

 طرح گفت‌وگو با جامعه روحانیت در جلسه مجمع روحانیون مبارز؛ ایلنا| عضو مجمع روحانیون مبارز گفته که به یاد ندارد از جامعه روحانیت مبارز کسی آنها را به گفت‌وگو دعوت کرده باشد. حجت‌الاسلام محمد مقدم درباره پیشنهاد گفت‌وگو میان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون گفت: در جلسه آینده مجمع این مساله مطرح می‌شود و باید ببینیم دیدگاه‌های مختلف دوستان در این مورد چیست. طبعا موضع‌گیری شفاف و روشن مجمع در پاسخ به این پرسش‌ها داده خواهد شد. این عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال که در سال ۸۴ زمانی که رهبری جامعه روحانیت؛ مجمع روحانیون مبارز را به گفت‌وگو فرا خوانده بود، مهدی کروبی در اعتراض به اصولگرایان گفته بود که آنان همه تریبون‌ها را دراختیار دارند و جایی برای اصلاح‌طلبان نیست، گفت: به یاد ندارم که در گذشته چنین چیزی بوده است یا خیر، حال نه آن را تایید و نه نفی می‌کنم. به گفته مقدم اینکه با یکدیگر حرف بزنیم اما همه تریبون‌ها در دست یک جریان باشد و ائمه جمعه و جماعت از یک طیف انتخاب شوند، مبتنی بر عدالت نیست.

 اروپا از امریکا حرف شنوی ندارد؛ برنا| یک کارشناس مسائل اروپا درباره موضع اروپا در قبال تهدیدهای امریکا علیه ایران گفت: اتحادیه اروپا به دلایل مختلف قصد حرف شنوی از امریکا را ندارد و نمی‌خواهد دنبال‌رو سیاست‌های امریکا باشد، اگرچه رشته پیوند آنها به‌هم نخورده است.

با این حال اروپایی‌ها باتوجه به حمایت از برجام در مقابل امریکا، حساسیت‌هایی درباره برنامه موشکی ایران دارند و از ایران می‌خواهند آزمایش‌های موشکی را متوقف کند. علی بیگدلی درخصوص احتمال حمله نظامی امریکا به ایران، گفت: امریکایی‌ها با وجود این اقدامات، تن به جنگ با ایران نمی‌دهند، هر چند که دولتی جمهوری‌خواه در امریکا در قدرت قرار دارد و آنها همیشه جنگ‌طلب بوده‌اند. احتمال ضعیف وجود دارد که اگر عربستان و اسراییل در اقدامی احمقانه به ایران حمله کنند، امریکا همراهی‌هایی انجام دهد.

 کشمکش‌های داخلی امریکا ارتباطی با ما ندارد؛ برنا| سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن با اشاره به اینکه امریکا با ایجاد فضای مبهم عملا برخلاف نص صریح برجام عمل می‌کند، گفت: وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی دستورات لازم برای اقدام را در صورت خروج احتمالی امریکا از برجام دریافت کرده‌اند. برجام قابل مذاکره مجدد نیست و امکان باز کردن دوباره و اضافه کردن مبحث جدیدی به آن وجود ندارد.

او اضافه کرد: کشمکش‌های داخلی امریکا ارتباطی به ما ندارد و آنچه مهم است تمکین آنها به قراردادی است که امضا کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر