اعتراض صریح به امریکا برای اجرای تعهدات برجام

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۳۱
اعتراض صریح به امریکا برای اجرای تعهدات برجام

عراقچی: شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی علاقه‌مند به کار با ایران هستند

گروه ایران|

نشست کمیسیون مشترک برجام پیش از ظهر دیروز با شرکت ایران، کشورهای 1+5 (امریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) و اتحادیه اروپا در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه کشورهای ذی‌ربط در هتل کوبورگ وین آغاز شد و پس از سه ساعت بحث، مذاکره و رایزنی طرف‌های اصلی مذاکرات پایان یافت و بلافاصله پس از آن نشست‌های دوجانبه میان ایران و گروه‌های دیگر پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد. قبل از آغاز نشست اما مشکلی که بر سر نصب پرچم ایران در محل نشست ایجاد شده بود، آغاز نشست را با وقفه‌یی روبه‌رو کرد که بعد از رفع آن نشست دوباره ادامه یافت.

حسن ختام این دور از گفت‌وگوها هم دیدار دوجانبه عراقچی با‌ امانو بود که به نوعی برای بررسی آخرین برنامه‌های مشترک طراحی و عملیاتی شد.

بر اساس روایت سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان از این نشست مشترک بحث‌های مربوط به دانش هسته‌یی و تعهدات ایران، همکاری‌هایی که میان دوطرف صورت می‌گیرد و رفع تحریم‌ها و مشکلات موجود بوده است که در این دور از مذاکرات در دستور کار قرار گرفت.

عراقچی همچنین بر این نکته تاکید کرد که سایر کشورها 1+5 اعتراض رسمی و شفاف خود را به امریکا برای عدم اجرای تعهداتش اعلام کردند و از این کشور خواستند که به مفاد این سند بین‌المللی پایبند باشد.

 اعتراض به امریکا برای اجرای دقیق تعهدات برجام

سید عباس عراقچی گفت: کشورها این‌بار صریح و روشن به امریکا اعتراض و تاکید کردند که تعهدات خود را طبق برجام سریع‌ و در وقت خود انجام دهد. نسبت به اینکه برخی اقدامات باید به موقع انجام شود و نشده اعتراض شد و تاکید همه اعضا این بود که هر دو طرف باید به تعهدات خود پایبند باشند.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه سه ساعته دهمین کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: در این جلسه در حوزه همکاری‌های هسته‌یی به ویژه در مورد مدرن‌سازی اراک و امضای قراردادهای مربوطه بحث جدی کردیم و کارگروهی در این باره است که بحث‌های مربوط به طراحی اولیه و جزیی و تامین تجهیزات و ایمنی و سوخت و مشخصات سوخت و تولید آن در ایران  انجام شد و پیشرفت خوبی هم انجام شده و در جدول زمانی پیش‌بینی شده قرار داریم.

رییس هیات ایرانی مذاکره‌کننده در کمیسیون مشترک برجام گفت: درباره همکاری ایران و آژانس همه طرف‌ها از همکاری ایران قدردانی کردند و از اینکه 9 گزارش پایبندی ایران را تایید می‌کند، تقدیر شد. وی گفت: همچنین خانم اشمید در پایان به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام جمع‌بندی داشتند و گفتند که با استقبال از پایبندی ایران به برجام از همه طرف‌ها خواسته شد، تعهدات خود را با حسن نیت و سازنده انجام دهند و این مطالب در بیانیه‌یی از طرف ایشان منتشر خواهد شد.

 تاکید بر اجرای برجام

عراقچی تاکید کرد: در این نشست خیلی صریح‌تر از گذشته با تخلفات امریکا برخورد شد و روشن و مستقیم توسط همه اعضا به امریکایی‌ها تذکر داده شد که برجام را باید در محیط مناسب خود اجرا کنند. معاون ظریف اظهار کرد: هیات امریکایی هم در این نشست صحبت‌هایی داشتند و تاکید کردند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت امریکا در شرایط حال حاضر پایبندی به برجام است. عراقچی تاکید کرد: امریکایی‌ها هر کاری می‌خواهند در روند خود انجام دهند به ما مربوط نیست، مهم این است تحریم‌هایی که رفع شده به صورت رفع شده نگه دارند و تحریم‌هایی را برنگردانند در غیر این صورت نقض برجام است.

وی گفت: شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی علاقه‌مند به کار با ایران هستند و مذاکرات و توافقات ادامه دارد و در مجموع روال خوبی را با اروپا برای گسترش روابط در چارچوب برجام داریم. البته بدعهدی‌های امریکا و ایجاد فضای مخرب تاثیرگذار است و مسائل بیرون از برجام مثل FATF تاثیر دارد اما روال همکاری‌ها مسیر خوبی را دارد. وی درباره اظهارات روز سه‌شنبه موگرینی در پارلمان اروپا اظهار کرد: در برجام جمله‌یی است «اجرای کامل برجام می‌تواند مشارکت کند در تامین صلح و امنیت منطقه‌یی و جهانی.» البته اینها لفاظی‌هایی است که برخی‌ها انجام می‌دهند. ترامپ هم مانورهایی روی این مساله داشت، در حالی متن برجام کامل مشخص است و هیچ ارتباطی به مسائل منطقه‌یی و جهانی ندارد و اینکه از یک جمله بخواهد کسی تلقی خاصی انجام دهد، پذیرفته نیست.

 

 

ارسال نظر