قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین است

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۳۰
قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین است

7 پیشنهاد مهم رییس‌جمهوری ایران برای مقابله با تصمیم امریکا درباره قدس

گروه ایران|

نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با صدور قطعنامه‌یی پایان یافت که در واقع نقطه مقابل دستور ترامپ بود. مصوبه سازمان این است: جامعه جهانی، قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین باید به رسمیت بشناسد. در این نشست رییس‌جمهوری کشورمان پیشنهاد داد: «گفت‌وگو برای حل مشکلات جهان اسلام» باید در دستور کار سازمان قرار گیرد.  اجلاس اضطراری سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی که با حضور 56 مقام بلندپایه سیاسی از کشورهای اسلامی و غیراسلامی و با هدف مقابله با تصمیم غیرمنطقی امریکا در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی برگزار شد و در جریان آن دامنه وسیعی از موضوعات مختلف توسط رهبران کشورهای اسلامی مطرح شد و برای مقابله با ماجراجویی‌های امریکا و رژیم‌صهیونیستی در قالب یک دستور کار مشخص ارائه شد.  دیدن رهبران کشورهای اسلامی در یک قاب و در کنار یکدیگر برای بررسی یک مشکل مشترک ازجمله تصاویر کمیابی است که این روزها منطقه حساس خاورمیانه و غرب آسیا بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد؛ دیدارهایی که به اعتقاد رییس‌جمهوری کشورمان در ادامه گفت‌وگو را با خود به دنبال دارد و از طریق گفت‌وگوست که می‌توان به یک درک مشترک برای پیشبرد منافع مشترک دست پیدا کرد. روحانی براساس این اهمیت بنیادین همه کشورهای اسلامی را به وحدت و اتحاد فرا خواند و با پیشنهاد

 7 اقدام ضروری برای مقابله با تصمیم ناصحیح و غیرقانونی رییس‌جمهور امریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف تصریح کرد: امریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌هاست و احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینیان قائل نیست. رییس‌جمهوری دیروز و طی سخنرانی در اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول، گفت: ایران آمادگی دارد با تک‌تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچ‌گونه ملاحظه و پیش‌شرطی همکاری کند. وی با بازخوانی روندی که درنهایت منجر به این تصمیم امریکا شده است‌، از نقش برخی کشورهای اسلامی و عربی در گستاخی صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها در این زمینه صحبت کرد؛ کشورهایی که پروژه عادی‌سازی روابط با اسراییل را کلید زده‌اند و زمینه را برای ارتکاب چنین مسائلی آماده کرده‌اند. در این نشست، علاوه بر ایران، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، الهام علی‌اوف رییس‌جمهوری آذربایجان، محمداشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و عبدالله دوم پادشاه اردن حضور داشتند و بنا به دعوت ریاست سازمان همکاری‌های اسلامی، نماینده بخش ترک‌نشین قبرس و نیکولاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا و هیاتی از روسیه، آفریقای مرکزی، تایلند و بوسنی‌وهرزگوین به‌عنوان میهمان در این اجلاس حضور به هم رساندند. قرائت بیانیه پایانی و دیدارهای رو در روی مقامات کشورهای حاضر در این اجلاس بخش پایانی اجلاس فوق‌العاده استانبول را تشکیل می‌داد.

 بازگشت فلسطین به جایگاه اصلی

روحانی روز چهارشنبه در اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول با ضروری خواندن وحدت جهان اسلام در برابر رژیم‌صهیونیستی افزود: فلسطین باید به موضوع اول جهان اسلام برگردد. به گزارش پاد، رییس‌جمهوری با ارائه 7 پیشنهاد به جهان اسلام برای مقابله با تصمیم ناصحیح و غیرقانونی دولت امریکا درخصوص قدس، اظهار کرد: امریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌هاست و احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینیان قائل نیست. وی با تقدیر از رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه به جهت برگزاری این نشست بسیار مهم بیان کرد: موضوعی که باعث گردهمایی ما شده، تبادل‌نظر درباره فاجعه غم‌انگیز و زخم کهنه امت اسلام در یک‌صد سال گذشته است که با توطئه بالفور شروع شد و اینک با اقدام ناصحیح و غیرقانونی رییس‌جمهوری امریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف فصل جدیدی در آن پدید آمده است. روحانی تاکید کرد: امروز از قدس سخن می‌گوییم که نخستین قبله‌گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین با آن شناخته می‌شود. وی اضافه کرد: قیام مردم مجاهد فلسطین در روزهای گذشته علیه امریکا و اشغالگران صهیونیست یک‌بار دیگر آشکار کرد که فلسطینی‌ها به طرح‌های پوچ دل نبسته و بر خواسته بحق خود پافشاری می‌کنند. روحانی ادامه داد: خوشبختانه کشورهای اسلامی در قبال رویکرد دولت امریکا نسبت به شهر قدس واکنشی سریع از خود نشان دادند و تشکیل این نشست معطوف به قرائت درست کشورهای اسلامی از اقدام نادرست رییس‌جمهور امریکاست. رییس‌جمهوری کشورمان همچنین گفت: باید از همه راه‌های ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت امریکا شویم، اما جای طرح این سوال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رییس‌جمهوری امریکا این‌چنین گستاخانه حرمت‌شکنی کند؟

 محرک اصلی تصمیم امریکا

روحانی افزود: به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم‌گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم‌صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که به جای مقابله با تهدید صهیونیست‌ها، در همراهی با امریکا و رژیم‌صهیونیستی، نسخه‌هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.  وی تاکید کرد: امروز دیگر همه می‌دانند که بزرگ‌ترین دشمن یهودیان، نه مسلمانان و اعراب بلکه پروژه خطرناک صهیونیسم است و ما مسلمانان و مسیحیان و یهودیان، صاحبان تاریخی این منطقه هستیم و این صهیونیست‌ها هستند که در این جمع غریبه‌اند و خود را بر این منطقه تحمیل کرده‌اند و آنهایی که بذر تروریسم و خشونت‌گرایی را از سال‌های آغازین قرن گذشته به منطقه ما آوردند، صهیونیست ها هستند.  وی بیان کرد: در طول چند دهه گذشته رژیم‌صهیونیستی مسوول کشتار و آوارگی فلسطینی‌ها و بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی در فلسطین است و در تمامی این جنایات، ایالات‌متحده امریکا با آن همراه و در شورای امنیت با وتوی خود از آن حمایت کرد و در ارسال انواع سلاح مخرب برای جنگ افروزی، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و متاسفانه برخی امریکا را در طول سال‌ها مذاکره، داور گرفتند یا از آن حمایت خواستند و دل در گرو میانجیگری آن سپردند. روحانی اظهار کرد: ایالات‌متحده هیچ‌گاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود و اقدام اخیر دولت امریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت امریکا در حل بحران فلسطین داشتند، آشکارا روشن ساخت که امریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست‌ها بوده و احترامی برای خواسته‌های مشروع فلسطینی‌ها قائل نیست. وی با تشریح 7 پیشنهاد ایران برای موضوع قدس و فلسطین اشغالی اضافه کرد: برای مقابله با این اقدامات ظالمانه و کوته‌نظرانه ضرورت دارد اقدامات عملی ذیل را در سرلوحه برنامه جمعی خود قرار دهیم:

1- ضروری است تصمیم اخیر امریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی و انتقال سفارت خود به آنجا به‌شدت توسط این اجلاس محکوم شود.

2ـ در شرایط کنونی، وحدت جهان اسلام در برابر رژیم‌صهیونیستی بسیار ضروری است و اگر در برخی مسائل با هم اختلاف‌نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم چراکه همه معضلات جهان اسلام از طریق گفت‌وگو قابل حل است و تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می‌توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم.

3ـ دولت امریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی‌تفاوت نبوده و به سخره گرفتن مصوبات بین‌المللی و نظرات اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین‌المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.

4- کشورهای اسلامی به‌طور یکپارچه موضع اصولی خود در مخالفت با اقدام اخیر امریکا را در گفت‌وگو با شرکای امریکا به‌ویژه کشورهای اروپایی مطرح و بر لزوم پایداری همه کشورها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تاکید کنند.

5- باید موضوع فلسطین به موضوع اول جهان اسلام برگردد و با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه‌های تروریستی، نباید از خطرات رژیم‌صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته‌یی این رژیم که کل جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد، غافل باشیم.

6- سازمان ملل متحد به‌ویژه شورای امنیت و مجمع عمومی آن در مقطع کنونی نقش کلیدی در مخالفت با تصمیم اخیر امریکا دارند و لازم است هیات‌های نمایندگی کشورهای اسلامی در سازمان ملل به‌طور فعال در مباحثات شرکت کنند.

7- باید تحرکات رژیم‌صهیونیستی به‌طور مستمر مورد رصد قرار گیرد و سازمان همکاری اسلامی در صورت نیاز برای اتخاذ تدابیر لازم در سطح وزرا یا سران تشکیل جلسه دهد.

 بیانیه پایانی نشست اضطراری سران کشورهای «سازمان همکاری اسلامی»

48 کشور عضو این سازمان در بیانیه پایانی نشست تاکید کردند که جامعه‌ جهانی باید قدس شرقی را به‌عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد. در این بیانیه از امریکا خواسته شده است که تصمیمش درباره قدس را لغو کند زیرا این تصمیم به معنی عقب‌نشینی از نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح خاورمیانه است.

سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت می‌شناسد، تاکید کردد: «تصمیم رییس‌جمهور امریکا درباره قدس پوچ و بی‌اعتبار است، آن را نمی‌پذیریم و به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

 

 

ارسال نظر