چراغ سبز مجلس به حضور اقلیت‌ها در شورا

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۵۵

 ایران |

 سرانجام سرنوشت یکی از خبرسازترین مصوبات مجلس که مباحث دامنه‌داری را در سطح شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به وجود آورده بود، روشن شد و نمایندگان مجلس دهم با تصویب ماده یک طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر مقرر کردند که اقلیت‌های دینی امکان نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی را دارند. بر این اساس گره حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد از جانب مجلس گشوده شد.  پیش از این مخالفت شورای نگهبان با حضور سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا زمینه‌یی را ایجاد کرد تا مردم از نمایندگانشان بخواهند که در این زمینه تصمیم‌سازی کنند و در نهایت این مطالبات سبب شد تا طرحی با عنوان «اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» در دستور کار مجلس قرار بگیرد.  در ماده یک این طرح که مربوط به حضور اقلیت‌ها در شورای شهر است، آمده است: «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.» بعد از اظهارنظر موافقان و مخالفان سرانجام نمایندگان با ۱۵۲ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن اجازه حضور اقلیت‌های دینی در شوراها را صادر کردند.

  مخالفان و موافقان چه گفتند؟

علی ادیانی‌راد نماینده قائمشهر و سوادکوه در قامت مخالف با این طرح گفت: اگر در یک روستا تمام 3نفر یا 5 نفر عضو شورا به فرض محال از اقلیت‌های دینی انتخاب شوند، این سوال پیش می‌آید که ‌آیا برابر اصل صد و پنجم قانون اساسی، این شورا اسلامی است؟ پس این طرح در تغایر با قانون اساسی است.

لاریجانی در این هنگام گفت: خیر، چنین تغایری وجود ندارد.  ادیانی سخنان لاریجانی را قطع کرد و گفت: من پیشنهاد می‎کنم که اگر قرار است، عزیزان اقلیت دینی در شورای شهر باشند، به تناسب جمعیت به شرط اخذ آرای حداکثری حاضر شوند.  اما رییس مجلس بر استناد قبلی‌اش در این رابطه تاکید کرد و گفت: اگر به صورت جلسه مذاکرات مجلس خبرگان رجوع کنید، دقیقا همین شبهه شما مطرح شده است که اگر اسم شوراها را «شورای اسلامی» می‎گذارید، معنی‌اش این است که در جاهای مختلف غیرمسلمان نمی‌تواند عضو باشد؟ شهید بهشتی هم در پاسخ می‌گویند، مقصود این است که همه می‌توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند اما تصمیماتشان باید اسلامی باشد.  ادیانی در پاسخ به این استناد تاریخی لاریجانی گفت: کسی که معتقد به اسلام نیست، چطور می‌تواند موازین شرعی را در مصوبات رعایت کند.

لاریجانی خطاب به او یادآور شد: همه ما اعم از مسلمان و اقلیت دینی ایرانی هستیم و در ایران زندگی می‎کنیم.

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس در موافقت با این طرح گفت: مستند شورای نگهبان برای ممانعت از حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر به بخشی از صحبت‌های حضرت امام(ره) بود که اتفاقا به هیچ عنوان به اقلیت‌های دینی اشاره نداشت و این را بیت امام نیز تصدیق کرده‌اند.  او ادامه داد: همان قانونی که 20سال است اجرا می‌شود، باید پابرجا باشد. این قانون تضادی با نظر شورای نگهبان ندارد.  در این میان علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز به حضور نیافتن اعضای شورای نگهبان در جریان بررسی طرح دوفوریتی اعتراض کرد و در قالب اخطاری گفت: اعضای شورای نگهبان باید در جلسه امروز و بررسی طرح‌های دوفوریتی و سه‌فوریتی حضور داشته باشند. اگرچه لاریجانی به او یادآورشد که نماینده‌یی از شورای نگهبان حضور دارد، اما رحیمی تاکید کرد که مطابق قانون باید 12عضو شورای نگهبان در جلسه باشند نه فقط یک نفر به نمایندگی از آنها.

با تصویب ماده چهارم این طرح، مجلس دهم حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را تضمین کرد، چرا که در این ماده آمده بود: «این قانون از زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای شهر و روستا لازم‌الاجراست.» از آنجا که نیکنام منتخب دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستاست، با این مصوبه می‎تواند به شورای شهر برود. البته باید منتظر ماند و دید که شورای نگهبان این مصوبه مجلس را تایید می‌کند یا اینکه سرانجام کار به مجمع تشخیص مصلحت سپرده می‌شود.

 

 

ارسال نظر