روسیه 2 نیروگاه اتمی در ایران می‌سازد

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۸۱
روسیه 2 نیروگاه اتمی در ایران می‌سازد

گروه ایران|

تشریح اولویت‌های ایران در حوزه‌های اقتصادی و سهمی که روسیه در پاسخگویی به این اولویت‌ها بازی می‌کند، محتوای اصلی گفت‌وگوی رییس مجلس دهم با یکی از رسانه‌های روسی را تشکیل می‌داد. گفت‌وگویی که لاریجانی در جریان آن تلاش کرد تا تصویری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی ایران ارائه کرده و شکل و شمایلی از راهبرد ارتباطی و اقتصادی ایران و روسیه را براساس این اهداف کلان ترسیم کند.

رییس مجلس دهم اما خبر مهمی هم درباره ارتقای دانش هسته‌یی در ایران داشت و از نهایی شدن قرارداد ایجاد دو نیروگاه اتمی جدید با همکاری روس‌ها خبر داد و اعلام کرد «مجموعه‌یی از این مذاکرات و سرمایه‌گذاری‌ها بین ایران و روسیه در حال انجام است.»

علی لاریجانی در گفت‌وگو با اسپوتنیک روسیه، به موضوع سرمایه‌گذاری اقتصادی روسیه در ایران نیز اشاره کرد و افزود: ایران با دولت روسیه روابط نزدیک و بسیار راهبردی دارد و هم در زمینه مبارزه با تروریسم اقداماتی بین دو کشور صورت گرفت که تاثیر آن را مشاهده کردیم. وی ادامه داد: ایران در زمینه روابط راهبردی در حوزه‌های اقتصادی اولویت‌هایی دارد که در برنامه ششم توسعه به‌درستی توصیف شده است مثلا سرمایه‌گذاری در نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌ها، راه‌آهن و راه‌ها ازجمله اولویت‌های ایران است. موضوع واکنش ایران به خروج احتمالی امریکا از برجام از دیگر مواردی بود که رییس مجلس به آن پاسخ گفت و اعلام کرد که ایران برای هر سناریوی احتمالی آماده است و براساس منافع خود در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

 همکاری موفقیت‌آمیز ایران با روسیه

رییس دستگاه قانونگذاری کشور در پاسخ به این سوال که ایران و روسیه در زمینه مبارزه با داعش در سوریه همکاری‌های موفقیت‌آمیزی داشته است و اکنون این موفقیت در زمینه حل و فصل بحران‌های دیگر منطقه ازجمله عراق و یمن چه تاثیری خواهد داشت، گفت: این همکاری‌ها بستگی به نقش‌آفرینی روسیه در حل و فصل منطقه دارد، در حال حاضر در صحنه بین‌المللی امریکا نقش بسزایی ایفا نمی‌کند و برعکس نقش مخرب دارد چراکه داعش را به وجود می‌آورد و با گروه‌های تروریستی کار می‌کند. وی ادامه داد: روسیه کشور قدرتمند جهانی است که این مسوولیت را برعهده گرفته است و نقش خود را در مبارزه با تروریست در سوریه به خوبی ایفا کرده است به نظر من این همکاری‌ها مثبت بوده و به‌دنبال آن داعش ضربه خورده است. رییس مجلس شورای اسلامی به وضعیت عراق اشاره و ادامه داد: در کشور عراق ما به درخواست دولت این کشور در زمینه سرکوب کردن داعش همکاری‌هایی داشتیم، بنابراین عراق مشکل مهمی در زمینه تروریسم ندارد اما در سوریه بخش‌هایی در دست داعش است. همچنین جریان‌های تروریستی دیگر مانند جبهه النصره که حجم کمی هم ندارند در این کشور حضور پیدا کردند، از سوی دیگر شاهد ایجاد پایگاه توسط امریکایی‌ها در کشور سوریه هستیم. وی با بیان اینکه تروریست‌ها از جنس مهاجرپذیر هستند و می‌توانند در جاهای دیگر نیز مستقر شوند، عنوان کرد: باید همکاری‌ها در سوریه ادامه پیدا کند اما در کشور یمن سه استان در دست القاعده است، لیبی هم چنین مشکلی دارد بنابراین روس‌ها اگر بخواهند جایگاه خود را در منطقه پیدا کنند ایران با آنها برای حل و فصل این مشکلات همکاری خواهد داشت.

 واکنش ایران به خروج امریکا از برجام

لاریجانی درخصوص احتمال خروج امریکا از برجام و سناریوهای ایران در زمینه لغو توافق بین‌المللی اظهار داشت: برجام یک توافق بین‌المللی بوده و تنها با امریکا به توافق نرسیده‌ایم، بلکه کشورهای مهمی از اروپا، روسیه و چین طرف‌های مذاکره برای برجام بوده‌اند و این توافق پس از سال‌ها مذاکره به نتیجه رسیده است بنابراین امریکایی‌ها فیگوری گرفته‌اند که می‌خواهند آن را لغو کنند اما این کار به سادگی نیست. وی تاکید کرد: نظر اتحادیه اروپا، چین و روسیه را در زمینه خروج یک‌جانبه امریکا از برجام می‌دانیم، بنابراین مسیری که امریکا درنظر گرفته، ساده نیست اما من وجه سخت آن را می‌گویم، فرض کنید امریکایی‌ها این‌قدر عقل نداشته باشند و از برجام خارج شوند این سوال مطرح است که آیا به نفع‌شان است، چراکه به نظر می‌رسد کل پرستیژ امریکا از بین خواهد رفت و همه دنیا متوجه می‌شوند که آنها به هیچ توافقی اعتنا نمی‌کنند.

لاریجانی تاکید کرد: ایران به توافق هسته‌یی پایبند است، مادامی که کشورها به تعهدات خود عمل کنند پای برجام می‌مانیم اما سناریوهای مختلفی پیش رو است و ایران مسائل را به دقت بررسی می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که فرض کنید امریکا درنهایت از برجام خارج خواهد شد، ایران چه اقدامی خواهد داشت، گفت: در ایران به چند سناریو فکر شده است و با دوستان‌مان نیز مشورت کرده‌ایم، شخصا نمی‌خواهم در این زمینه قضاوتی داشته باشم ولی روی این موضوع فکر شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه توسعه توان موشکی ایران جنبه دفاعی دارد، اظهار داشت: در قانون مذکور منابعی برای گسترش تولید موشک درنظر گرفته شده است و همچنین مساعدت‌های مالی در زمینه فعالیت‌های امنیت‌بخش منطقه به‌خصوص نیروی قدس منطقه صورت خواهد گرفت تا آنها به فعالیت خود برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه ادامه دهند.

 

 

ارسال نظر