برجام و روابط اقتصادی محورمذاکرات تهران- لندن

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۱۹
برجام و روابط اقتصادی محورمذاکرات تهران- لندن

ایران|

«توسعه اقتصادی و برجام» این عباراتی است که خبرگزاری رسمی دولت برای تشریح دیدارهای جانسون وزیر خارجه انگلیس در سفر 2 روزه به تهران انتخاب کرده است؛ دیدارهایی که هر چند برخی رسانه‌های انگلیسی تلاش می‌کنند تا آن را به موضوع نازنین زاغری ارتباط دهند، اما پیگیری مباحث مطرح شده در دیدارهای جانسون در دیدار با مقامات بلندپایه کشورمان نشان می‌دهد که راهبرد انگلیس در بهبود مناسبات ارتباطی با ایران ناشی از واقعیات غیرقابل انکاری است که امروز در منطقه جریان دارد.

 نخستین برنامه وزیر خارجه انگلیس در تهران به دیدار با ظریف اختصاص داشت. دیداری که در جریان آن وزیران خارجه ایران و انگلیس پیرامون روابط اقتصادی، بانکی و تجاری مسائل منطقه‌یی به‌ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن در تهران رایزنی کردند.

در این دیدار طرفین درخصوص موضوعات مختلف روابط دو جانبه، از جمله روابط اقتصادی، بانکی و تجاری و اهمیت گسترش آن، مسائل منطقه‌یی، موضوعات بین‌المللی، به‌ویژه تعهدات همه طرف‌های برجام به اجرای آن رایزنی و تبادل‌نظر کردند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان در این دیدار با اشاره به اینکه برجام از اهمیت و ارزش بالایی برای انگلستان برخوردار است، بر تعهد این کشور بر اجرای کامل آن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه انگلستان همچنین خواهان گسترش همکاری‌ها و روابط و نیز تداوم رایزنی‌ها با ایران شد.

براساس برنامه‌های اعلام شده وزیر خارجه انگلیس در جریان این سفر دو روزه با روحانی رییس‌جمهوری، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز دیدار خواهد کرد.

 مخالفت با تصمیم امریکا

در انتقال سفارت به قدس

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس، عصر دیروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درخصوص تحولات بین‌المللی و روابط دوجانبه با وی گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌یی وزارت امور خارجه بوریس جانسون در دیدار با علی شمخانی با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم امریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت خود به این شهر گفت: اقدامات یک‌جانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این ملاقات گفت: در حال حاضر و در شرایط پسابرجام مبادلات و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور رضایت‌بخش نیست و تسهیل روابط بانکی در این زمینه می‌تواند مقدمه‌یی برای گسترش همکاری‌ها در دیگر بخش‌ها باشد.

امیر دریابان شمخانی با انتقاد از کشورهای اروپایی و امریکا به‌دلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام تاکید کرد: رفتار امریکا در قبال برجام فاجعه‌یی تمام‌عیار بوده و ادامه این رویکرد ضمن بی‌اعتباری سیاسی این کشور، موجب زیر سوال رفتن توافقات بین‌المللی می‌شود.

وی با بیان اینکه عدم تایید توافق هسته‌یی توسط ترامپ به معنای پایبند نبودن امریکا به توافقات بین‌المللی است، افزود: ایران باتوجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر رفتارهای ناشایست واشنگتن براساس منافع ملی و مسوولیت‌های خود، تصمیمات لازم را در مقابله با اقداماتی از این دست و در صورت لزوم بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است.  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع بی‌پایه برخی کشورها علیه سیاست‌های منطقه‌یی ایران اذعان کرد: ما در مقابله با تروریسم جدی هستیم و اگر سیاست‌ها و اقدامات عملی جمهوری اسلامی به بهای تقدیم صدها شهید نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوریه را در دست داشت و به همسایگی اروپا رسیده بود.

دریابان شمخانی همچنین با انتقاد از رویه دولت انگلیس در فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی و بحرین خاطرنشان کرد: در حالی که تمامی نهادهای بین‌المللی، محاصره و بمباران مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن را محکوم کرده‌اند قطعا شرکای این جنایت نیز در دادگاه افکار عمومی بین‌المللی محکوم و ناقض حقوق بشر معرفی خواهند شد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر برای حل و رفع مشکلات و موانعی که در مسیر اجرای کامل تعهدات برجام به‌ویژه در بخش مبادلات مالی و روابط بانکی وجود دارد، اظهار کرد: برجام توافقنامه‌یی چندجانبه و بین‌المللی است که اجرای کامل آن

به نفع صلح و ثبات جهانی است.

وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر مخالفت لندن با تصمیم ایالات‌متحده امریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت خود به این شهر افزود: اقدامات یک‌جانبه دستیابی به صلح را دشوار می‌کند.  جانسون خاطرنشان کرد: انگلیس تصمیمی برای انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آویو نگه می‌داریم.

 روابط ایران و انگلیس فراتر از موضوع زندانی دو تابعیتی است

سفیر ایران در انگلستان، به تشریح علل سفر وزیر امور خارجه انگلستان به تهران و برنامه‌های این سفر پرداخت و مذاکرات پیرامون موضوعات منطقه‌یی و بین‌المللی و همچنین رایزنی درخصوص مسائل بانکی و مالی را از دیگر موارد پیش‌بینی شده این سفر اعلام کرد.

حمید بعیدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران درخصوص مشکلات بانکی بعد از برجام، افزود: چون بانک‌ها تماما در انگلیس خصوصی هستند، بر اساس مصالح خود عمل می‌کنند و ملاحظاتی برای ارتقای روابط بانکی دارند. از یک‌سو روابط آنها با بانک‌های امریکایی و نظام مالی امریکا بسیار در هم تنیده است و در بورس امریکا حضور فعالی دارند و حتی ملیت بسیاری از مسوولان آنها امریکایی هستند و از سوی دیگر چون با جریمه‌های سنگینی مواجه بوده‌اند، می‌خواهند در روابط خود با ایران ریسکی نداشته باشند. اما ما انتظار داریم که با ابتکار عمل دولت انگلیس، بانک‌ها موانع و محدودیت‌های ارتباطات بانکی و کارگزاری دو کشور را برطرف کنند.

سفیر کشورمان، درباره روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و انگلستان، گفت: در حوزه روابط بانکی و اقتصادی مرتبط با اجرای برجام، انتقادها و ایرادهایی نسبت به برخی کاستی و محدودیت‌ها داریم که به‌طور تفصیلی با آقای جانسون بررسی می‌شود.

وی افزود: در کنار آن، در خصوص شناسایی حوزه‌هایی که امکان ارتقای همکاری‌های مشترک در زمینه‌های اقتصادی وجود دارد نیز، میان دو طرف گفت‌وگو و تبادل‌نظر خواهد شد.

بعیدی‌نژاد گفت: در ماه‌های اخیر تحرکات خوبی در زمینه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه شکل گرفته و ما در نخستین اقدام پس از برجام توانستیم طلب خود را به میزان حدود ۳ میلیارد یورو که به علت تحریم شرکت ملی نفت از جانب اتحادیه اروپا قابل دریافت نبود، از شرکت شِل دریافت کنیم.

وی با اشاره به وجود یک میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران به نام رهام، گفت: همکاری‌های مشترک در این باره ادامه دارد و ارتباطات خوبی میان دو طرف برقرار شده است و

به‌تازگی شرکت بی‌پی (بریتیش پترولیوم) اعلام کرده که قصد دارد بخشی از سهام خود را به یک شرکت دیگر واگذار کند که برخی مباحث مربوط به تحریم‌های امریکا را ایجاد می‌کرد که اینها ماه‌هاست که این موضوع را در دست پیگیری داشته‌اند تا مشکلی برای ادامه کار این میدان گازی پیش نیاید. هم‌اکنون همکاری‌های دو طرف به شکل عادی در جریان است و این نمونه‌یی از همکاری خوب شرکت ملی نفت ایران و شرکت بی‌پی است.

بعیدی‌نژاد افزود: مذکرات خوبی با شرکت شل برای توسعه میدان‌های مشترک نیز در جریان است و چنانچه پیشنهادهای خوب و مورد قبولی به ایران ارائه شود، می‌توان همکاری‌ها را در این زمینه افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: شل اعلام کرده است که برنامه درازمدت برای همکاری‌های اقتصادی با ایران دارد و به تازگی دفتر خود را در کشورمان فعال و اعلام آمادگی کرده است که فعالیت خود را در ایران توسعه دهد.

بعیدی‌نژاد غیر از زمینه‌های همکاری‌های سنتی بین ایران و انگلستان در حوزه نفت و گاز، با اشاره به امضای قرارداد ساخت پنجمین نیروگاه خورشیدی جهان با وزارت نیروی ایران گفت: این قرارداد در مسیر اجرایی قرار گرفته و طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش می‌رود.

سفیر کشورمان در لندن، ارزش قرارداد ساخت این نیروگاه خورشیدی را ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون پوند اعلام کرد و گفت: به تازگی یک تفاهمنامه برای ایجاد مراکز درمان سرطان با یک شرکت معتبر انگلیسی به نام اینترنشنال هاسپیتال گروپ به ارزش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو امضا شده و مقدمات آن در حال اجراست و می‌تواند در حوزه بهداشت و سلامت، موجب همکاری‌های خوبی بین دو طرف شود.

بعیدی‌نژاد با اشاره به ساخت بیمارستان با این شرکت انگلیسی، خاطرنشان کرد: مذاکرات اولیه انجام شده و این علاقه‌مندی در میان آنها وجود دارد که از دانش خود برای ساخت و تجهیز بیمارستان در ایران استفاده کنند و مباحث فنی میان دو طرف در جریان است.  بعیدی‌نژاد تصریح کرد: اما روابط ایران و انگلیس بسیار فراتر از موضوع زندانی دو تابعیتی‌ است و این موضوع تنها یکی از مواردی است که در جریان سفر وی مطرح خواهد شد.

 

ارسال نظر