کسانی در درون کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۶۵

رییس قوه قضاییه با تشریح اصل ابتنای نظام جمهوری اسلامی بر جهان‌بینی اسلامی برمبنای قانون اساسی، ابعاد مختلف نقش قوه قضاییه را در نظام اسلامی مورد تاکید قرار داد و از هجمه به دستگاه قضا از سوی کسانی که در درون کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، انتقاد کرد.

به گزارش میزان، آیت‌الله آملی لاریجانی، صبح دیروز در «همایش قانون اساسی و آرمان‌های انقلاب اسلامی»، در جمع حقوقدانان بسیجی با بیان اینکه آرمان‌های انقلاب اسلامی در واقع آرمان اسلام است، اظهار کرد: : هرچه در تبیین این نظام تلاش کنیم، کم است. محتوای قانون اساسی ما محتوای اسلام است؛ سند و میثاق ملی ما انعکاس‌دهنده نظام ارزشی اسلامی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه باید درباره قانون اساسی ما باز هم کار شود، با طرح این سوال که چقدر در مورد بند ۱ اصل دوم قانون اساسی کارکرده‌ایم، تصریح کرد: باید آنچه که در بطن این قانون است، شکفته شده و بررسی شود که چه فرقی بین نظامی که قانون اساسی آن این است، با نظام لیبرال دموکراسی وجود دارد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در نظام لیبرال دموکراسی، انتخابات، رأی، ریاست‌جمهوری و دعوای انتخاباتی دارند و ما هم داریم؛ اما فرق قانون اساسی ما با آنها اسلامی بودن نظام ماست.

 وی اضافه کرد: دشمن بیرونی کار خود را می‌کند. می‌بینید که در بحث‌های حقوق بشری چه می‌کنند. درحالی که جمهوری اسلامی ایران در اجرای حقوق بشری که آنها ادعا می‌کنند، از تمام منطقه پیشروتر است. ما در منطقه کشور‌هایی را داریم که در طول عمر حکومت خود انتخابات ندیده‌اند. در بحرین مردم برای حق رأی می‌جنگند. در عربستان سعودی نیز می‌بینیم که بحث حقوق بشر مطرح نیست؛ چرا که تسلیم محض کشور‌های سلطه‌گر، مخصوصا امریکا هستند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه در درون کشور کسانی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و علیه قوه قضاییه و مسوولان قضایی دروغ‌های عجیب و غریب می‌گویند، گفت: انسان متاسف می‌شود آقایی که خودش از مسوولان سابق است، ظرف چند دقیقه صحبت شاید ۵۰ حرف خلاف واقع علیه قوه قضاییه و مسوولان قضایی می‌زند و متاسفانه توجه هم نمی‌کند که این کار خیانت به نظام جمهوری اسلامی، آرمان‌های انقلاب و خون شهداست. آیا این قابل قبول است که انسان ادعای مردمی بودن و داشتن پشتوانه مردمی بکند و اینگونه از پشت به نظام جمهوری اسلامی خنجر بزند؟ بنده تعجب می‌کنم.

رییس قوه قضاییه اظهار کرد: بحثی در مورد نظام قوه قضاییه در چارچوب قانون اساسی وجود دارد و وظایفی به تناسب، برای قوه قضاییه در نظر گرفته شده است که لوازم و اقتضائاتی دارد و آنها بحث استقلال سازمان زندان‌ها را مطرح می‌کنند و مغالطه می‌کنند که در فلان کشور‌ها سازمان زندان‌ها جزو قوه مجریه و دولت است؛ در حالی که در آنجا اینها جزو وزارت دادگستری هستند و نظامات آنها فرق می‌کند.

وی تصریح کرد: گاهی ادعا‌های عجیبی می‌شود مبنی‌بر اینکه الحاق سازمان زندان‌ها به قوه قضاییه برخلاف قانون اساسی است و در ابتدای انقلاب شورای انقلاب بدون ملاحظات حقوقی حرفی زده و این حرف همانطور مانده است. در اینجا باید گفت: اولا مصوبات شورای انقلاب به لحاظ استحکام گاهی از مصوبات مجلس هم بالاتر بود؛ چون با تجویز و امضای امام راحل(ره) و تایید ایشان انجام می‌شد. در گذشته هم که ما بحث می‌کردیم، فقهای شورای نگهبان نسبت به قوانین مصوب مجلس و قوانین قبل از انقلاب نظر می‌دادند و به لحاظ شرعی قوانین توسط آنها بررسی می‌شد؛ اما فقهای شورای نگهبان نمی‌توانند مصوبات شورای انقلاب را لغو کنند؛ چون موید به نظر امام راحل(ره) بوده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: یک مسوولی می‌خواهد حرفی بزند و رییس قوه قضاییه را تخریب کند، برخی از تشکیلات قوه قضاییه را با حرف‌های سخیف قیچی می‌کند. در اینجا باید گفت: اصلاً الحاق سازمان زندان‌ها به قوه قضاییه ربطی به مصوبه شورای انقلاب ندارد. سازمان زندان‌ها مصوبه سال ۱۳۶۴ است که توسط مجلس تصویب شده است. این سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل خودش است و زیرنظر قوه قضاییه است. این مصوبه در شورای نگهبان نیز تصویب شده و بیان شده که خلاف قانون اساسی نیست؛ اما عجیب است که یک آقایی این را یکی از خطا‌های نظام جمهوری اسلامی و خلاف قانون اساسی می‌داند.

رییس قوه قضاییه گفت: همچنین ادعا کرده‌اند که قضات و مسوولان قوه قضاییه به دادسرا‌ها و زندان‌ها سر نمی‌زنند و حتی یک‌بار نمی‌روند ببینند که چه خبر است و ادعا می‌کنند که نظارتی وجود ندارد؛ این درحالی است که خود بنده بازدیدهای چند ساعته از زندان‌ها، دادسراها، دادگاه‌ها و سایر مجموعه‌های قضایی داشته‌ام. به‌صورت سرزده به دادسرا‌ها سرکشی می‌کنم و در دادگاه‌ها، سازمان ثبت و پزشکی قانونی حضور پیدا کرد‌ه‌ام. از طرفی معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور و روسای دادگستری‌ها بصورت منظم بر مجموعه خود نظارت و از آنها سرکشی دارند.

وی عنوان کرد: تخریب جمهوری اسلامی ایران و نظام قضایی آن با وجود زحماتی که مسوولان قوه قضاییه می‌کشند، جای تاسف دارد و انسان تعجب می‌کند و تاسف می‌خورد که عده‌یی بال بال می‌زنند برای دفاع از همراهانشان و برای اینکه بگویند جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد تا همراهی همراهشان را توجیه کنند که واقعا اینها قابل قبول نیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: ارزیابی‌ها باید واقعی باشد. حتی وقتی قرار است خود بنده دفاعی انجام دهم، باید روی اساس و طبق آمار واقعی صحبت کنم. گفته بودند ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضاییه وجود دارد و این عدد را ضربدر دو کرده بودند و نتیجه گرفته بودند که ۳۴ میلیون گرفتارند و قوه قضاییه می‌خواهد بر سر این افراد بزند. واقعا این ادبیات را ببینید؛ آیا این ادبیات متناسب با مسوولی است که سال‌ها عهده‌دار دستگاه اجرایی کشور بوده است؟ آیا قوه قضاییه پرونده ایجاد می‌کند تا بر سر این افراد بزند؟ آیا می‌شود آمار تا این اندازه غلط باشد؟

رییس قوه قضاییه ادامه داد: همچنین گفته‌اند در زمان خودشان تعداد پرونده‌ها ۷ میلیون بوده و حالا ۱۷میلیون شده است. چرا دروغ به این بزرگی می‌گویید؟ آمار‌ها که موجود است. برحسب همان آمار در بدو ورود بنده ۹میلیون ورودی پرونده داشته‌ایم؛ پس چرا خلاف می‌گویید؟ درحال حاضر حداکثر آمار طبق سیستم مکانیزه (CMS) معادل ۱۵ میلیون پرونده است.  آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: گفته شده ۱۷میلیون پرونده و سپس آن را ضربدر دو کرده‌اند و گفته‌اند ۳۴ میلیون پرونده وجود دارد، این چه تحلیل عوامانه‌یی است که می‌کنید؟ این تحلیل‌ها غلط و نتایج آن باطل است و باید بر مبنای واقعیت باشد. ما نمی‌گوییم دستگاه قضایی مشکلی ندارد؛ اما مشکل، آن مواردی که شما می‌گویید، نیست. اینها سیاه‌نمایی علیه قوه قضاییه است. ما اشکالاتی داریم و باید برای برطرف کردن آن تلاش کنیم.

 

ارسال نظر