توسعه شرق از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۹۶
توسعه شرق از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود

راه‌آهن چابهار به زاهدان، بیرجند و مشهد متصل خواهد شد

گروه ایران

«توسعه شرق از استان سیستان و بلوچستان و از منطقه چابهار آغاز خواهد شد.» این عبارات را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اظهارنظرهای دیروز رییس‌جمهوری در جریان سفر استانی به سیستان و بلوچستان به شمار آورد.

عباراتی که مردم زابل و سایر شهرهای استان، سال‌ها برای تحقق آن صبر کردند تا اینکه دولت دوازدهم بعد از سرمایه‌گذاری‌های دامنه‌داری که در طرح‌های زیربنایی استان انجام داد، زمینه تحقق آن را فراهم کرد. ایده‌یی که با توجه به ظرفیت‌های صادراتی که در مناطقی چون بندر چابهار وجود دارد و عطشی که کشورهای منطقه برای استفاده از این بندر دارند بعد از برنامه‌ریزی‌های کاربردی در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته است.

در واقع زابل را باید نخستین ایستگاه سفر‌های استانی رییس‌جمهور و دولت دوازدهم دانست؛ منطقه‌یی که دولت تدبیر و امید از ابتدای زعامت بر راس هرم اجرایی کشور تلاش کرد تا با استفاده از طرح‌های توسعه محور و کاربردی بستر لازم برای توسعه اقتصادی و معیشتی را برای مردم و صاحبان سرمایه فراهم کند. ماحصل این تلاش‌ها امروز بندر چابهار را به عنوان مرکز ثقلی برای مراودات اقتصادی، تجاری و بازرگانی در منطقه بدل می‌کند. مردم منطقه نیز با مشارکت بالا در انتخابات سال 96 نشان دادند که اهمیت طرح‌های زیربنایی و زحمات مسوولان را به خوبی درک می‌کنند.

 اما درحالی که با وجود رویکرد دولت دوازدهم در سفرهای استانی رییس‌جمهور مبنی بر عدم پیش‌بینی برنامه رسمی برای استقبال از رییس‌جمهور و هیات همراه تعداد زیادی از مردم استان سیستان و بلوچستان از روحانی در بدو ورود به این شهر استقبال کردند.

تعداد زیادی از مردم با در دست داشتن پرچم ایران و عکس‌های رییس‌جمهور مسیر منتهی به محل سخنرانی رییس‌جمهور را طی کردند. بنرهایی که در برخی از آنها نوشته شده بود:« یار امام و رهبری به شهر ما خوش آمدی، بوی گل محمدی به زاهدان خوش آمدی.»برخی از شعارهای مردم با گویش محلی بلوچ بود و نخستین سخنرانی روحانی در نخستین سفر استانی دولت دوازدهم در استان سیستان و بلوچستان پس از سر دادن شعارهای مردم آغاز شد. رییس‌جمهور نیز در بدو ورود به زابل درباره این سفر گفت: بسیار خوشحالم که نخستین سفر استانی در دولت دوازدهم به استان سیستان و بلوچستان است. اصلی‌ترین دلیل انتخاب استان سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین مقصد سفرهای استانی تشکر از حضور پرشور و چشمگیر مردم این استان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ است.

 آبادانی سیستان و بلوچستان

رییس‌جمهور، استان سیستان و بلوچستان را سرزمین اسطوره‌ها و در همیشه تاریخ، حافظ مرزهای ایران برشمرد و با بیان اینکه همه مذاهب از درخت تنومند اسلام، پیامبر (ص) و قرآن سرچشمه می‌گیرد، تاکید کرد: برخی قدرت‌ها اختلاف اقوام، مذاهب و تروریسم را در سراسر منطقه رخنه دادند جز ایران عزیز که به دلیل اسلام معتدل فرصتی به اختلاف و تروریسم داده نشد. به گزارش پاد، حسن روحانی دیروز در اجتماع بزرگ مردم زابل در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی با ابراز خوشحالی از سفر به سرزمین سرافراز سیستان و بلوچستان و زابل گفت: سیستان و بلوچستان در مرز مشترک و مرز آبی ایران و افغانستان، پاکستان و عمان قرار گرفته و این 3 کشور مهم منطقه را به ایران متصل می‌کند؛ 3 کشوری که امروز روابط ما با آنها از هر زمان دیگر بهتر است. رییس‌جمهور افزود: اگر بعضی از کشورها از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست. ما خواهان فاصله نیستیم و نمی‌خواهیم روابط‌مان با هیچ کدام از کشورهای منطقه دوستانه و برادرانه نباشد. شاید بعضی کشورها درون خودشان جنگ شاهزاده‌ها دارند اما این تقصیر ما نیست.

تقصیر ما نیست اگر بعضی کشورها از 3سال پیش؛ یمن کشور همسایه‌شان را بمباران می‌کنند اما نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و شکست خورده‌اند! تقصیر ما نیست اگر بعضی‌ها سال‌ها به داعش کمک کردند تا مثلا در منطقه نفوذ داشته باشند اما امروز مشاهده می‌کنند که پایه‌های داعش فرو ریخته است. ما خواهان دوستی، وحدت و برادری هستیم. روحانی در ادامه گفت: سیستان و بلوچستان سرزمین پهلوانان و دلاوران است که توسعه شرق کشور از اینجا آغاز می‌شود و همه تلاش دولت یازدهم این بود که کمبودهای انباشته تاریخی در سیستان و بلوچستان تا حد امکان جبران شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه البته برای رفع کمبودها در استان باید تلاش‌های بیشتری انجام شود، افزود: در جلسه‌یی که با وزرا پیش از سفر و درباره استان سیستان و بلوچستان داشتیم مقرر شد ۲۴طرح و پروژه مهم با اعتبار ۱۰۳۸میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان در طول سال‌های ۹۶و ۹۷ اجرا شود. رییس‌جمهور اظهار کرد: سفر به استان‌ها را در دولت دوازدهم از سیستان و بلوچستان آغاز کردم چراکه مردم آن در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، سطح بالایی از مشارکت را به نمایش گذاشت و مردم با حضور خود به خوبی دین‌شان را نسبت به انقلاب، اسلام و ایران ادا کردند.

 ضرورت احداث منطقه آزاد

روحانی نکته مهم دیگر درباره سیستان و بلوچستان را موضوع منطقه آزاد سیستان عنوان و اظهار کرد: به خوبی می‌دانم که ایجاد منطقه آزاد سیستان تحول بزرگی در زمینه تجارت و اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد. دولت لایحه مناطق آزاد و ازجمله منطقه آزاد سیستان را به مجلس داده و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در سال جاری ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان را به تصویب برساند. رییس‌جمهور همچنین از وزیر کشور خواست که همه اقدامات لازم برای بهبود وضعیت بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان را به‌کار گیرد. روحانی با اشاره به وعده دولت یازدهم در سال ۹۳ برای روشن کردن مشعل گاز در زاهدان اظهار کرد: وقتی در سال ۹۳ این وعده را به مردم زاهدان دادیم، برخی‌ها تعجب کردند اما وقتی آمدیم و مشعل گاز را در زاهدان روشن کردیم، دل مردم از آن روشن شد. به بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها دستور دادم به هر خانه‌یی در زاهدان برای لوله‌کشی گاز 2میلیون تومان وام بدهند تا این کار سرعت یابد.

رییس‌جمهور در ادامه با اعلام اینکه احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به زودی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: این خط لوله به شکلی طراحی و اجرا خواهد شد که گاز منتقل شده، کفاف استفاده در صنایع را نیز بدهد و از مهر ماه سال آینده گاز به زابل خواهد رسید. از استاندار محترم می‌خواهم قدم به قدم اجرای این پروژه را پیگیری کند و اگر مشکلی در مسیر اجرای آن بود مستقیما با من برای حل و فصل آن در ارتباط باشد. روحانی در ادامه با با بیان اینکه بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور در آینده بندر چابهار خواهد بود، تصریح کرد: این بندر سیستان و بلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل خواهد کرد و تنها بندر اقیانوسی ایران است. خوشحالیم که همین حالا نیز نخستین محموله‌های گندم برای افغانستان از این بندر بارگیری شده و ان‌شاء‌الله فردا فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان گامی مهم در توسعه استان افتتاح خواهد شد. رییس‌جمهور طرح مهم بعدی برای توسعه سیستان و بلوچستان را اتصال این استان به خط آهن سراسری کشور عنوان کرد و گفت: خط آهن از چابهار به زاهدان و از زاهدان به بیرجند و مشهد متصل خواهد شد و احداث این مسیر از چابهار به زاهدان با اعتبار پیش‌بینی شده ۴هزارمیلیارد تومان آغاز شده است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه یکی از وعده‌ها و برنامه‌های دولت دوازدهم واگذاری قدم به قدم مدیریت جامعه و کشور به جوانان و بانوان شایسته بود، گفت: خوشحالم که امروز در شوراها و دیگر نهادهای دولتی و اجرایی کشور شاهد حضور فعال بانوان شایسته هستیم. برای ما همواره اصل بر شایستگی است و شیعه، سنی، مرد یا زن، بلوچ یا غیربلوچ بودن اصل نیست.

 

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳۰ طرح زیربنایی و اقتصادی

 بهره‌برداری از ۲۵طرح زیربنایی و اقتصادی و شروع عملیات اجرایی ۵ طرح دیگر در استان سیستان و بلوچستان دیروز در یک ارتباط مستقیم تلویزیونی به دستور رییس‌جمهور آغاز شد. ۸ هزار و ۸۶۲ میلیارد ریال و ۳۹۰میلیون دلار برای بهره‌برداری یا آغاز عملیات این ۳۰طرح اختصاص یافته است.

رییس‌جمهور در این ارتباط مستقیم تلویزیونی دستور افتتاح طرح‌های برق‌رسانی به ۱۵۵روستای بدون برق استان، سازه آبگیر طرح آب‌رسانی به شهرهای سیستان، فاز دوم طرح آب‌شیرین کن چابهار و کنارک و نیز افتتاح کلینیک ویژه عدالت، بخش آی‌سی‌یو بیمارستان خاتم‌الانبیا، افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شهری و افتتاح ساماندهی مالکیت اراضی کشاورزی در دست سیستان، افتتاح ۱۹واحد پرورش مرغ گوشتی و افتتاح ۱۴۲طرح سیستم آبیاری تحت فشار، افتتاح باقیمانده قطعه یک باند دوم بزرگراه زاهدان بم، افتتاح بزرگراه ایرانشهر و افتتاح محورهای روستایی را داد که ازجمله طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی بود که در حوزه‌های وزارت نیرو، کشاورزی، بهداشت و درمان، نیرو و راه و شهرسازی افتتاح شدند.

 

 

ارسال نظر