تدوین سند امنیت اقتصادی کشور

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۰۷
تدوین سند امنیت اقتصادی کشور

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای مدیریت بهتر فعالیت‌های اقتصادی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سند امنیت اقتصادی کشور تدوین می‌شود.

به گزارش ایرنا علی لاریجانی روز پنج‌شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان قم در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم افزود: یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که در جلسه سران قوا مطرح شد، تدوین سند امنیت اقتصادی کشور بود تا همه فعالیت‌های اقتصادی براساس آن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی باید از وجود قوانین پایدار امنیت خاطر داشته باشند، بیان کرد: حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور وظیفه حاکمیت است و براساس این سند برای فعالان اقتصادی کشور مشوق‌های لازم در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها برای پیدا کردن بازارهای صادراتی، بسته‌های حمایتی متنوعی در اختیار شرکت‌های تجاری خود قرار داده‌اند؛ در ایران نیز ما این کار را انجام خواهیم داد و در گفت‌وگو با وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار شد، پشتیبانی‌های لازم از صادرکنندگان برای ارتقای جایگاه صادرات ایران انجام شود. لاریجانی گفت: برای حمایت از تولید داخل و صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای بین‌المللی، پیشنهاد تعرفه‌گذاری برای برخی کالاهای وارداتی ارائه شده و چون این موضوع بار مالی ندارد مجلس می‌تواند آن را مصوب کند. وی بیان کرد: دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی نیز می‌توانند لایحه و پیشنهادهای خود را در این رابطه به مجلس ارائه کنند تا راهبردهای عملیاتی برای حمایت از فعالان اقتصادی کشور تدوین شود. رییس مجلس شورای اسلامی گفت: حجم صادرات کشور و استان قم باید بیش از رقم‌های موجود باشد چراکه تا در زمینه صادرات تحرکی صورت نگیرد، وضعیت اقتصادی تغییر نمی‌کند و در این راه همه ارکان نظام پشتیبان فعالان اقتصادی و بخش خصوصی هستند. وی بیان کرد: فرش قم، نقش مهمی در حجم صادرات این استان دارد و باید با ارتقای کیفیت این محصول و معرفی آن به مشتریان جهانی شاهد رشد صادرات فرش دستباف قم باشیم.

 روسیه بازار صادراتی خوبی است

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه صادرات نگاه جهانی داشته باشیم و کیفیت محصول‌های تولیدی خود را افزایش دهیم، گفت: ایران با روسیه دارای روابط مطلوبی است و زمینه برای عرضه کالاهای ایرانی در بازار این کشور فراهم است؛ صادرکنندگان ایرانی می‌توانند با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی در کشور روسیه، حضور فعال داشته باشند.

لاریجانی با انتقاد از حجم بزرگ دولت گفت: حضور دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی به صلاح نیست و باید شرایط حضور پر رنگ مردم و بخش خصوصی در عرصه‌های اقتصادی فراهم شود.

وی افزود: نباید نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی و قیمت‌گذاری تمام محصول‌ها برعهده دولت باشد در این زمینه لازم است، بخش خصوصی خود را تقویت کند و با استفاده از ظرفیت خود در مسیر رشد اقتصاد ایران گام بردارد.

وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی تصمیم‌گیر بسیاری از موضوع‌های اقتصادی باشد بسیاری از مشکل‌های این حوزه حل خواهد شد و قیمت تمام شده محصول‌های تولید شده در کشور کاهش می‌یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌ها اصل 44 قانون اساسی را به درستی اجرا نکردند و فضا برای حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی آن طور که شایسته است، فراهم نشد؛ واگذاری نیروگاه‌های کشور به برخی دستگاه‌های اجرایی نمی‌تواند به معنای مردمی کردن اقتصاد باشد.

وی افزود: مجلس درحال تدوین الزام‌هایی است که شرایط حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی بیش از پیش فراهم شود و با متخلفان در این زمینه برخورد لازم صورت گیرد. لاریجانی همچنین با اشاره به پیشنهاد جدا شدن حوزه تجارت از وزارت صنعت و معدن گفت: به شرطی لایحه دولت را در این زمینه قبول می‌کنیم که تکیه اصلی بر توسعه صادرات کشور و حمایت از صادرکنندگان باشد.

 روحانیت همواره در کنار مردم و ملت است

در همین حال رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری کنگره شهدای روحانی استان قم می‌تواند نشان دهد که جریان روحانیت زنده است و در مسائلی که به نفع مردم و ملت است، پیشرو است.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در نشست با اعضای ستاد برگزاری کنگره شهدای روحانی استان قم گفت: برگزاری کنگره شهدای روحانی کار خوبی است چراکه روحانیت در انقلاب و دفاع مقدس حضور موثری داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تشکیل کنگره شهدای روحانی، عطر معنوی وسیعی در یک شهر و منطقه به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: روحانیت مهم‌ترین نهادی است که دین و معارف اهل بیت را با خلوص به مردم رسانده است. ممکن است جریان‌های روشنفکری نیز در این زمینه‌ها کارهایی کرده باشند اما این موضوعات به صورت موردی بوده است.

لاریجانی ادامه داد: کنگره شهدای روحانی می‌تواند نشان دهد که جریان روحانیت زنده است و در مسائلی که به نفع مردم و ملت است، پیشرو است حتی زمانی که مشروطه با مشکلاتی روبه‌رو شد به دلیل برخی از جریان‌های روشنفکری بود.

رییس نهاد قانونگذاری ادامه داد: جریان‌های روشنفکری در زمان تشکیل رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع توجه نکردند و حزب توده نیز در آن سال‌ها از تشکیل این رژیم حمایت کرد و حتی در سال 42 برخی افراد ملی در مقالاتشان می‌نوشتند «سرزمین اسراییل» و به اسم «سرزمین فلسطین» اشاره‌یی نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: جریانی که با انحرافات مقابله می‌کرد، جریان روحانیت بود و آیت‌الله کاشانی در این زمینه جلسات برگزار می‌کرد و پیشرو بود. جریان روحانیت همیشه با مردم بوده‌ و شهدایی مانند شهیدان بهشتی، مطهری و باهنر در صدر انقلاب داده‌اند بنابراین اینکه نشان داده شود، روحانیت در کنار مردم است، نکته خوبی است همچنان که در زلزله اخیر کرمانشاه روحانیون در کنار مردم بودند.

لاریجانی گفت: روحانیت در هر مشکل و مساله‌یی در کنار مردم بوده و شهدای روحانی نیز نقش مهمی در انقلاب و دفاع مقدس داشتند و دشمنان قصد دارند، روحانیون را کنار بزنند و آنان را مورد آماج حملات قرار می‌دهند بنابراین حقایق باید نشان داده شوند. رییس مجلس شورای اسلامی افزود: نقش روحانیون در ایجاد وحدت بی‌بدیل است بنابراین هر گونه کمک به برگزاری کنگره شهدای روحانی استان قم باید انجام و از این موضوع حمایت شود.

گفتنی است در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری گفت: روحانیون در زمان دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف فعالیت داشتند و در کنار اقشار مختلف مردم چه در انقلاب و چه در دفاع مقدس حضور داشتند.

این نماینده قم در مجلس شورای اسلامی افزود: جایگاه امام راحل و روحانیت نقش مهمی در پیروزی رزمندگان اسلام داشت. به طور مثال امام خمینی(ره) دستور دادند شهر مهران باید آزاد شود؛ همین جمله باعث شد جنگ به صورت تکلیفی و عاشورایی شود و تاثیر این فرمان ولی فقیه باعث موفقیت رزمندگان شد. وی تصریح کرد: روحانیون در امور تبلیغی و پشتیبانی در دفاع مقدس نقش داشتند و یک بخشی از کادر جنگ بودند، طلبه‌ها در کارهای تخصصی مانند امور درمانی و فنی و مهندسی نیز به رزمندگان کمک می‌کردند. این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی افزود: براساس برنامه مقرر شده، کنگره شهدای روحانی قم در نهم دی ماه سال جاری برگزار شود و هدف از برگزاری کنگره، تشکیل یک جلسه و همایش نیست بلکه هدف این است که عطر شهادت و تاثیر ایثارگری‌های شهدا در جامعه پخش شود.

 

ارسال نظر