صبر قوه‌ قضاییه در برابر توهین‌های احمدی‌نژاد حکمت دارد

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۴۹
صبر قوه‌ قضاییه در برابر توهین‌های احمدی‌نژاد حکمت دارد

زاغری شرایط آزادی مشروط داشته باشد آزاد می‌شود

«بعضی افراد مثل اینکه زبان‌شان به خلاف‌گویی و دروغگویی عادت کرده و زبان‌شان هرز شده است.» این عباراتی است که سخنگوی دستگاه قضا با آنها به استقبال ادعاها و اتهام‌های رییس دولت‌های نهم و دهم نسبت به دستگاه قضایی کشورمان رفته است. ادعاهایی که طی ماه‌های گذشته دایره وسیعی از چهره‌های بانفوذ نظام از رییس قوای قضاییه و مقننه، فرمانده سپاه پاسداران، رییس تولیت آستان قدس رضوی و نام‌هایی چون مصباحی‌مقدم، سرلشکر فیروزآبادی، محمدرضا باهنر، سعید جلیلی و... را دربر می‌گرفت و در ادامه هم وعده افشاگری‌های بیشتری در میان مقامات بلندپایه داده بود.

در شرایطی که افکار عمومی ایران مدت‌هاست با این پرسش کلیدی مواجه است که چرا ساختار قضایی و حقوقی کشورمان در برابر دامنه وسیع حاشیه‌سازی‌ها، اتهام‌زنی‌ها و ادعاهای محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش، واکنش مناسبی از خود بروز نمی‌دهد، روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از این واقعیت پرده‌برداری کرد که سکوت نظام در برابر این هتاکی‌ها بی‌حکمت نیست و به‌زودی مردم و رسانه‌ها نیز به دلایل اصلی این سکوت پی خواهند برد. در کنار موضوع احمدی‌نژاد، سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری دیروز خود درباره ادعای بقایی مبنی بر اهدای سکه به برخی مسوولان، پرونده مشایی، پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان، نازنین زاغری، سعید مرتضوی، مهدی جهانگیری و... توضیحاتی ارائه کرد.

 زبان‌های هرزی که خود را بالاتر از قانون می‌دانند

سخنگوی قوه ‌قضاییه در نشست خبری روز گذشته در واکنش به حاشیه‌سازی‌های احمدی‌نژاد گفت: بعضی افراد مثل اینکه زبان‌شان به خلاف‌گویی و دروغگویی عادت کرده و زبان‌شان هرز شده است. بعضی افراد این‌گونه هستند که خود را بالاتر از قانون می‌دانند و یک خودخواهی و نخوت دارند که فکر می‌کنند هرچه به ذهن آنها برسد حق است و بقیه نمی‌دانند. معاون اول قوه ‌قضاییه گفت: نمی‌دانم راجع به اینها چه تعبیری بگویم. این آقا که اسم بردید به بخشی از  حرف‌هایش که نگاه کردم، اعتباری نداشت وقت بیشتری برایش صرف کنم و به کل حرف‌هایش گوش دهم، اما حدود ۴۰ دقیقه را گوش دادم. در این مقدار وقت، حقیقتا ده‌ها دروغ و گنده‌گویی و توهین به این و آن وجود داشت.

این مقام ارشد قضایی ادامه داد: فرصت نبود بنشینم بگویم کجا راست و کجا دروغ است. اما موردی را می‌گویم. ایشان عادت کرده این‌جوری حرف بزند و آدم غصه‌اش می‌شود. می‌گوید در کل دنیا سازمان‌ها زندان و ثبت و اینها بدنه قوه قضاییه نیست و در دولت است آیا تحقیق کردی؟ من که از کل دنیا خبر ندارم اما تا جایی که اطلاع دارم این‌طور نیست.

 حرف زدن احمدی‌نژاد شهره عام و خاص است

سخنگوی دستگاه قضایی اضافه کرد: این حرف مثل باقی حرف‌هایش بی‌پایه است. حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است. او ادامه می‌دهد که این سازمان‌ها خلاف قانون اساسی جزو بدنه قوه هستند. تو خودت می‌گویی مدرک تحصیلی راه و ساختمان دارم. این سازمان‌ها طبق قانون تصویب شده است. چطور به خود اجازه می‌دهی بگویی خلاف قانون است. این حرف یعنی مجلس و شورای نگهبان بی‌خود کرده است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در جای دیگر می‌گوید تنها قوه قضاییه از ۳۸ سال است مورد نقد قرار نگرفته است. مجری از او می‌پرسد افرادی نقد کردند او تفسیر می‌کند و ادامه می‌دهد آن موقع خوب عمل می‌کرد یعنی الان بد شده است.

اژه‌ای گفت: سن شما اقتضا نمی‌کند اما از سال ۵۷ تا الان شاهد نقدهای زیادی به قوه قضاییه بودیم. از اول به‌صورت مغرضانه نقدهای جدی و حتی فحش به قوه ‌قضاییه می‌دادند. حرف‌های منافقان در آرشیوها هست. خود رییس‌جمهور فراری بنی‌صدر چه‌ها که نمی‌گفت. خیلی‌ها هم نقد دلسوزانه داشتند پس این حرف که ۳۸سال نقد نشده، بی‌اساس است. معاون اول قوه‌ قضاییه به دیگر اظهارات احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: در جای دیگر می‌گوید یک روزی قوه قضاییه خوب عمل می‌کرد کسی به آن انتقاد نمی‌کرد حالا خراب شده است. چطور شد؟ شما مورد تعقیب قرار گرفتید خراب شد؟ چرا مصالح خود را ارجح مسائل ملی قرار می‌دهید؟ ۸سال رییس‌جمهوری بودید چرا انتقاد نمی‌کردید؟ یعنی در این چند ساله که شما تحت تعقیب قرار گرفتید خوب عمل نمی‌کند؟

 از حرف‌های احمدی‌نژاد خنده کنیم یا گریه؟

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه نمی‌دانم از حرف‌های احمدی‌نژاد خنده کنم یا گریه، گفت: می‌گوید خود مقامات قضایی می‌گویند ۹۹درصد دادگاه ما غیرعلنی است، این حرف دروغ است. من بارها گفتم دادگاه‌های ما علنی است. یک زمانی قانون اجازه نمی‌داد تا زمانی که حکم قطعی نشده مجموعه محتوای دادگاه علنی پخش شود. در این مساله مکرر نظر شخص من را پرسیدید گفته‌ام در مواردی خاص دادگاه‌ها علنی پخش شود قطعا بازدارندگی دارد. با رویه و طریقی بعدها اجازه دادند دادگاه‌ها پخش شود. مثلا در پرونده‌های ملی پخش شود که یکی، دو پرونده داشتیم نظیر بابک زنجانی که نشان داده شد. بسیاری از دادگاه‌های ما علنی برگزار می‌شود اما برای همه جذاب نیست که بروند دادگاه را ببینند.

 اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا نباید احمدی‌نژاد دستگیر و با وی برخورد شود، گفت: اینها فقط توهین به قوه قضاییه نیست و گاهی وقت‌ها نسبت به خیلی جاهای دیگر و مراکز دیگر است. فقط یک جمله می‌گویم. حکمت صبر قوه قضاییه ان‌شاء‌الله در آینده نه چندان دور برای‌تان روشن می‌شود. این صبر و عدم اقدام که مورد توقع بسیاری از مردم ماست بعدا علتش مشخص می‌شود. واقعا نزدیکان تو ۸۰میلیون است و همه ۸۰ میلیون شما را قبول دارند؟ نمی‌گویند همه ملت اما حتما برخی مردم این توقع را دارند و وظیفه مدعی‌العموم هم هست و نیاز به شکایت خصوصی دارد اما این صبر ما حکمتی دارد که در آینده حکمت آن مشخص می‌شود.

او ادامه داد: ‌ایشان می‌گوید که رییس قوه قضاییه با هیات منصفه مخالف بود و بر همین اساس در یک‌سال و نیم نگذاشت هیات منصفه تشکیل شود. این هم دروغ و خلاف است. رییس قوه قضاییه که الان دوره دومش است، دوره اولش از سال ۸۸ شروع شد. همین امروز پرسیدم که گفتند در سال ۸۸ و ۸۹ هیات منصفه داشتیم و جلسه هم داشتند. طبق آماری که دادند از مهر ۸۸ تا مهر ۹۰، جمعا ۱۳۵جلسه دادگاه مطبوعات با حضور هیات منصفه برگزار شده است. یک نکته را ایشان یا نتوانسته فهم کند یا جهت دیگر دارد، آن چیزی را که ریاست قوه قضاییه به صورت صریح و شفاف و روشن در جلسه با اعضای هیات منصفه مطرح کردند و گفتند نظر شخصی‌شان و شورای نگهبان است، این بود که قاضی ملزم نیست در هر صورت نظر هیات منصفه را اعمال کند. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ما توقف کوتاهی درسال ۸۲ و ۸۳ در هیات منصفه داشتیم. در مجلس ششم قانونی تصویب شد که ۵۰۹ نفر انتخاب شوند تا از دل آن اعضای هیات منصفه انتخاب شوند که مشکل‌ساز شد. این قانون اصلاح شد و در آن زمان وقفه‌یی افتاد که دوره آیت‌الله آملی نبود.

 مهدی جهانگیری در بازداشت است

معاون اول قوه‌ قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری اظهار کرد: ایشان بازداشت است و پرونده در دادسراست. محسنی‌اژه‌ای در مورد ادعای بقایی مبنی بر اهدای سکه به برخی از مسوولان نظام در جلساتی که در دوران تحریم تشکیل می‌شد، گفت: یک آقایی گفته زمانی که بحران تحریم‌ها بود به برخی پنج سکه دادند. این دروغ محض است نه قبل و نه بعد اصلا جلسه‌یی با این ترکیب تشکیل نشد. تصویر یا صوت تمام جلسات است. اینها می‌گوید مربوط به دولت دهم است اصلا این ترکیب می‌گوید دروغ است. در زمان احمدی‌نژاد ایشان به مناسبت اعیاد مخصوصا اعیاد اسلامی سکه می‌داد. در ذهنم هست. یک‌بار دو و نیم سکه هم داد. اگر در دولت نهم می‌گفت راست می‌گفت اما دولت دهم خبر ندارم. یادم نیست رسید می‌دادند یا خیر، اما معمولا فرد مورداعتماد که تحویل می‌داد معمولا رسید می‌گرفت. معاون اول قوه‌قضاییه درمورد بست‌نشینی بقایی و اینکه گفته می‌شود 3.5 میلیون یورو در اجلاس سران گم شده است، اظهار کرد: از بیان جزئیات معذور هستم و تا زمان صدور حکم نمی‌توانم چیزی بگویم. تا صدور حکم بقایی زیاد نمانده آن موقع با جزئیات می‌گویم.

 زاغری شرایط داشته باشد آزاد می‌شود

سخنگوی قوه‌ قضاییه درباره اظهارات وزیر امور خارجه بریتانیا درخصوص آزادی نازنین زاغری و اینکه اعلام کرده‌اند ۴۰۰میلیون یورو بدهی را پرداخت می‌کنند، گفت: مثل بقیه متهمان، حکم این فرد صادر شده و در حال گذران است و اگر شامل آزادی مشروط باشد آزاد می‌شود. هرکس زندانی در خارج از کشور داشته باشد برای آزادی او تلاش می‌کنند. ماهم اگر در خارج از کشور زندانی داشته باشیم تلاش می‌کنیم.

محسنی‌اژه‌ای درخصوص حکم دری‌اصفهانی و اینکه آیا ایشان ساعتش جاسوسی بوده است، گفت: ایشان اتهامی داشته است و حکم دادگاه تجدیدنظر تایید شده است. ایشان از جلساتی که شرکت می‌کرده به‌صورت مخفیانه گزارش تهیه کرده است.

 

تکذیب ادعاهای مطرح شده از سوی بقایی

در پی ادعاهای مطرح شده از سوی یکی از نزدیکان دولت دهم درباره اهدای سکه به چهره‌های بلندپایه نظام، برخی افراد و چهره‌هایی که نام آنها در این ادعاها مطرح شده بود با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌یی این ادعاها را تکذیب کردند.

 

دفتر سردار جعفری ادعای بقایی را تکذیب کرد

دفتر فرماندهی سردار جعفری کل سپاه ادعای یکی از مسوولان دولت دهم مبنی بر اهدای سکه به سرلشکر جعفری را تکذیب کرد و در ادامه تاکید کرد که از طریق مراجع قانونی اقدام خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در پی ادعای یکی از مسوولان دولت دهم مبنی بر اهدای سکه به افراد حاضر در یک جلسه از جمله سرلشکر محمدعلی جعفری، دفتر فرماندهی کل سپاه اعلام کرد: ادعای مطرح شده از جانب یکی از مسوولان دولت دهم مبنی بر دریافت سکه از سوی فرمانده کل سپاه به دلیل حضور در یک جلسه کاری، مضحک و کاملا کذب است.دفتر فرمانده کل سپاه تاکید کرده است: «معاونت حقوقی سپاه با طرح شکایت رسمی، این تهمت و اقدام خلاف اخلاق را دنبال خواهد کرد.»

 

رد ادعای بقایی درباره اهدای سکه توسط مصباحی‌مقدم

غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به اظهارات حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت‌ دهم درباره گرفتن سکه واکنش نشان داد. غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرآنلاین به ادعای حمید بقایی معاون اجرایی رییس دولت دهم پاسخ داد و گفت: ادعای آقای بقایی مبنی بر اینکه آقای احمدی‌نژاد در جلسه بررسی علل و عوامل تنش‌های اقتصادی به ما نفری 5 سکه بهار آزادی داده است را تکذیب می‌کنم و این ادعا دروغ است. حمید بقایی در یک فایل تصویری برای توجیه اتهام پرداخت پاداش‌ها و هدایای خارج از قانون به برخی افراد گفت: « آقایان باهنر، حسین طائب، فیروزآبادی، عزیز جعفری، رییسی، اژه‌ای، مصباحی‌مقدم، سعید جلیلی سکه طلا دریافت کردند .

 

 

ارسال نظر