تاکید بر حل موانع بانکی و برگزاری کمیسیون‌های مشترک

۱۳۹۶/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۷۲
تاکید بر حل موانع بانکی و برگزاری کمیسیون‌های مشترک

گروه ایران  

حضور در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز فرصتی شد برای دیدارهای معاون اول رییس‌جمهور کشورمان با سران و مسوولان بلندپایه سیاسی کشورهای مختلف شرکت‌کننده در این اجلاس تا از دل این دیدارها ظرفیت‌های تازه‌یی در بخش‌های تجاری، بازرگانی، بانکی و... برای اقتصاد و معیشت ایران حاصل شود.

جهانگیری که قبل از آغاز سفر به بولیوی، کشورهای امریکای لاتین را دارای جایگاه ویژه‌یی در سیاست خارجی کشورمان دانسته بود، در جریان این سفر تلاش کرد تا بخشی از ظرفیت‌های مغفول مانده بر سر توسعه روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین در جریان دیدار با رهبران و چهره‌های سیاسی این کشورها را احیا کند.

روز گذشته برنامه دیدار جهانگیری با مورالس رییس‌جمهوری بولیوی آغاز شد و در ادامه دیدار با مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا در دستور کار قرار گرفت و در نهایت دیدار با وزیر امور خارجه لیبی در کنداکتور برنامه‌های معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان قرار گرفت.

تاکید بر تصمیم‌سازی‌های مشترک و توسعه مناسبات اقتصادی و بانکی از جمله موضوعات مشترکی بود که در جریان دیدارهای جهانگیری در بولیوی مورد توجه قرار گرفت. ضمن اینکه معاون اول رییس‌جمهوری کشورمان در دیدار با مادورو درباره تجربیات ایران از مقابله با تحریم‌های اقتصادی امریکا صحبت کرد و این تحریم‌ها را عاملی برای توسعه تولید ملی کشور دانست.

 تاکید بر ضرورت حل موانع بانکی

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به سطح عالی روابط سیاسی ایران و بولیوی بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش پاد، اسحاق جهانگیری در دیدار ایوو مورالس رییس‌جمهور بولیوی که در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد، با تاکید بر ضرورت حل موانع بانکی در جهت ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: لازم است تلاش برای حل موانع و مسائل بانکی به صورت جدی‌تر از سوی بولیوی پیگیری شود.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه برگزاری مستمر کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و بولیوی می‌تواند توسعه مناسبات را تسریع کند، تصریح کرد: باید دو کشور برگزاری کمیسیون همکاری‌ها را برای حل موانع پیش روی گسترش روابط اقتصادی و راهکارهای توسعه مناسبات فیمابین به صورت جدی‌تر دنبال کنند.

جهانگیری همچنین از آمادگی ایران برای انتقال دانش و تجربیات به بولیوی به‌خصوص در حوزه فناوری و نانوتکنولوژی و اجرای پروژه‌های مختلف در این کشور خبر داد.

رییس‌جمهور بولیوی نیز در این دیدار با قدردانی از حضور‌ معاون اول‌ رییس‌جمهور کشورمان در چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز گفت: دو‌ کشور باید راهکارهای توسعه همکاری‌های فیمابین را از طریق سفرا و وزرای دو کشور‌ بررسی و پیگیری کنند. ایوو‌ مورالس با اشاره به احداث برخی واحدهای تولیدی لبنی در‌ بولیوی توسط ایران گفت: این واحدهای تولیدی نتایج خوبی را برای بولیوی دربر داشته و ما خواهان توسعه همکاری‌ها در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران هستیم. وی همچنین با اشاره به نیاز کشورش به دانش و فناوری‌های نوین، خواستار برخورداری از تجربیات ایران در حوزه‌های مختلف به‌خصوص نانوتکنولوژی شد.

 تحریم‌ امریکاو تقویت توان داخلی

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به مناسبات مثبت و سازنده ایران و ونزوئلا بر گسترش همکاری‌های تهران- کاراکاس در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری دیروز به وقت محلی در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، در دیدار با رییس‌جمهوری ونزوئلا با تشریح اوضاع منطقه و سیاست‌های خصمانه امریکا علیه کشورهای مستقل تصریح کرد: باید همه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه در جهت چندجانبه گرایی در جهان تلاش و همکاری کنند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه کشورهایی که سیاست مستقل از این کشور دارند به انحای مختلف اعمال می‌شود، گفت: پیامد مثبت رفتار امریکا برای کشور ما اتکا به توان داخلی و افزایش ظرفیت تولید ملی برای رفع نیازها بوده است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه شرکت‌ها و صنایع ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های ملموسی داشته‌اند، اظهار داشت: آمادگی داریم تا تجربیات خود را در همه زمینه‌ها در اختیار کشور دوست ونزوئلا قرار دهیم. جهانگیری همچنین تدا‌وم سیاست‌های اشتباهی که منجر به تقویت افراطی‌گری در جهان امروز می‌شود را محکوم به شکست دانست.

رییس‌جمهور ونزوئلا نیز در این ملاقات با ابلاغ سلام گرم به رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری کشورمان خواستار تقویت مناسبات در عرصه‌های مختلف با ایران شد.

نیکولاس مادورو با تاکید بر توسعه همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ونزوئلا گفت: همکاری شرکت‌های نفت و‌گاز دو کشور می‌تواند بسترهای خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها فراهم کند.

وی با تشریح سیاست‌ها و اعمال فشار کاخ سفید علیه کشورش، این سیاست‌ها را شکست خورده دانست و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات در منطقه و حمایت از ونزوئلا قدردانی کرد.

 ایجاد ارتباط دریایی ایران و لیبی

بعد از دیدار با روسای جمهور بولیوی و ونزوئلا جهانگیری معاون اول‌ رییس‌جمهور‌ در دیدار با وزیر خارجه لیبی با تاکید بر اینکه لیبی کشوری بزرگ و بااهمیت در جهان اسلام و قاره آفریقاست، اظهار امیدواری کرد با همت مردم و سران اقوام و طوایف این کشور هرچه سریع‌تر از بحران خارج شود.

اسحاق جهانگیری در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در دیدار وزیر خارجه لیبی اظهار داشت: مردم لیبی با توجه به تاریخ و سابقه ارزشمند این کشور می‌توانند بر مشکلات فائق آمده و نقش خود را در جهان امروز ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و ملت ایران همواره در کنار ملت بزرگ لیبی بوده‌اند، آمادگی کشورمان برای توسعه مناسبات و رفع موانع پیش روی همکاری‌های دوجانبه را اعلام کرد.

وزیر خارجه لیبی هم در این دیدار با اشاره به شرایط کشورش در سال‌های اخیر گفت: اساس رابطه میان ملت‌هاست و ملت لیبی آرزو دارد که مناسباتش با دولت ایران ارتقا یابد.

وی اجرای برخی طرح‌های مشترک نظیر ایجاد ارتباط دریایی میان دو کشور را گامی در جهت تامین منافع طرفین ارزیابی کرد و افزود: ما برای توسعه صنایع خود به ویژه در حوزه انرژی نیازمند کمک ایران هستیم.

 

ارسال نظر