اقتصاد، تجارت و انرژی روی میز نمایندگان ایران و اروپا

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۴۶
اقتصاد، تجارت و انرژی روی میز نمایندگان ایران و اروپا

گروه ایران

سومین دور گفت‌وگوهای عالی‌رتبه سیاسی ایران و اتحادیه اروپا از صبح دیروز به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران آغاز به کار کرد. نشستی که بر اساس اظهارنظرهای مردان دیپلماسی کشورمان در کنار مباحث اقتصادی، تجاری و انرژی موضوع تخلفات طرف امریکایی در توافق هسته‌یی را نیز مورد توجه قرار داده است تا با هماهنگی‌های بیشتر راهکارهای مناسبی برای مقابله با سنگ‌اندازی‌های طرف امریکایی اندیشیده شود.  عراقچی و اشمید که از ابتدای آغاز مذاکرات هسته‌یی ایران و کشورهای1+5 به عنوان نمایندگان دو طرف اصلی در مذاکرات حضور داشتند و بارها تصاویر مشترک آنها هنگام مذاکرات نفس‌گیر هسته‌یی در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا کرده است، قرار است برنامه‌های موثر اجرایی برای استحکام بیشتر برجام و استمرار آن تدارک ببینند. اما گفت‌وگوهای ایران و اروپا در چارچوب بیانیه مشترک محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در ادامه دو دور گفت‌وگوهای پیشین طی دو سال گذشته برگزار می‌شود. دومین دور این گفت‌وگوها آبان 1395 در بروکسل و به ریاست مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و امریکای وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمید برگزار شد. نخستین دور گفت‌وگوهای مذکور بهمن 1394 در تهران برگزار شده بود. قرار است، سه‌شنبه 30 آبان‌ماه نیز سمیناری با موضوع «همکاری‌های هسته‌یی: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها» به مدت دو روز در اصفهان برگزار شود. سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه، هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی در این نشست حضور دارند و به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. مراسم افتتاحیه این نشست سه‌شنبه 30 آبان‌ماه ساعت 9 صبح در مرکز هسته‌یی اصفهان برگزار می‌شود.

 اقتصاد، تجارت و انرژی

در گفت‌وگوهای مذکور موضوعات مورد علاقه طرفین درحوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه از جمله اقتصادی و تجاری، انرژی (انرژی هسته‌یی، نفت و گاز، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر)، محیط زیست، حمل و نقل، حقوق بشر، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و فرهنگی و همچنین آخرین تحولات منطقه‌یی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

بعد از توافق هسته‌یی و در دوره پسابرجام، شاهد گسترش مبادلات تجاری دوجانبه بین ایران و اتحادیه اروپا بوده‌ایم به‌طوری که در سال 2016 مناسبات تجاری نسبت به سال قبل 79درصد رشد داشته و ارزش مبادلات تجاری به رقم 13.7میلیارد یورو بالغ شده است. این ارقام کماکان در 7ماهه اول سال 2017 روند صعودی خود را حفظ کرده و به رقم 5/11میلیارد یورو بالغ شده است. موگرینی همواره در مناسبت‌های مختلف از جمله در سفر اخیرش به واشنگتن، به صورت شفاف و صریح از اجرای کامل و موثر برجام به عنوان یک موافقتنامه چندجانبه که مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است، حمایت کرده و از کشورهای 1+5 خواسته که به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشند.

 بررسی مشکلات ایجاد شده توسط امریکایی‌ها در برجام

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در نشست مشترک با هیات اروپایی در اصفهان مشکلاتی را که از طرف امریکا در ارتباط با برجام به وجود آمده مطرح کرده و تدابیر جلوگیری از آنها را نیز بررسی می‌کنیم.

«بهروز کمالوندی» در حاشیه مراسم ختم پدر بهرام قاسمی با اشاره به نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مقامات ایرانی و اتحادیه اروپا اظهار کرد: ما سال گذشته نشستی تحت عنوان انتظارات و مسوولیت‌ها در بروکسل در خصوص همکاری‌های هسته‌یی و اتحادیه اروپا داشتیم و در آنجا مطرح شد که چنین برنامه‌یی در تهران برگزار شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: در نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در اصفهان اینکه همکاری‌های هسته‌یی ایران و اتحادیه اروپا به چه نقطه‌یی رسیده و چه چشم‌اندازی پیش‌رو داریم را بررسی می‌کنیم.

کمالوندی تصریح کرد: در مراسم افتتاحیه این نشست، سخنرانانی از کشورهای مختلف اروپایی و اعضای اتحادیه اروپا و ایران سخنرانی خواهند کرد و بررسی خواهیم کرد که در حوزه همکاری‌های هسته‌یی چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا در این نشست در مورد موضوع برجام و مسائل پیش روی آن نیز صحبت خواهد شد یا خیر، گفت: من در سخنرانی خود به این موضوع و مشکلاتی که از طرف امریکا در ارتباط با برجام به وجود آمده خواهم پرداخت و اعضای مختلف برجام باید تدابیری داشته باشند که چگونه می‌توان جلو این روندی که به ناکجاآباد ختم می‌شود را گرفت.

 

ارسال نظر