پیمانکاران ساختمان‌های غیرمستحکم بازخواست شوند

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۶۳
پیمانکاران ساختمان‌های غیرمستحکم بازخواست شوند

وزیر کشور: ساخت مسکن موقت زلزله‌زدگان آغاز شد

گروه ایران  

جلسه ستاد مدیریت بحران کشور عصر روز شنبه به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد؛ جلسه‌یی که در آن وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، اطلاعات، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رییس سازمان هواشناسی، رییس سازمان بهزیستی، رییس سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح هر کدام در سخنانی جداگانه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان ارائه کردند و از آمادگی خود برای استمرار کمک‌ها و حضور همه‌جانبه خبر دادند.

اما، در روزهایی که موضوع سوءمدیریت‌های صورت گرفته درخصوص مسکن مهر در راس ارزیابی‌های تحلیلی و رسانه‌یی قرار گرفته، معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت استحکام ساختمان‌های نوسازی که در بخش‌های مختلف کشورمان در قالب پروژه‌های ساخت و ساز انجام گرفته به این نکته اشاره کرد که نباید از کنار چنین موضوعی که به نوعی با زندگی و حیات شهروندان ایرانی سر و کار دارد، به سادگی عبور کرد. جهانگیری بدون اینکه در این زمینه قضاوتی له یا علیه هیچ شخص یا جناحی داشته باشد از منظر کارشناسی شده و تخصص به موضوع نگاه می‌کند و از افراد و جریان‌های مختلف می‌خواهد که بدون رویکردهای سیاسی و جناحی با موضوعاتی که با زندگی مردم و سر و کار دارند، صحبت کنند. معاون اول رییس‌جمهوری از تمام نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی در فرآیند اسکان و بازسازی مناطق آسیب‌دیده غرب کشور نقش‌آفرین هستند، خواست با آغاز فصل بارش‌ها و سرمای سوزنده غرب کشور روند بازسازی و اسکان آسیب‌دیدگان را به‌سرانجام برسانند. جهانگیری با اشاره به وجود برخی ناهماهنگی‌ها و ضعف‌هایی که در امدادرسانی به مردم ایجاد شده از تمام دستگاه‌های مسوول خواست با برطرف کردن نواقص به بهبود اوضاع کمک کنند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی هم در حاشیه این نشست از آغاز اسکان آسیب‌دیدگان زلزله خبر داد و اعلام کرد که فرآیند بازسازی واحدها نیز طی یک ماه آینده به سرانجام می‌رسد.

 اسکان قبل از فصل سرما

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درخصوص آغاز فصل سرما و بارش‌ها در غرب کشور بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اسکان زلزله‌زدگان در استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: اسکان کسانی که خانه‌های‌شان بر اثر زلزله تخریب شده باید با سرعت هر چه بیشتر انجام شود به‌گونه‌یی که مردم برای فصل سرما و زمستان دغدغه‌یی نداشته باشند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در نخستین دقایق پس از وقوع زلزله مبنی بر لزوم بسیج همگانی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان، خاطرنشان کرد: در کنار وظیفه اداری مسوولان کشور، وظیفه دینی و اخلاقی نیز حکم می‌کند که همه با جدیت پای کار بایستیم و در شرایط سخت به هموطنان‌مان خدمتگزاری کنیم چراکه مردم انتظار دارند مسوولان در این‌گونه حوادث مشکلات آنها را مرتفع کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و آوار‌برداری در بیش از ۱۹۰۰ روستا و چندین شهرستان استان کرمانشاه، تصریح کرد: اقدامات و تلاش‌های گسترده‌یی در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گرفت و تلاش‌های فراوانی برای کمک به مردم زلزله‌زده انجام شد.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی صحیح به مردم درخصوص اقدامات صورت گرفته، افزود: از صدا و سیما و همه رسانه‌ها می‌خواهیم خدمات انجام شده که نشانگر کارآمدی نظام است را به درستی منعکس کند البته ما قصد نداریم ضعف‌ها و نواقص را کتمان کنیم اما در عین حال باید کارهای مثبت زیادی که انجام می‌شود نیز اطلاع‌رسانی شود تا روند امدادرسانی در فضای مثبت با سرعت بیشتری انجام گیرد و نباید با سیاه‌نمایی و انکار خدمات ارائه شده به زلزله‌زدگان کارآمدی نظام را زیر سوال ببریم.

 اهمیت استحکام سازه‌ها

وی با بیان اینکه بی‌تردید در کنار خدمات و اقدامات انجام شده، نواقص و ضعف‌هایی نیز وجود دارد، به سفر چندی پیش خود به شهرستان هریس اشاره و خاطرنشان کرد: در این سفر وقتی برای افتتاح یک بیمارستان رفته بودیم، مشاهده کردیم که در کنار این بیمارستان یک بیمارستان دیگر در سال ۹۰ افتتاح شده اما در سال ۹۱ بر اثر زلزله تخریب شده بود و ناچار شده بودند که ساختمان دیگری احداث کنند.

جهانگیری ادامه داد: وقتی که ساختمانی احداث می‌شود باید از استحکام و ایمنی لازم و استاندارد برخوردار باشد و نباید از کنار این موضوع که ساختمان‌های نوساز دچار آسیب می‌شوند به سادگی عبور کنیم. معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: در این‌گونه موارد که ساختمان‌های نوساز یا بناهایی که مستحکم‌سازی شده‌اند، تخریب می‌شوند، بدین معناست که اشکالاتی وجود دارد و باید پیمانکاران و سازندگان این‌گونه بناها مورد بازخواست قرار گیرند که چرا موارد ایمنی در احداث ساختمان‌ها رعایت نشده است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله‌خیز است و استان‌های مختلف کشور همواره متحمل خسارات ناشی از زلزله بوده‌اند، گفت: باید در هر استان ستاد بحران مجهز و قوی وجود داشته باشد و آسیب‌شناسی دقیقی درخصوص ساختمان‌ها و بناها صورت گیرد تا اشکالات و ضعف‌ها برطرف شود.

 بررسی گزارش دستگاه‌ها

جهانگیری با اشاره به گزارشات ارائه شده در جلسه ازسوی نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از روند امدادرسانی و آوار‌برداری در استان کرمانشاه، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیازهای اولیه مردم تا حد زیادی تامین شده است و مرحله بعدی اسکان فوری زلزله‌زدگان است که مقرر شده روند اسکان موقت و دایم با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود و سایر دستگاه‌ها و نهادها برای همکاری در این زمینه باید با هماهنگی بنیاد مسکن فعالیت کنند تا از دوباره‌کاری و موازی‌کاری پرهیز شود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت ۵۰درصد منابع تصویب شده از سوی هیات دولت تاکنون و نیز آمادگی بانک‌ها برای تخصیص اعتبارات بانکی برای کمک به روند امدادرسانی و اسکان، تصریح کرد: فعال شدن امور زندگی و ازسرگیری فعالیت واحدهای اداری و آموزشی در استان کرمانشاه نیز باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد و سازمان تامین اجتماعی باید به کسانی که واحدهای تولیدی و افرادی که شغل آنها با مشکل مواجه شده است بیمه بیکاری پرداخت کند ضمن آنکه راه‌اندازی واحدهای تولیدی و کشاورزی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی برخی کشورهای خارجی برای ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی، خاطرنشان کرد: دولت مقرر کرد که هلال‌احمر به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی که همواره در حوادث منطقه‌یی در کشورهای مختلف حضور جدی دارد، بتواند کمک‌های کشورهای داوطلب را دریافت کند.

 ظرف یک ماه آینده ساخت بناهای دایمی شروع می‌شود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز در حاشیه این نشست از ساخت مساکن موقت برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه خبر داد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ظرف یک ماه آینده ساخت مساکن دایمی را نیز شروع می‌کند. به گزارش پاد، عبدالرضا رحمانی پس از پایان جلسه ستاد مدیریت بحران که در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار شده تا روز سه‌شنبه هفته جاری تاریخ قطعی آماده‌سازی مساکن موقت را اعلام کند.

وی در ادامه افزود: بنیاد مسکن تا ظرف یک ماه آینده باید تمام طرح‌های اسکان دایمی را هم آماده کند. وزیر کشور تصریح کرد: در زمینه اسکان دایم براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و طبق برنامه‌هایی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه کرده منابع، اعتبارات و تسهیلات موردنیاز تصویب شده که روز شنبه وزیر اقتصاد در گزارشی اعلام کرد که نخستین قسط این منابع در روز جاری پرداخت شد.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی براساس توافقی که با قرارگاه خاتم‌الانبیا داشته، قرار شده ساخت مساکن روستایی توسط این قرارگاه انجام شود. وی گفت: ساخت مساکن موقت آغاز شده و روزهای آتی با انتقال تجهیزات سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 

ارسال نظر