سفر بوریس جانسون به تهران ارتباطی با پرونده نازنین زاغری ندارد

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۱۲
سفر بوریس جانسون به تهران ارتباطی با پرونده نازنین زاغری ندارد

گروه ایران   

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به خبر سفر بوریس جانسون و ماکرون به ایران گفت: این سفرها در دستور کار قرارد دارد و جزئیات آن اعلام خواهد شد.  قاسمی البته سفر قریب‌الوقوع جانسون وزیر امور خارجه انگلیس به تهران را بی‌ارتباط با موضوع نازنین زاغری دانست و این پرونده را در صلاحیت ساختار قضایی کشورمان ارزیابی کرد که عوامل غیرمسوول در روند کلی آن تاثیرگذار نخواهند بود.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه ضمن تسلیت به حادثه‌دیدگان زلزله در ایران و عراق و طلب صبر و اجر برای آنها، در پاسخ به سوالی درخصوص سفر بوریس جانسون وزیر امور بریتانیا به ایران و ارتباط آن با پرونده نازنین زاغزی گفت: این سفر

در دستورکار دو کشور قرار دارد و در حال تنظیم است و تا انتهای سال میلادی وی سفر خود را به تهران انجام خواهد داد.  وی در مورد اینکه آیا هیات تجاری هم در این سفر خواهد آمد یا خیر؟ اظهار کرد: در زمان لازم درباره جزئیات توضیح خواهیم داد.  در کنار این موضوعات دامنه وسیعی از پرسش‌های مرتبط با دیپلماسی از جمله موضوع حضور ایران در فرآیند بازسازی سوریه، احتمال مذاکرات موشکی، ماجرا استعفای سعد حریری و... نیز در جلسه

روز گذشته مطرح شدند و قاسمی به آنها پاسخ گفت.

 تاریخ نامشخص سفر ماکرون به تهران

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در مورد سفر امانوئل ماکرون به ایران تصریح کرد: سفر ماکرون مطرح شده و در دستورکار قرار دارد. تاریخ دقیق آن مشخص نیست و احتمالا بعد از سفر وزیر امور خارجه فرانسه خواهد بود اما موضوعی مورد بحث است که در زمان خودش اگر قطعی شد و جزئیات مشخص شد اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

قاسمی درخصوص اظهارات ماکرون درباره ایران خاطرنشان کرد: موضع‌گیری رییس‌جمهور فرانسه موضع‌گیری دقیقی نبود. ما خواستار آن هستیم که با دقت و هوشیاری به مسائل منطقه توجه کنند چون بدخواهان زیادی می‌خواهند روابط ایران و اروپا به‌ویژه فرانسه را تحت‌تاثیر قرار دهند و این سفر برای کاستن از برخی اختلافات در دیدگاه‌هاست.

وی درمورد سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران نیز ابراز داشت: این سفر در مرحله نهایی است و تاریخ تاحدودی روشن است و آن هم در هفته‌های آتی می‌تواند انجام شود.

 در حوزه بازسازی سوریه حضور جدی خواهیم داشت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که نقش ایران در سوریه بعد از داعش چه خواهد بود؟ بیان کرد: حضور ما در سوریه برای مبارزه با داعش و با طلب یاری دولت سوریه بود و در صورتی که سوریه بتواند بر همه مشکلات فائق بیاید و داعش سرکوب کامل شود، ما روابط راهبردی خود را ادامه می‌دهیم و در حوزه بازسازی سوریه حضور جدی خواهیم داشت.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره تحت‌فشار قرار دادن ایران در پی استعفای سعد حریری یادآور شد: ما همواره خواهان ثبات امنیت و آرامش در لبنان بودیم و در سالیان اخیر با تلاش بین احزاب و گروه‌های مختلف لبنانی، این کشور در مسیر درست قرار گرفت و در جهت سازندگی خود در حرکت بوده و این مورد حمایت ماست.

وی با بیان اینکه ما هنوز به‌طور جدی از روند توسعه و آرامش و ثبات در لبنان حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: استعفای نخست‌وزیر لبنان امری ناگهانی و مشکوک تلقی شد و امیدوار هستیم باتوجه به سخنان یک‌شنبه‌ شب حریری، او هر چه زودتر باید به لبنان برگردد و مراحل قانونی استعفا را در کشور لبنان انجام دهد. ما از هر اقدامی برای ثبات لبنان حمایت می‌کنیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌یی وزارت امور خارجه افزود: اینکه آن اتفاق چرا و چگونه صورت گرفت، تحلیل زیاد دارد. باید صبر کرد تا زمان به روشن شدن واقعیت قضیه کمک کند ولی قطعا یک اقدام عجیب و بی‌نظیر بود که نخست‌وزیری در کشوری ثالث استعفا بدهد و برنگردد.

قاسمی تاکید کرد: صحبت‌های یک‌شنبه‌ شب نور امیدی برای برگشت حریری به لبنان و برگشت ثبات و وضعیت قبلی به لبنان بود که دوران سختی را در گذشته پشت‌سر گذاشته است.

 گفت‌وگوهای موشکی منتفی است

قاسمی درخصوص مساله پیشنهاد گفت‌وگوی موشکی با ایران تصریح کرد: اگر چنین چیزی در رسانه‌یی مطرح شده است که بعید می‌دانم چنین چیزی باتوجه به مواضع جمهوری اسلامی در رسانه‌ها مطرح شده باشد، باید بگویم ما صراحتا درمورد مواضع دفاعی با هیچ کشور و فردی مذاکره نمی‌کنیم و این موضوع حق جمهوری اسلامی است که در مورد مسائل دفاعی خود تصمیم‌گیری کرده و مباحث موشکی و سیاست‌های خود را دنبال کند.

وی ادامه داد: آنچه دیگران باید توضیح دهند ارسال سلاح‌های گران‌قیمت و انبوه و پیشرفته به کشورهای منطقه است که نهایتا باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان این اقلام پاسخگو باشند و نهایتا گذر زمان این وضعیت را حادث خواهد کرد که آنها آثار مخرب این سیاست غلط خود را خواهند دید.

قاسمی در پاسخ به سوال ایلنا درباره پرونده زاغری و ارتباط آن با سفر بوریس جانسون یادآور شد: موضوع زاغری بحث قضایی است و آنها مسیر را دنبال کردند و حکم محکومیت در حال اجراست. درمورد سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران این موضوع ربطی به اظهارات اخیر و انتقادات درون انگلیس به وی ندارد. ما طیف وسیعی از مسائل را با لندن داشتیم و در دوران اخیر باتوجه به روند مثبت در روابط دو کشور و ارتقای سطح روابط تا سطح سفیر بعد از بحران گذشته در حوزه مسائل دوجانبه و منطقه و بین‌المللی و برجام همواره در دستورکار بوده است و موضوعات زیادی داریم که باید پیرامون آنها صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه در تماس تلفنی روزهای گذشته بین دو وزیر هم مجموعه‌یی از مسائل دوجانبه و بین‌المللی مطرح شد، عنوان کرد: در این مکالمه تلفنی دوطرف درباره زاغری هم صحبتی داشتند. آقای ظریف هم اشاره کرد باتوجه به مسائل بشردوستانه باوجود اینکه موضوع قضایی است و تفکیک قوا وجود دارد، پیام را به سیستم قضایی منتقل و در این زمینه مساعدت می‌کند. نهایتا این بحث تبلیغاتی داخل انگلیس است و سروصداهایی میان مخالفان و موافقان دولت در این کشور وجود دارد و نباید خود را درگیر آن کنیم.

 

ارسال نظر