برجام، مشعل امید در دنیای دیپلماسی است که باید روشن بماند

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۹۸
برجام، مشعل امید در دنیای دیپلماسی است که باید روشن بماند

گروه ایران|

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و ‌گری لوئیس، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران از کتاب مجموعه گزارش‌های سازمان ملل در ایران از سال 1391تا 1395 (UN-DAF) رونمایی کردند. جلسه‌یی که در جریان آن فرصتی نیز برای بررسی دستاوردهای برجام در نظام حقوقی بین‌الملل ایجاد شد تا از منظری تازه به یکی از مهم‌ترین اسناد دیپلماتیک نظام بین‌الملل پرداخته شود.

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه در این مراسم با اشاره به دستاوردهای دامنه‌دار برجام برای ساختار بین‌المللی برجام را مسیری که گفت‌وگو، مذاکره و صلح را به جای تهدید، تحریم و جنگ قرار می‌دهد، قابل توجه است.

عراقچی در ادامه برجام را مشعل امیدی دانست که باید در دنیای دیپلماسی همچنان روشن باقی بماند.

گری لوئیس نیز در این مراسم که دیروز در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: برای اجرایی شدن طرح توسعه ملی از دولت ایران حمایت می‌کنیم. لوئیس همچنین اعلام کرد که ماموریتش در ایران پایان یافته و به زودی تهران را ترک می‌کند.

 سندی برای همکاری‌های بین‌المللی

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه گفت: برجام سوءتفاهم بلندمدتی را از بین برد که می‌توانست گریبان همه را بگیرد. برجام باید به عنوان یک مشعل امید در دنیای دیپلماسی روشن بماند. به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی در مراسم بزرگداشت هفتاد و دومین سالروز تاسیس سازمان ملل متحد اظهار کرد: سازمان ملل یکی از سنگ بناهای همکاری بین‌المللی در دهه‌های اخیر شده است. وی ادامه داد: سازمان ملل نشان داده که یکی از سکوها برای کشورهای عضو و حتی اشخاص است که بتوانند نظرات و شکایات خود را بیان و مشکلات را حل کنند. معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه یادآور شد: سازمان ملل به ما این احساس را می‌دهد که کشورهای عضو نه تنها به دنبال به دست آوردن اهداف خودخواهانه نیستند بلکه همه کشورها می‌توانند در چارچوب آن با همکاری هم دنیای بهتری بسازند.

عراقچی افزود: سازمان ملل یکی از مولفه‌های بسیار خوبی است که در چارچوب آن 7کشور و اتحادیه اروپا توانستند با هم کار کنند و موضوع بسیار پیچیده‌یی را زیر پرچم این سازمان(سازمان ملل) حل کنند که ما به آن «توافق برجام» می‌گوییم.

وی ادامه داد: برجام توانست با توجه به همه طرفین این قرارداد، موضوع یکی از نشست‌های مهم سازمان ملل باشد و جزو بیانیه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت شد. وی اضافه کرد: این قطعنامه یکی از بلندترین قطعنامه‌های شورای امنیت بود که بیش از 160صفحه دارد. برجام نمونه بسیار شفاف و موفقی است که نشان می‌دهد چطور دیپلماسی و مذاکره می‌تواند جای اختلاف و جنگ را بگیرد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به تغییرات جدیی که در سیاست ایالات متحده امریکا اتفاق افتاده، گفت: برخورد بسیار رادیکال امریکا با مسائل جهانی و نفی دیپلماسی می‌تواند برای دنیا تهدیدآمیز باشد. رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ابراز امیدواری کرد که جامعه بین‌الملل همچنان از اجرای موفق برجام حمایت کند و گفت: باید اطمینان حاصل کنیم که برجام در دنیای دیپلماسی به عنوان یک مشعل امید روشن بماند.

 حمایت از طرح‌های توسعه‌ای ایران

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز در این مراسم گفت: سازمان ملل برای اجرایی شدن طرح توسعه ملی از دولت ایران حمایت می‌کند.

گری لوئیس با تاکید بر اینکه همه کشورهای عضو سازمان ملل باید برای رسیدن به اهداف این سازمان تلاش کنند، افزود: هدف سازمان ملل همواره حمایت از توسعه کشورهاست.

وی برنامه‌های دفتر سازمان ملل در تهران را در دوران مسوولیت خود حمایت از دولت ایران در راستای طرح توسعه ملی بیان کرد و افزود: ما برای رسیدن به این هدف در ایران بسیار تلاش کردیم و این طرح به تصویب مجلس رسید.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تاکید کرد این طرح باعث اجرایی شدن هزاران پروژه در ایران شده و توسعه و بهبود بهداشت عمومی، فناوری و ساختن جامعه مطلوب را به دنبال داشته است. گری لوئیس خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند با اجرایی شدن هر چه بهتر این طرح در راستای رسیدن به اهداف خود گام‌های موثری بردارد. وی ادامه داد: طرح توسعه ملی در راستای توسعه ایران در زمینه‌های محیط زیست، بهداشت و اقتصاد از سال 2017 تا سال 2021 با همکاری دولت به ویژه وزارت امور خارجه ایران و سازمان ملل در تهران به امضا رسید. گری لوئیس افزود: ماموریت کاری بنده که از سال 2013 به مدت 5 سال در کشور ایران آغاز شده به پایان رسیده است و من این سمت را تا چند روز آینده به جانشین جدیدم واگذار می‌کنم.

وی با حالتی بغض برای لحظاتی سکوت کرد و پس از آن به بیان خاطراتی از مدت حضور خود در ایران پرداخت.

 

ارسال نظر