پیش‌نویس لایحه بودجه سال 97 تقدیم هیات وزیران شد

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۹۷
پیش‌نویس لایحه بودجه سال 97 تقدیم هیات وزیران شد

گروه ایران|مهدی بیک|

سخنگوی دولت از تقدیم پیش‌نویس لایحه بودجه 1397 به هیات وزیران خبر داد.

به گزارش «تعادل» نوبخت در ابتدای جلسه گزارشی از وضعیت کلی بودجه 97 ارائه کرد و گفت: پیش‌نویس لایحه بودجه سال 97 مشتمل بر 22 تبصره دیروز (سه‌شنبه) به هیات وزیران ارسال شد. بررسی پیش‌نویس لایحه از هفته آینده آغاز خواهد شد و تا تاریخ 15 آذرماه به مجلس تقدیم می‌شود.

وی افزود: البته امسال ۱۵ آذر تعطیل رسمی است و روز قبل از آن هم تعطیل است ولی دولت آمادگی دارد هر روزی که مجلس شورای اسلامی تعیین کند، لایحه تقدیم شود. در کنار این موضوعات مباحث دیگری هم در نشست هفتگی نوبخت با خبرنگاران مطرح شدند که در فرصت 2ساعته جلسه به آنها پاسخ داده شد. مباحثی مانند لایحه اصلاح نظام رسانه‌یی، موضع دولت درباره حذف یارانه‌های نقدی افراد برخوردار، سرانجام مشکلات موسسات غیرمجاز، فرآیند استفاده از پول ملی به جای دلار، فرجام پرونده سپنتا نیکنام و... در جلسه روز گذشته به عنوان پرسش از سوی خبرنگاران مطرح شدند و نوبخت به آنها پاسخ داد. سخنگوی دولت در پاسخ به اعتراضات اهالی رسانه درباره لایحه نظام رسانه‌یی تاکید کرد که هدف دولت از پیگیری این موضوع ایجاد شرایط بهتر برای اهالی رسانه است، اما با انتقادات مطرح شده، طرح از دستور کار بررسی خارج شده و اهالی رسانه می‌توانند با انعکاس نظرات خود به بهتر شدن این لایحه کمک کنند. نوبخت هرچند درباره ابعاد و زوایای گوناگون لایحه اصلاح نظام رسانه‌یی صحبت کرد، اما پاسخی به این پرسش کلیدی نداد که چرا دولت دوازدهم اقدامی برای احیای انجمن صنفی مطبوعات نمی‌کند.

 پیگیری مطالبات سپرده‌گذاران

موضوع مهم دیگری که طی هفته اخیر باعث به وجود آمدن دامنه وسیعی از مباحث و انتقادات از دولت شده، مساله لایحه‌یی است که از سوی دولت برای اصلاح نظام رسانه‌یی مطرح شده است.

سخنگوی دولت هدف از تشکیل سازمان رسانه‌یی در قالب این لایحه را انسجام‌بخشی به این نهاد عنوان کرد و گفت: نگاه همه وزیران تقویت جایگاه سازمان رسانه‌یی است و از همه اصحاب رسانه می‌خواهیم پیشنهادهای تکمیلی خود را برای ارتقای این سازمان ارائه دهند. نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد نتایج نشست هفته گذشته سران قوا برای بررسی مشکلات سپرده‌گذاران برخی موسسات پولی و بانکی گفت: در این جلسه تصمیمات مهم و رفع مشکل بیان و مقرر شد کارگروهی از نمایندگان سه قوه موضوع را پیگیری کنند و تصمیمات اخذ شده اجرایی شود.

وی افزود: در آینده نزدیک و در روزهای آتی از نتایج حاصله برای حل مشکل این سپرده‌گذاران با خبر خواهیم شد تا با نظارتی که از سوی بانک مرکزی انتظار داریم اعمال شود، از تکرار هرگونه اشتباهات موسسات پولی و مالی جلوگیری شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه در شرایطی که کمیته امداد برای پرداخت مستمری یارانه‌بگیران اعلام آمادگی کرده، دولت نسبت به پرداخت یارانه‌ها در بودجه سال آینده چه برنامه‌یی دارد، اظهار کرد: در سال جاری در تبصره 14 چگونگی توزیع منابع یارانه‌ها تا سقف 48هزار میلیارد تومان بین اقشار مختلف به صورت نقدی و غیرنقدی یا پرداخت به بخش تولید و طرح تحول سلامت و دیگر موارد مشخص شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین فرصت برای رسیدگی به این مساله در بررسی لایحه بودجه 97 است تا آنچه نمایندگان نظر دارند، در تبصره 14 لایحه بودجه اعمال کنند و دولت مجری قانون است.

 ضمانت اجرایی پروژه‌های خارجی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه مدیر توتال اعلام کرده که از تحریم‌های احتمالی پیروی می‌کند و در این صورت آیا ایران نسبت به قرارداد منعقده شکایت می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات این قرارداد که از نقاط قوت آن است، این بود که برای هر نوع شرایط غیرمعمول این نقش را برای استیفای حقوق قانونی طرف ایرانی قائل شده است. رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره اقدامات دولت نسبت به حذف دلار از مناسبات تجارت بین‌المللی ایران گفت: گام‌هایی در این زمینه برداشته شده و در حال حاضر عمده فعالیت‌های ایران

بر اساس یوروست. نوبخت با بیان اینکه ما همچنان هوشیار هستیم، افزود: مواضع دولت براساس هماهنگی‌هایی که با برخی کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران دارد، استفاده از پول‌های ملی است و در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده و حرکت خواهیم کرد.

نوبخت در پاسخ به اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران با توجه به علاقه امریکایی‌ها برای مذاکره در موضوعات دیگر تمایلی دارد یا خیر، گفت: هرگونه مذاکره با امریکا منتفی است، آن هم با اهدافی که امریکایی‌ها در ذهن دارند و تحت هیچ شرایطی انجام مذاکرات را در جهت منافع ملی نمی‌دانیم. وی ادامه داد: اگر قصد آنها نسبت به توافقی باشد که مجددا مذاکره کنیم، شرایط نشان می‌دهد که این صلاحیت را از نظر اجتماعی و عرف بین‌المللی ندارند، چرا که مذاکره کردیم و نتیجه گرفتیم و اگر بخواهیم مستحکم بماند، طرف مذاکره‌کننده باید قابلیت اعتماد را داشته باشد.

سخنگوی دولت توضیح داد: بنابراین برای ورود به مذاکره شرایطی وجود دارد و چون طرف مقابل نسبت به تعهدات بین‌المللی پایبندی مستحکمی ندارد، توجیهی نخواهد داشت. سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد امنیت سرمایه‌گذاران ایرانی با توجه به بازداشت برخی هنگام ورود به ایران گفت: دولت از حضور فعالان اقتصادی ایرانی مقیم خارج حمایت خواهد کرد و این مسائل در چارچوب منافع ملی قابل توجیه است و دولت خود را موظف می‌داند در چارچوب قانون از هموطنانی که برای مشارکت در جهت توسعه کشور حرکت می‌کنند، حمایت کند.

 اقداماتی در مورد سپنتا نیکنام در حال انجام است

در ادامه یکی از خبرنگاران سوال کرد با توجه به اینکه رییس‌جمهوری درمورد سپنتا نیکنام نامه‌یی را به رهبر معظم انقلاب نوشته‌اند و برخی نظرات فقهی و حقوقی در این زمینه مطرح است، براساس قانون حقوق شهروندی این مساله چگونه خواهد بود؟

نوبخت نیز پاسخ داد: دولت تلاش دارد در راستای تامین حقوق شهروندی افراد حرکت کند.

وی افزود: گاهی برای رفع مشکل اگر بتوانیم از سازوکارهای مدبرانه استفاده کنیم که با تنش و مقاومت کمتری مواجه شود و موضع‌گیری دیگری را به عنوان معضل اجتماعی ایجاد نکنیم، به تدبیر نزدیک‌تر است و در این زمینه اقداماتی در حال انجام است که آثارش در آینده مشخص خواهد شد.

در این نشست همچنین نوبخت در واکنش به تیتر یکی از روزنامه‌های اصولگرا در خصوص حمله موشکی انصار حزب‌الله یمن به دوبی، با انتقاد شدید از این نوع برخوردها و تیترها که مشکلات زیادی را برای دیپلماسی، اقتصاد و امنیت کشورمان می‌آفرینند، اعلام کرد که برخورد قاطعی با اقداماتی از این دست انجام خواهد شد و دولت از حقوق ملت عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اقداماتی که از منظر آقای سخنگو در گذشته در مواقعی چون ماجرای حمله به سفارت عربستان باعث به وجود آمدن دامنه وسیعی از مشکلات ساختاری برای کشورمان شد و تا به همین امروز نیز آثار آن ادامه دارد و باید یک‌بار برای همیشه در برابر چنین اقداماتی ایستاد و از منظر قانونی برخورد کرد. وی تصریح کرد: این عنوان یک تخلف آشکار رسانه‌یی است و تا جایی که خبر و اخبار دارم، برخوردهای قانونی برای این مساله در حال اجراست و امیدواریم قاطع‌تر صورت بگیرد. نوبخت افزود: واقعیت آن است که هیچ چیزی برای ما مهم‌تر از منافع ملی نیست. نوبخت در ادامه گفت: قطعا دستگاه‌های قانونی همراه چنین اقداماتی که هم تحریک‌آمیز است و هم منافع ملی را در مخاطره قرار می‌دهد، برخوردهای لازم را انجام خواهند داد. مطمئن باشید طی روزهای آتی اخبار تازه‌یی درباره برخورد با این نوع تحرکات خواهید شنید.

 

 

ارسال نظر