توافق هسته‌ای ایران دقیقا مطابق اهدافش کار می‌کند

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۰۹
توافق هسته‌ای ایران دقیقا مطابق اهدافش کار می‌کند

گروه ایران|

در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند ایران در فرصت باقی‌مانده تا موعد نهایی بررسی برجام در کنگره باید دامنه رایزنی‌های دیپلماتیک خود را گسترده‌تر سازد، وزیر امور خارجه سابق امریکا درباره ارزیابی توافق هسته‌یی ایران به این نکته اشاره می‌کند که «تلاش جهانی در فرآیند برجام صورت گرفت و توافق هسته‌یی ایران دقیقا مطابق اهدافش کار می‌کند.»

این اظهاراتی است که جان کری آن را در سخنانی در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس درباره ارزیابی توافق هسته‌یی ایران بعد از گذشت دو سال از اجرای آن به زبان می‌آورد و می‌گوید: توافقنامه هسته‌یی ایران نه‌تنها مانع استفاده از سلاح هسته‌یی توسط ایران است بلکه مانع استفاده سایر کشورها از این سلاح نیز شد. میزگرد اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» با عنوان «توافق هسته‌یی ایران: نگاهی به دو سال اول اجرای آن» با حضور جان کری وزیر امور خارجه سابق امریکا و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی سابق اتحادیه اروپا که از بانیان اصلی توافق هسته‌یی ایران هستند، برگزار شد.

جان کری که اظهاراتش به‌صورت زنده از شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز پخش می‌شد، گفت: هدف از این توافقنامه ایجاد دیدگاهی جهانی بود که توسط کشورهای قدرتمند و بزرگ به امضا رسید. بنابراین، این توافقنامه تنها با ایران نبوده و هم‌اکنون این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است. من هم‌اکنون می‌خواهم از حال سخن بگویم و کاملا واضح و شفاف در این باره سخن خواهم گفت. ایران تصمیم گرفته برنامه‌های هسته‌یی خود را ادامه ندهد و در این زمینه گام مهمی برداشته است. این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای هم این توافقنامه را تایید کرد. کری اضافه کرد: تلاش جهانی در فرآیند برجام صورت گرفت و حتی چین و روسیه نقش‌های قابل‌توجهی در برجام ایفا کردند، ما به تلاش‌های بیشتر و نه کمتر احتیاج داریم. مساله مهمی که باید تذکر دهیم این است که توافق هسته‌یی ایران دقیقا مطابق اهدافش کار می‌کند. وی گفت: من شنیده‌ام رییس‌جمهور امریکا می‌گوید روح این توافق نقض شده است، بحثی درباره روح توافق وجود نداشته است.

کری افزود: ایده نقض این توافق، بی‌اساس است. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که عدم تایید توافق هسته‌یی ایران را توجیه کند. توافق هسته‌یی ایران صرفا با تمرکز بر موضوع هسته‌یی بوده است و بحثی درباره روح این توافق در بین نیست. وزیر خارجه سابق امریکا گفت: ما براساس این توافق امکان نظارت صفر تا صد را بر هر اونس اورانیوم ایران داریم، شرایطی شفاف‌تر از این وجود ندارد. کری تاکید کرد: جهان بدون توافق خوب به نظر نمی‌رسد، ایران پیش از این توافق تقریبا دو ماه تا هسته‌یی شدن فاصله داشت.

جان کری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نتانیاهو روز جمعه درباره آینده ایران بسیار نگران بود، کنگره چه اقدامی را می‌تواند برای کمک به این شرایط صورت دهد؟ گفت: نتانیاهو از باراک اوباما (رییس‌جمهور پیشین امریکا) خواسته بود به ایران حمله کند. حمله به ایران، مانع از تولید بمب در این کشور نمی‌شود، اما توافق این امکان را به وجود می‌آورد. وی با ابراز تاسف از شتاب کنونی برای پیش رفتن به سمت جنگ، افزود: به محض آنکه شما کشوری را بمباران کنید، به این کشور انگیزه‌یی برای تولید بمب می‌دهید. کری گفت: من دیپلماسی را قبل از اقدام برای جنگ خواستارم. این اوضاع درهم و برهم این مساله را یادآور می‌شود که اگر محاسبه غلط وجود داشته باشد تا چه اندازه اوضاع بد پیش می‌رود.

 اگر کنگره برجام را تایید نکند اعتبار امریکا زیر سوال می‌رود

 در همین زمینه کاترین اشتون مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی در اندیشکده چتم هاوس در لندن به کنگره امریکا هشدار داد که اگر برجام را تایید نکند، بدین معناست که این کشور به توافق‌های بین‌المللی پایبند نیست.

به گزارش ایرنا، اشتون در سخنان خود گفت: برجام یکی از پیچیده‌ترین توافق‌های ممکن است. زمانی که برای رسیدن توافق صورت گرفت قابل‌توجه بود و نتیجه آن هم قابل‌توجه بود. وی افزود: برخی فکر می‌کردند که باید در مذاکرات درمورد تمام اختلافات صحبت کنیم اما ما عنوان کردیم تا زمانی که مناقشه هسته‌یی حل نشود، نمی‌توان سایر اختلافات را حل کرد. اشتون بیان داشت: کنگره باید به توافق نگاه کند و ببیند آیا مطابق با آنچه باید انجام دهد، عمل می‌کند. وی افزود: من به کنگره توصیه می‌کنم به این مساله توجه کنید، نگرانی خود را درنظر داشته باشید و از توافق هسته‌یی به‌عنوان زمینه‌یی برای حل اختلافات خود بهره ببرید. اگر چنین نکنید یعنی امریکا به توافق‌های خود عمل نمی‌کند.

 

ارسال نظر