در مورد «هموطن زرتشتی» بر مبنای حقوق شهروندی عمل شود

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۰۸
در مورد «هموطن زرتشتی» بر مبنای حقوق شهروندی عمل شود

گروه ایران|

 «در مورد هموطن زرتشتی ما باید بر مبنای حقوق شهروندی عمل شود.» این عباراتی است که مردم و رسانه‌ها مدت‌ها و از زمان مطرح شدن پرونده سپنتا نیکنام منتظر طرح آن از زبان رییس‌جمهوری بودند که سرانجام در دیدار رییس و اعضای شورای شهر و همچنین شهردار تهران با وی به زبان آورده شد و در ادامه تاکید شد که رییس‌جمهوری برای پیگیری این موضوع شخصا نامه‌یی را خطاب به مقام معظم رهبری ارسال کرده است.

پرونده‌یی که طی هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی در سطح رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و اکثریت قریب به اتفاق مسوولان درباره‌ آن به اظهارنظر پرداخته بودند، اما اظهارنظر رییس‌جمهوری به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی در این ماجرا از منظر بسیاری از کارشناسان اهمیتی به مراتب کلیدی‌تر دارد.

 براساس این اهمیت ساختاری است که تیتر روز گذشته اکثر خبرگزاری‌ها اختصاص به اظهارنظرهای رییس‌جمهوری در این زمینه داشت؛ ردپای تیترهای رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی هم به عینه پیدا بود و اکثر کاربران با استقبال از این صحبت‌های رییس‌جمهوری خواستار پیگیری ماجرا بودند.

اما در دیدار روحانی با مدیران شهری پایتخت مسائل و مباحث دیگری هم مطرح شدند که پیگیری آنها نشان‌دهنده هماهنگی مطلوبی است که در دوره جدید میان ساختار اجرایی کشور و مجموعه مدیریت شهری کشورمان برای پاسخگویی به مطالبات دامنه‌دار شهروندان ایجاد شده است.

 رییس‌جمهوری در این دیدار شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران را وارث مشکلات عدیده‌یی دانست که به دلیل شکل مدیریت شهردار سابق این کلان‌شهر ایجاد شده و با برشمردن مشکلات ساختاری این شهر در بخش‌هایی چون حمل و نقل، ساخت و ساز، آلودگی هوا و... نشان داد که کاملا با نارسایی‌ها و نیازهای این کلان‌شهر آشناست. مناسبات ارتباطی دولت‌های مستقر با شهرداری تهران که بعد از خروج غلامحسین کرباسچی از شهرداری تهران در میانه‌های دهه 70خورشیدی وارد دوره‌یی از رکود و سکون شده بود، بعد از تشکیل دولت دوازدهم و همزمان با آن تشکیل شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم وارد دوره تازه‌یی از حیات خود شد؛ دوره‌یی که در آن نه تنها حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت دوباره برقرار شده، بلکه شکل تازه‌یی از روابط هماهنگ و راهبردی میان مدیریت شهری و مدیریت کلان کشور در حوزه اجرایی ایجاد شده است.

نشانه‌های این روابط راهبردی را می‌توان از حجم دیدارهای مشترک و برنامه‌ریزی‌های هماهنگ اخیر میان شهرداری تهران و دولت دوازدهم مشاهده کرد، روابط نزدیکی که دوره‌یی روشن از برنامه‌ریزی‌های هدفمند را برای حل مشکلات ساختاری این کلان‌شهر افسارگسیخته نوید می‌دهد. در این جلسه ابتدا محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران صحبت و مسائل مربوط به شهر و شورا را تشریح کرد. در ادامه نجفی شهردار تهران اظهاراتی در مورد واگذاری بخشی از اختیارات دولت به مدیریت محلی بیان داشت تا مدیریت محلی اختیارات بیشتری داشته و دولت اختیارات خود را تدریجا منتقل کند.

 دیدار اعضای شورای شهر تهران

با رییس‌جمهور

رییس‌جمهور راهپیمایی بزرگ اربعین را نماد عشق مسلمانان و ملت ما به خاندان رسالت و اهل بیت(ع) دانست و افزود: عشق به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برای ملت ما از ابعاد فرهنگ اسلامی، آزادی و آزادگی، مردم‌سالاری دینی و فرهنگ والای ایثار و شهادت از اهمیت فراوان برخوردار است.

به گزارش ایسنا روحانی دیروز و در دیدار رییس و اعضای شورای شهر و همچنین شهردار تهران، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رحمت‌الله‌علیه را اسلام‌شناسی انقلابی و دلبسته به مردم خواند و گفت: ایشان معلم صبر و تحمل و نیز عشق به ملت و آبادانی ایران بود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور پرشور و معنادار مردم در انتخابات سال‌های 92، 94 و 96 خاطرنشان کرد: نخستین پاسخ به امید، نشاط و رای مردم، وحدت در دولت، مجلس و شوراهای شهر، از جمله شورای شهر تهران برای خدمت به شهروندان و توسعه ملی و محلی است.روحانی با اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت به عنوان نماد همکاری دستگاه اجرایی و مدیریت شهری افزود: حضور شهردار متخصص و با تجربه‌یی که با اتفاق آرا برگزیده شده، مزیت شورا و شهر تهران است.

رییس‌جمهور «تامین منابع مالی پایدار» و «حفظ روحیه، نشاط و مشارکت اجتماعی» را دو محور اصلی در مدیریت کلان‌شهرها خواند و گفت: شوراها و شهرداری‌ها با همفکری و یاری دولت باید به این سمت حرکت کنند. معماری قدیمی تهران از مهم‌ترین عناصر جذاب پایتخت است و علاوه بر آن می‌توان فضاهای مناسب گردشگری را توسعه داد و به سمتی حرکت کرد که تهران به جای ساکنان دایمی، برای گردشگران و ساکنان موقت جذاب‌تر باشد.

روحانی با تشریح جلسات، برنامه‌ها و اقدامات دولت در زمینه احیای بافت‌های فرسوده و اهمیت آن در بهبود سیمای شهر و آرامش شهروندان افزود: بافت‌های فرسوده باید به صورت محله‌یی و البته بر مبنای طرح‌های تفصیلی احیا شوند و دولت آماده همکاری در این زمینه است. رییس‌جمهور همچنین بر حفظ محیط زیست و به ویژه حراست از باغ‌های باقیمانده و توسعه فضای سبز، انطباق معماری و شهرسازی بر اصول علمی و الگوهای بومی، توجه به امور فرهنگی در مسیر ارتقای نشاط اجتماعی، همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها برای کنترل آلودگی هوا، توسعه خطوط ریلی شهری و حمل و نقل عمومی تاکید کرد. روحانی اهتمام در مقابله با فساد و مسدود کردن زمینه‌های آن را ضروری دانست و افزود: آبروی کشور در گرو مبارزه قاطعانه و غیرگزینشی در دستگاه‌های عمومی و اجرایی علیه فساد است. رییس‌جمهور استحکام نظام را در گرو استحکام قانون اساسی در عرصه نظارت و اجرا دانست و ادامه داد: همه قوا، نهادها و دستگاه‌ها موظفند در مسیر استحکام و تقویت قانون اساسی به ویژه در ارتباط با حقوق مردم حرکت کنند. روحانی همچنین در مورد مشکل پیش آمده برای هموطن زرتشتی عضو شورای شهر یزد تصریح کرد: در این زمینه قانون اساسی تکلیف را روشن کرده و باید مر قانون اساسی، حقوق شهروندی، اعتماد عمومی و وحدت جامعه رعایت شود. رییس‌جمهور در این ارتباط ادامه داد: در انجام وظیفه قانونی، وعده و برنامه‌هایی که به مردم داده‌ام، هرگز تردید و عقب‌نشینی نکرده و نخواهم کرد.

 دولت ملی باید مدیریت شهری را یاری کند

رییس شورای شهر تهران در دیدار با رییس‌جمهور گفت: برای حل معضلات تهران دولت ملی باید مدیریت شهری را یاری کند. به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در دیدار با رییس‌جمهور با اشاره به ویژگی‌های شورای شهر تهران گفت: ویژگی منحصر این دوره شورای شهر تهران، برخورداری از بیشترین مشارکت مردمی و آرای شهروندان تهرانی است به نحوی که نصاب بیشترین رای اعضای شورا و میانگین آرا نسبت به چهار دوره گذشته حدود سه‌برابر شده است. این مشارکت مردم نشان‌دهنده دو واقعیت مهم است، نخست اهتمام شهروندان تهرانی به شورای شهر و موثر دانستن آن در مدیریت شهری و کیفیت زندگی شهروندان که موجب جهش در مشارکت در انتخابات شد و دوم نیاز به تحول در مدیریت شهری و نارضایتی از وضع گذشته که منجر به رای آوردن کامل فهرست امید شد.

او ادامه داد: خواست مردم در انتخابات شورای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها هم‌جهت با خواست آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و طبیعتا افکارعمومی در دوره جاری انتظار دارند که تحقق خواست آنها در عملکرد مدیریت اجرایی کشور و مدیریت شهری دیده شود و از این رو بار سنگینی بر دوش بنده و سایر همکارانم در شورا احساس می‌شود. لازمه تحقق این انتظارات تعامل و همراهی ویژه و بیش از گذشته دولت جمهوری اسلامی با مدیریت شهری پایتخت است.

هاشمی افزود: معضل کهنه تهران بار گرانی است که از جانب قرار گرفتن به عنوان پایتخت بر دوش این کلان‌شهر گذارده شده است و پیامدهایی همچون ترافیک، تراکم اداری و تامین نیازمندی‌های سیاسی، فرهنگی و امنیتی پایتخت جمهوی اسلامی را به همراه خود آورده است، طبیعتا برای حل این معضلات دولت ملی نیز باید مدیریت شهری را یاری کند که آیت‌الله هاشمی در اوج دفاع مقدس با طرح مساله ضرورت احداث مترو تهران این مسیر را آغاز کرد. او افزود: مدیریت شهری در دوره جدید وارث معضلات فراوانی از گذشته است که یک نمونه آن، بدهی بانکی 20هزار میلیارد تومانی است که نه تنها مانعی در جهت تامین نقدینگی و جذب تسهیلات در پروژه‌های شهری به شمار می‌آید بلکه با افزوده شدن بهره ماهانه 400میلیارد تومانی بر مشکلات مالی شهر افزوده می‌شود که تخصیص سهم دولت از توسعه حمل‌ونقل شهری و همچنین تهاتر بدهی‌های دولت به شهرداری تهران موجب بهبود شرایط نقدینگی مدیریت شهری در آغاز این دوره از فعالیت‌های خود خواهد بود.

 درخواست نجفی برای واگذاری اختیارات

به مدیریت محلی

یک عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با اشاره به دیدار اعضای این شورا با رییس‌جمهور گفت: در این جلسه آقای روحانی با اشاره به مساله سپنتا نیکنام؛ عضو معلق شورای شهر یزد اعلام کردند که نامه‌یی در این رابطه به مقام معظم رهبری نوشته‌اند.

حسن خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا در تشریح جزئیات جلسه دیدار اعضای شورای شهر تهران با رییس‌جمهور گفت: در این جلسه ابتدا محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران صحبت و مسائل مربوط به شهر و شورا را تشریح کرد. در ادامه نجفی شهردار تهران اظهاراتی در مورد واگذاری بخشی از اختیارات دولت به مدیریت محلی بیان داشت تا مدیریت محلی اختیارات بیشتری داشته و دولت اختیارات خود را تدریجا منتقل کند. به گفته خلیلی پس از اظهارات شهردار تهران هر یک از اعضای کمیسیون‌های شش‌گانه شورا به صورت مجزا اظهاراتی درباره کمیسیون تخصصی خود بیان داشتند.

 

 

ارسال نظر